احتمال بازگشت رکود

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۵۰۰

گروه صنعت و معدن فرشته فریادرس

«هدف دولت یازدهم تقویت بخش خصوصی و ایجاد یک رقابت سالم در اقتصاد است و مسیر آینده ایران اسلامی، مسیر رونق و رشد اقتصادی، صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه داخلی، خارجی و اشتغال برای نسل تحصیلکرده خواهد بود. برای اینکه کشوری بتواند از لحاظ اقتصادی در مسیر رونق قرار گیرد و شاهد ثبات درحرکت اقتصادی باشد، نیازمند است شرایط مناسبی را فراهم کند. براین اساس تلاش دولت یازدهم این بود قدم‌های مهم، محکم و باثباتی را برای رفع مشکلات اقتصادی بردارد». حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان صبح دیروز در همایش بین‌المللی «سیاست‌های صنعتی و تجاری» که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، ضمن بیان مطالب فوق از تدوین بسته سیاستی اقتصادی جدید برای 6ماهه دوم سال جاری خبر داد و گفت: بسته سیاست‌های جدید حمایت از تولید با هدف ایجاد و تقویت رونق اقتصادی در 6ماهه دوم سال جاری، نهایی شده است و این می‌تواند حرکت خوبی در مسیر رونق اقتصادی ایجاد کند و جزییات آن توسط وزیران مربوطه به زودی به مردم اعلام خواهد شد.


تقویت بخش خصوصی و رقابت سالم در اقتصاد

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، با تاکید بر اینکه «دنیای اقتصاد باید دنیای رقابت سالم باشد»، گفت: دولت معتقد است شرط حرکت مستمر در زمینه اقتصادی فراهم کردن محیط مناسب اقتصادی و کسب‌و‌کار است. برهمین اساس بنای دولت بر تقویت بخش خصوصی در اقتصاد و ایجاد یک رقابت سالم در اقتصاد است. روحانی ادامه داد: اگر این دو مولفه محقق شود، ما می‌توانیم حمایت لازم را از بخش خصوصی انجام داده و موانع تولید را برداشته و فضای رقابتی ایجاد و از موانع عبور کنیم. رییس‌ دولت یازدهم گفت: یک مساله بسیار مهم فراهم کردن فضای بین‌المللی برای حرکت‌های اقتصادی داخلی بود. به گفته روحانی اقتصادی که به فکر صادرات و واردات نباشد، به بیرون توجه نداشته باشد، اقتصادی که نخواهد انحصار را در شرکای اقتصادی کنار بگذارد آن اقتصاد نمی‌تواند رو به جلو باشد. روحانی افزود: به همین دلیل ما قصد داریم تحریم‌هایی که دیواری برای پیش‌روی فعالان اقتصادی ما بود، ‌برداریم و به قولی که به مردم در سیاست خارجی دادیم یعنی تعامل سازنده با جهان، جامه عمل بپوشانیم.


دوران ایران هراسی سپری شده است

وی با بیان اینکه امروز شرایط ما با سه سال گذشته کاملا متفاوت است، گفت: ما اکنون درشرایطی هستیم که تحریم‌ها به زودی از جلو پای فعالان اقتصادی برداشته خواهد شد. امروز دوران ایران‌ هراسی سپری شده و امروز دورانی است که با توجه به نمایان شدن فضای سودآور فعالیت اقتصادی در ایران ما شاهد استقبال از کشورهای آسیایی، اروپایی، امریکایی و دیگر کشورهای جهان هستیم. رییس‌جمهوری به سفر اخیر خود برای شرکت در نشست مجمع سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: درجریان این سفر جلسه‌یی با فعالان اقتصادی- امریکایی داشتم و آنها را برای حضور در ایران به جهت سرمایه‌گذاری دعوت کردم. البته اگر بتوانند موانع داخلی خود را برای این حضور و فعالیت برطرف کنند. دکتر روحانی اضافه کرد: برخی رسانه‌ها از مشکلات حضور سرمایه‌گذاران امریکایی در ایران سخن می‌گویندکه البته این مشکلات وجود دارد، ولی این مشکل از طرف ایران نیست، بلکه از طرف مقابل است. وی افزود: درهمین زمینه یکی از کارآفرینان و مدیران معروف امریکایی از من خواست که دولت ایران نیز دولت امریکایی را برای برداشته شدن موانع از پیش‌روی آنها تشویق کنند تا این کارآفرینان بتوانند در ایران حضور یابند. رییس‌جمهور با تاکید براینکه ایران هیچ زمانی مانع حضور سرمایه‌گذاران امریکایی درکشورش نبوده است، بیان کرد: تحریم‌ها همواره از طرف مقابل آغاز شده و مشکل اصلی ازسوی آنهاست.


ایران آماده میزبانی از کارآفرینان خارجی

رییس‌ دولت یازدهم با اشاره به اینکه اگر آنها بتوانند موانع را بردارند، راه پیش پای همه باز است، گفت: ما به دنیا گفتیم که در شرایط جدید آماده میزبانی خوب و دعوت از همه کارآفرینان خارجی برای ورود سرمایه‌گذاری و تکنولوژی هستیم تا بخشی از بازار 80میلیونی ایران دراختیار آنها قرار گیرد. درحالی که بازار صادراتی مشترک برای هر دوطرف ایجاد شود. روحانی با بیان اینکه حضور برای سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان خارج از کشور در ایران فراهم است، بیان کرد: دنیای اقتصاد باید دنیای رقابت‌های سالم باشد. رییس دولت یازدهم با اشاره به اینکه درکشور به دنبال تحرک جدید برای تجارت خارجی، صادرات غیرنفتی و درپی اشتغال هستیم، تصریح کرد: درحال حاضر یک فرصت بسیار مناسب دراختیار ملت ایران و همه علاقه‌مندان به کار در ایران وجود دارد. وی بیان کرد: دولت یازدهم تاکنون در زمینه انضباط پولی و مالی، تحرک در زمینه فعالیت بانک‌ها، کنترل پایه پولی، مهار تورم و ایجاد رونق اقتصادی و خروج از رکود قدم‌های بسیار مهمی برداشته است. روحانی با بیان اینکه از ابتدای دولت مهار و کاهش مستمر تورم در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: موضوع کاهش نرخ تورم هم برای تولید، مردم و هم در ارزش پول ملی اهمیت فراوان دارد.


تاکید بر تورم یک‌رقمی

روحانی با اشاره به اینکه هدف ما این است که تا پایان دولت یازدهم نرخ تورم را یک‌رقمی کنیم، تصریح کرد: البته امکان دارد تا قبل از پایان این دولت به این هدف برسیم، یا حتی ممکن است در تورم نقطه به نقطه تا پایان امسال نیز به نرخ تک‌رقمی برسیم. رییس‌جمهور با بیان اینکه کاهش نرخ تورم در سال جاری و هم در سال‌های 95 و 96 و تا پایان دولت یازدهم تداوم خواهد داشت، تصریح کرد: ممکن است دوباره به رکود بازگردیم.

روحانی با اشاره به وجود برخی نقدها نسبت به این سیاست دولت گفت: شاید بزرگ‌ترین نقد این باشد که بگویند این سیاست دولت انقباضی است و این سیاست انقباضی نمی‌تواند برای خروج از رکود کمک کند. این درحالی است که ما در سال گذشته از رکود مستمری که 8 فصل به‌طور مداوم با آن روبه‌رو بودیم، خارج شدیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه برخی سوال می‌کنند که آیا ما واقعا از رکود خارج شدیم یا خیر، گفت: خروج از رکود و رونق تعریف‌های مشخصی دارد، اگر در دو دوره سه‌ماهه شاهد رشد اقتصادی باشیم یعنی رونق و خروج از رکود محقق شده است. برهمین اساس ما در سال گذشته شاهد رشد اقتصادی در سه‌ماهه اول، دوم و سوم بودیم و درمجموع در سال گذشته نیز رشد اقتصادی 3درصدی داشتیم، پس ما از رکود خارج شدیم.

رییس‌ دولت یازدهم با بیان اینکه شرایط ما به نحوی است که امکان دارد دوباره به رکود برگردیم، بیان کرد: باید حواسمان جمع باشد و تلاش‌های فراوانی انجام بگیرد و مشکلات تولید را حل و فصل کنیم. روحانی با بیان اینکه تولیدگران و کارآفرینان با مشکلاتی روبه‌رو هستند، گفت: بخش‌های تولیدی از یک طرف در زمینه تسهیلات مالی و پولی و از طرف دیگر به دلیل کاهش تقاضا دچار برخی مشکلات هستند. وی همچنین با اشاره به کاهش قیمت نفت گفت: کاهش قیمت نفت در ایران و بر اقتصاد ما به خصوص در بخش دولتی و بخش‌های خصوصی وابسته به صنعت نفت و گاز تاثیر فراوانی دارد که طبیعتا این کاهش قیمت نفت یک فشار اقتصادی را به کشور وارد می‌کند. رییس دولت یازدهم در ادمه افزود: با بیان اینکه در این شرایط بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت که درآمد اصلی‌شان از فروش نفت تامین می‌شد، دچار تنش در بازار ارز و همچنین با تورم بالا مواجه شدند. اما در کشور ما تنشی در بازار ارز رخ نداد و تورم هم بالا نرفت اما درعین حال با برخی از مشکلات مواجه هستیم. روحانی با اشاره به اینکه وزارتخانه‌های ما برای ارائه خدمات به جامعه به دلیل درآمد کم با مشکلاتی مواجه هستند، گفت: همچنین بخش‌های تولیدی مشکلاتی دارند اما با همه این مسائل دولت توانسته اهداف و مسیری که از قبل داشته را ادامه دهد.


شرایط جدید بین‌المللی با انجام مذاکرات

رییس‌جمهور با بیان اینکه توافق هسته‌یی یکی از فرازهای بزرگ در سیاست خارجی و تاریخ دیپلماسی جهان است، تصریح کرد: در یک مساله پیچیده و مهم درعرصه بین‌الملل کشوری مانند ایران، با 6 قدرت جهانی مواجه بود که بعد از دوسال تلاش و انجام مذاکره به همان نقطه‌یی رسیدیم که در روز اول این دولت اعلام و وعده کرده بود. روحانی با اشاره به دلایل انجام مذاکرات هسته‌یی گفت: انجام مذاکرات به این دلیل بود که شرایط جدیدی در روابط بین‌الملل و منطقه به وجود بیاوریم. هدفمان در انجام این مذاکرات رسیدن به یک نتیجه برد- برد است که خوشبختانه ما به این هدف خود دست یافتیم. وی با بیان اینکه حل مشکل هسته‌یی تنها بخشی از اهداف ما در انجام مذاکرات بود، گفت: ما با این توافق درپی ایجاد فضای جدید در منطقه و جهان بودیم و این فضا برای ما اهمیت دارد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: میز دیپلماسی برای نخستین ‌بار در دهه‌های اخیر نشان داد که قدرت منطق می‌تواند بر قدرت تحریم و فشار به خوبی پیروز و موفق شود. تنها جز یک رژیم غاصب در منطقه، همه کشورها در دنیا نسبت به این توافق اظهار خوشحالی کردند و تبریک گفتند.

روحانی تصریح کرد: برای این گروه‌های افراطی آسمان تپیده و شرایط سختی است که ببینند ایران روابطش با جهان یک روابط احترام‌آمیز است.


سنگ‌اندازی افراطیون امریکایی

وی با اشاره به اینکه چارچوب توافق در لوزان انجام گرفت و در تیرماه به توافق رسید، بیان کرد: انتظار این بود که پس از چند هفته شاهد اجرای توافق باشیم که البته این موضوع پیش‌بینی همه کشورها بود. البته افراطیون امریکا سنگ‌اندازی کردند و موضوع هسته‌یی که موضوعی بین‌المللی بود را به یک موضوع حزبی در امریکا تبدیل کردند و این اقدام آنها یکی از خطاهای بزرگ در سیاست خارجی امریکاست. روحانی با بیان اینکه همین فراز و نشیب‌ها سبب شد که فاصله میان انجام توافق تا اجرای توافق زیاد شد، بیان کرد: البته این فاصله زمانی برای اقتصاد دردسرآفرین است و دو انتظار را به وجود می‌آورد، انتظار برای خریدار داخلی و دیگری انتظار برای روابط با فعالان اقتصادی در دنیا که این دو انتظار در بازار تولید و تحرک و بازار سرمایه تاثیرگذار بوده است.


تقاضای خارجی برای ورود به بازار سرمایه

وی تاکید کرد: تقاضاهای بسیار زیادی از طرف فعالان خارجی برای ورود به بازار سرمایه و بورس ایران وجود دارد و منتظرند که روز اجرای توافق برسد تا وارد بازار بورس شوند. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه به روز اجرایی شدن توافق نزدیک‌تر می‌شویم، گفت: بی‌تردید ما شاهد یک جهشی در حرکت و رونق اقتصادی، تعامل با دنیا و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران و ورود فناوری‌های نوین در کشور خواهیم بود. روحانی با بیان اینکه ورود فناوری‌های نوین به دلیل تحریم‌ها ازجمله مشکلاتی بود که در چند سال اخیر با آن مواجه بودیم، اظهار کرد: امروز این دروازه‌ها باز می‌شود تا فناوری‌های نوین وارد کشور شود تا بتوانیم حرکت جدیدی را در بخش‌های مختلف اقتصادی آغاز کنیم.


از سال 85 تا 90 اشتغال خالص صفر بود

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از اهدافمان در انجام مذاکرات هسته‌یی و فعالیت‌های اقتصادی ایجاد اشتغال بوده است، تصریح کرد: در دهه 60 نرخ رشد جمعیت در ایران افزایش یافته و به تبع آن باید در دوره 80 شرایط مناسبی برای اشتغالزایی آنها فراهم می‌شود. روحانی افزود: خوشبختانه در آن دوران درآمد نفتی بیش از حد انتظار افزایش یافت و قیمت نفت به 143دلار رسید و بهترین فرصت برای ایجاد اشتغال بود که متاسفانه در نیمه دوم 80 که وضع درآمدی نفتی ما بسیار خوب بود، اشتغال خالص ما صفر بود. وی ادامه داد: یعنی از سال 85 تا 90 اشتغال خالص صفر بود درحالی که باید حرکت‌های رو به جلویی انجام می‌گرفت. رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت از ابتدای آغاز به کارش با مساله تورم، رکود و خیل بیکاران روبه‌رو بود، اظهار کرد: ترکیب نیروی کار در آن زمان کاملا عوض شده بود یعنی ما با بخش بزرگی از جوانان تحصیلکرده همچنین بانوان آماده به کار مواجه بودیم.

به همین جهت تصمیم ما برای ایجاد اشتغال توسعه و رونق پایدار بود. روحانی با بیان اینکه تنها راه دولت برای ایجاد اشتغال توسعه و رونق پایدار بود، گفت: همواره به وزرا توصیه می‌کردم به صنایع کوچک و پایین‌دستی توجه ویژه‌یی داشته باشد زیرا با این اقدام بتوانیم اشتغال بیشتری ایجاد کنیم. وی با بیان اینکه این اقدام در سال 92 و 93 شروع شد، گفت: همچنین دولت برای خروج از رکود و ایجاد رونق لایحه‌یی را تقدیم مجلس کرد و مصوبات متعددی هم در دولت تصویب شد. در این شرایط و در تابستان 93 با کاهش قیمت نفت و طولانی شدن فاصله انجام تا اجرایی شدن توافق مواجه شدیم. رییس‌جمهور تاکید کرد: با وجود این اتفاقات تلاش دولت بر این است همان مسیری که برای رونق اقتصادی، اشتغال و صادرات غیرنفتی در پیش گرفته بود را ادامه دهند.


پاسخ به مطالبات مردمی و کارآفرینان

روحانی با بیان اینکه رییس‌جمهور موظف است با توجه به وعده‌هایی که به مردم داده به سوالات تولیدگران و کارآفرینان پاسخ دهد، گفت: قوای سه‌گانه و رهبر معظم انقلاب همواره از کارآفرینان و تولیدکنندگان حمایت می‌کنند و یکی از معانی ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حمایت نظام از تولید درون‌نگر و صادرات غیرنفتی است. وی با تاکید بر اینکه سیاست ما افزایش صادرات غیرنفتی است، تصریح کرد: این دولت معتقد است نباید از هیچ اقدامی برای هر گونه کمک و حمایت و ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان دریغ داشت. روحانی همچنین از تدوین بسته سیاستی اقتصادی جدید برای 6ماهه دوم امسال خبر داد و گفت از ابتدای تابستان تیم اقتصادی دولت را در چند جلسه فراخواندم و بر همین اساس از این تیم خواستم که یک بسته سیاست جدیدی برای 6 ماهه دوم امسال برای رونق اقتصادی تهیه کند. بسته سیاست‌های جدید حمایت از تولید با هدف ایجاد و تقویت رونق اقتصادی در 6 ماهه دوم امسال نهایی شده است و این می‌تواند حرکت خوبی در مسیر رونق اقتصادی ایجاد کند و جزییات آن توسط وزیران مربوطه به زودی به مردم اعلام می‌شود.

رییس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح شاهد یک تحرک مثبت در اقتصاد باشیم تا بتوانیم رشد اقتصادی مثبت را ادامه دهیم.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: مسیر آینده کشور ما به خاطر امنیت، انرژی، جوانان تحصیلکرده و سیاست پایدار و درایت رهبری‌اش مسیری روشن با رونق اقتصادی، صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و در نهایت ایجاد اشتغال برای نسل تحصیلکرده خواهد بود.


گرفتاری صادرات در رکود جهانی

در ابتدای این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی با تشریح راهکارهای توسعه و افزایش صادرات گفت: با رفع تحریم‌ها باید شاهد حرکت‌های جدی در توسعه صادرات باشیم البته این مساله نمی‌تواند خود به خود به وجود ‌آید بلکه نیازمند کمک همه دستگاه‌هاست. وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیدن به رشد اقتصادی 8درصدی در برنامه ششم را منوط به تولید و صادرات عنوان و اعلام کرد: صادرات غیرنفتی از رشد نسبی برخوردار بوده است اما به دلیل رکود جهانی با وجود افزایش کمی با کاهش درآمد صادراتی مواجه بوده‌ایم. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید با تورم بیش از 35درصد و رشد منفی کار خود را آغاز کرد، تصریح کرد: خوشبختانه رشد منفی به رشد مثبت اقتصادی رسیده و تورم نیز به 14درصد کاهش یافته است. وی با تاکید بر «اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» بیان کرد: هم‌اکنون درحال برنامه‌ریزی برای برنامه ششم توسعه هستیم و در این مدت صادرات غیرنفتی از رشد نسبی برخوردار بوده است البته به خاطر رکود جهانی با وجود افزایش کمی با کاهش مبلغ مواجه بوده‌ایم. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همایش امروز با تکیه بر محورهای اصلی و رهنمودهای رییس جمهوری در ابتدای سال جاری تلاش دارد به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند و مسیر خروج هر چه سریع‌تر از رکود را کوتاه و آسان کند.


با لغو تحریم‌ها، مشکلات حل نمی‌شود

وی گفت: صرف لغو تحریم‌ها نمی‌توان امیدوار بود که مشکلات اقتصادی حل شود. این امر مستلزم همکاری و هماهنگی میان تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی در داخل و خارج از کشور است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید در جهت رفع موانع تجارت خارجی برنامه‌ریزی‌های منطقی در بخش صادرات غیرنفتی داشته باشیم، بیان کرد: با رفع تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توان کاری از پیش برد. نعمت‌زاده تصریح کرد: سهم تجارت خارجی از کل تولید ناخالص داخلی یکی از شاخص‌های مهم اندازه‌گیری باز بودن اقتصاد است. برای ایجاد جهش صادراتی علاوه بر ادامه سیاست‌های ثبات‌آفرین سال گذشته به تدابیر جدیدی نیاز است که باید از طرف دولت و سایر نهادهای قانونی اندیشیده شود. نعمت‌زاده با بیان اینکه سرمایه‌گذاری و تولید برای صادرات از مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی ماست، بیان کرد: بر خلاف باور عده‌یی که معتقدند ظرفیت‌های خالی صادرات وجود دارد باید تسریع کنیم و برای تولید صادراتی نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: باید 15درصد تسهیلات بانکی به خدمات صادراتی و تولیدی تعلق پیدا کند تا مشکل تامین مالی بخش اقتصاد حل شود.


جذب سرمایه با لغو تحریم‌ها

نعمت‌زاده گفت: به‌ازای یک واحد سرمایه‌گذاری خارجی دو واحد به صادرات کشور مقصد اضافه می‌شود حال که با لغو تحریم‌ها امکان جذب این سرمایه‌ها فراهم می‌شود باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه‌ریزی، حمایت و فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید ازجمله اقداماتی است که باید حتما برای تحقق برنامه‌ریزی‌های مذکور انجام شود. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه استفاده از شبکه‌های مجازی بازاریابی، تبلیغات و تجارت یکی از اقداماتی است که بخش خصوصی ما باید انجام دهد، اظهار کرد: در جهان امروز ظرفیت این شبکه‌ها کاملا آشکار شده و بخش مهمی از تجارت کشورها و کمپانی‌ها از این طریق انجام می‌شود.


اهمیت برندسازی در تجارت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به «اهمیت برندسازی در تجارت» گفت: فعالان اقتصادی و تجاری ایرانی باید در حوزه‌های برندسازی سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بیشتری انجام دهند تا پس از لغو تحریم‌ها امکان حضور قوی‌تر در بازارهای جهانی و دیگر کشورها برای محصولات ساخت ایران فراهم شود. نعمت‌زاده با بیان اینکه ایجاد شرکت‌ها و مجموعه‌های «بزرگ مقیاس صادراتی» از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام پذیرد، خاطرنشان کرد: بررسی تجارب موفق دنیا نشان می‌دهد که شرکت‌های کوچک جز در موارد خاص نمی‌توانند حضور مستمر و موفق در بازارهای بین‌المللی داشته باشند بر این اساس ما باید به‌ سمت ایجاد این زنجیره‌ها و مجموعه‌ها حرکت کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر