نیاز 5000 میلیاردی برای ایجاد 40 هزار شغل

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۵۸

گروه بانک و بیمه

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: با اعتباری حدود 5000 میلیارد تومان می‌توان ظرف یک‌سال با احیای صنایع کوچک نزدیک به 40هزار شغل در این بخش ایجاد کرد.

به گزارش «تعادل» افخمی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در وزارت اقتصاد برگزار شد با اشاره به اینکه درحال حاضر بخشی از صنایع کوچک زیر ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند، اظهار کرد: برآورد‌های ما نشان می‌دهد که برای راه‌اندازی حدود 7000واحد به لحاظ پیشرفت فیزیکی بالای 80درصد قرار دارند حدود 1300میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت این تامین مالی حدود 17هزار شغل ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: برای واحد‌هایی که درحال حاضر در صنایع کوچک زیر 40درصد ظرفیت کار می‌کنند، اگر قرار باشد این تعداد که به حدود 1500واحد می‌رسند را برای افزایش ظرفیت کار تا 65درصد تامین مالی کنیم به حدود 3500میلیارد تومان منابع لازم است اما در صورت تامین سرمایه در گردش این واحد‌ها نزدیک به 23هزار شغل علاوه بر شغل‌های موجود ایجاد خواهد شد.

به گفته مدیرعامل بانک صنعت و معدن با رقمی بین 4500 تا 5000میلیارد تومان نزدیک به 40هزار شغل در صنایع کوچک ایجاد می‌شود که درحال مذاکر‌ه با بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و سایر بخش‌های مربوطه برای این موضوع هستیم.


تسویه 400 میلیون یورو بدهی ارزی

افخمی در ادامه در رابطه با برنامه‌های بانک صنعت و معدن بعد از برجام توضیح داد: از اواخر سال گذشته کارگروهی در این رابطه در بانک ما تشکیل شد و سناریو مختلفی بررسی و به طور متوازی کار شروع شده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن ادامه داد: این درحالی است که در رابطه با تسویه بدهی‌های ارزی اقدامات قابل توجهی داشته و توانسته‌ایم از ابتدای دولت و در طول 20ماه گذشته تاکنون از حدود 400میلیون یورو بدهی معوقی که برای بانک وجود داشت 80درصد آن را تسویه

کنیم.

بقیه بدهی ارزی ما نیز آماده تسویه شده و فقط باید شرایط پرداخت آن تعیین تکلیف شود.


عملکرد بانک صنعت و معدن در سال گذشته

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از عملکرد این بانک پرداخت و در رابطه با میزان گشایش اعتبار گفت: در سال 1393 موفق شدیم حدود 4.9میلیارد دلار گشایش اعتبار داشته باشیم که با توجه به شرایط تحریم، وضعیت مناسبی است.

افخمی همچنین به انضباط مالی بانک صنعت و معدن اشاره کرد و افزود: این بانک در سال 1392 و 1393 اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته و حساب آن مثبت بوده است.

وی درباره میزان معوقات بانکی بانک صنعت و معدن نیز خاطرنشان کرد: نسبت معوقات این بانک در سال 1393 به 8.4درصد رسیده که در مقایسه با سال قبل از آن کاهش دارد. این درحالی است که با توجه به میزان 23هزار و 500 میلیارد تومانی مانده تسهیلات این بانک میزان معوقات آن به حدود 2000میلیارد تومان می‌رسد. مدیرعامل بانک صنعت و معدن به وضع مناسب وصول بدهی‌های معوق این بانک اشاره کرد و افزود: توانسته‌ایم با تعامل سازنده‌یی که با بخش‌های تولیدی داشتیم رشد حدود 34درصدی را برای وصول معوقات بانکی به دست آوریم.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: در سال 93 طرح‌هایی که تامین مالی کردیم شامل 269طرح صنعتی و معدنی در بخش‌های مختلف ازجمله پتروشیمی، نیروگاه، صنایع فولاد، صنایع پایین دستی پتروشیمی و بخش‌های دیگر صنعتی کشور بوده است.

وی با بیان اینکه حجم ریالی پروژه‌های تامین مالی شده از سوی این بانک در سال گذشته بالغ بر 40هزار میلیارد ریال بوده است، افزود: در هفته دولت 37طرح جدید را افتتاح می‌کنیم. امیدواریم تعداد طرح‌های جدیدی که با استفاده از منابع بانک صنعت و معدن وارد چرخه تولید و صنعت کشور می‌شود تا پایان شهریور ماه به 52 واحد برسد.

افخمی با اشاره به اولویت طرح‌های کوچک و متوسط در تامین اعتبار توسط این بانک گفت: این طرح‌ها منجر به اشتغال 4600 نفر خواهد شد که با سرمایه‌گذاری 11هزار میلیارد ریالی از محل منابع این بانک ایجاد شده است.

وی از گشایش اعتباری معادل 4.9میلیارد دلار از سوی این بانک طی سال مالی گذشته خبر داد و افزود: درحالی که سهم بانک صنعت و معدن از کل سپرده‌های مجموعه 12 بانک بزرگ کشور تنها 1.1درصد است، سهم تسهیلات اعطایی ما در سال گذشته معادل 4.3درصد مجموعه این 12 بانک بوده است. همچنین سهم تسهیلات این بانک به بخش صنعت و معدن در سال مالی گذشته معادل 15.2درصد بود.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در ادامه با بیان اینکه 16درصد سهم سپرده‌های 12 بانک بزرگ کشور متعلق به بانک‌های توسعه‌یی کشور شامل بانک کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، توسعه صادرات و بانک صنعت و معدن است، سهم میزان تسهیلات اعطایی این پنج بانک از مجموعه تسهیلات پرداختی را معادل 34درصد اعلام کرد و افزود: این درحالی است که تنها 16درصد جذب سپرده‌های 12 بانک بزرگ کشور در بانک‌های توسعه‌یی انجام شده است.

وی با اشاره به جایگاه بانک‌های توسعه‌یی در دنیا، کفایت سرمایه اینگونه بانک‌ها را بالاتر از 14درصد عنوان کرد و افزود: این درحالی است که در ایران این رقم حداکثر بین 8 تا 10درصد است.

افخمی با بیان اینکه میزان سرمایه بانک‌های توسعه‌یی خارجی بین 5 تا 18میلیارد دلار است، این رقم را در ایران کمتر از یک میلیارد دلار عنوان و ابراز امیدواری کرد که با گشایش‌های ایجاد شده طی سال‌های آینده، این رقم برای بانک‌های داخلی دست کم تا پنج میلیارد دلار افزایش یابد.

علی‌اشرف افخمی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین شرایط پساتحریم در ارتباط با توافق برجام اظهار کرد: کاهش میزان بدهی به بانک‌های خارجی در واقع یکی از سیاست‌هایی است که در این رابطه شکل اجرایی به خود گرفت.

وی افزود: اکنون یک تا دو مورد از مانده بدهی‌های خارجی بانک صنعت و معدن در دستور قرار دارد که این امر کاملا برطرف خواهد شد.

به گفته افخمی، پرداخت بدهی به بانک‌های خارجی یکی از فاکتورهای مهم برای اعتباربخشی به عملکرد بانک‌های ایرانی محسوب می‌شود.

وی گفت: اقدام دیگری که در چارچوب شرایط پساتحریم برنامه‌ریزی شده، برقراری ارتباط با 40 بانک کارگزار در سطح دنیاست که تاکنون با بیش از 50 درصد آنها ارتباط کاری برقرار شده و آماده‌سازی لازم صورت گرفته با به‌روزسازی اطلاعات گامی در جهت ارتباطات جدید برداشته شده است.

وی از رتبه‌بندی بانک‌ها و موسسات اقتصادی در دنیا به عنوان یک شاخص یاد کرد و گفت: ایران نیز برای جای گرفتن در بین بانک‌های رتبه‌بندی شده تلاش لازم را به عمل می‌آورد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: این بانک با یک موسسه بزرگ در زمینه رتبه‌بندی بین‌المللی قراردادهای لازم را امضا کرده و ممیزی‌های لازم انجام شده و پس از آخرین بازدید در شهریور ماه جایگاه بین‌المللی این بانک در آبان ماه سال جاری مشخص خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر