تغییر مدار اروپا از سیاست به تجارت

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۲۳

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان که در عین‌حال معاون آنگلا مرکل نخست‌وزیر این کشور است روز یک‌شنبه 28 تیر ماه 1394 به ایران می‌آید. اریک شوایتزر رییس اتاق بازرگانی آلمان همراه گابریل خواهد بود.

معلوم است که حضور همزمان این دو مقام دولتی و خصوصی بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در تهران به معنای این است که این کشور مناسبات تازه‌یی از تجارت با ایران را در کانون توجه قرار داده است. درحالی که در دهه‌های 1360 و 1370 آلمان بزرگ‌ترین طرف تجاری ایران بود درحال حاضر سهم این کشور 5/6درصد از کل تجارت ایران را به خود اختصاص داده است که نزدیک 30درصد سهم تجارت چین از تجارت ایران به‌حساب می‌آید. خبرگزاری‌های معتبر جهان گزارش داده‌اند که لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه احتمالاً قرار است به تهران بیاید تا بداخلاقی‌هایش در جریان پرونده هسته‌یی، سهم شرکت‌های فرانسوی در فردای اقتصاد ایران را کاهش ندهد. مدیر یک کارخانه مشهور فرانسه در صنعت خودرو می‌گوید: گفت‌وگو با مقام‌های خودروساز ایرانی مساعد بوده است.

از طرف دیگر مقام‌های اقتصادی و سیاسی اسپانیایی نیز قرار است در سفر به ایران موضوع توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با ایران را بررسی کنند. گفت‌وگوهای هفته‌های اخیر مقام‌های ارشد شرکت نفتی شل نیز اکنون به این باور رسیده‌اند که حذف تحریم‌ها قطعی است و باید در بازار ایران حاضر باشند. این خواسته مدیران شل درحالی بر زبان جاری شده است که شرکت نفتی انی که یک رقیب جدی برای شل در ایران به حساب می‌آید نیز برخی دیدارها از تهران را تایید کرده است.

مدیران اقتصادی ایران در 3-2 ماه اخیر و پس از تفاهم لوزان ارقام قابل توجهی از نیازهای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز، راه و جاده و صنعت هوایی، صنعت و معدن، سد و نیروگاه و برق و آب را مطرح کرده‌اند که چشم اروپا را به خود خیره کرده است. شرکت‌های روسی نیز امیدوارند از بازار چند ده میلیارد دلاری ایران سهمی به خود اختصاص دهند.

به نظر می‌رسد رهبران اروپایی اکنون بر مدار تجارت با ایران قرار دارند و می‌خواهند آنچه در مناسبات سیاسی با ایران داشته‌اند فراموش شود و کاری تازه‌ در حوزه‌یی که بسیار با اهمیت است شروع شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر