مبارزه فراگیر برای مقابله با مرض قاچاق

۱۳۹۴/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۸۹۳


دیروز همزمان با روز ملی اصناف مراسمی برای بزرگداشت اصناف کشور با حضور رییس مجلس، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مقامات اتاق اصناف و بخش خصوصی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. براساس این گزارش، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم از اصناف تقاضا کرد در جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق همکاری کنند تا بتوان با این مرض بزرگ اجتماعی مبارزه کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی تولید، ورود غیررسمی کالا به کشور است، گفت: برای جلوگیری از کالاهای قاچاق هم‌فکری و هماهنگی همه دستگاه‌ها مورد نیاز است تا بتوانیم با این مرض بزرگ اجتماعی مبارزه کنیم.


اصناف کالای قاچاق عرضه نکنند

نعمت‌زاده تاکید کرد: اگر هر صنفی به خود اجازه دهد که کالای غیررسمی را عرضه کند، دولت نمی‌تواند به تنهایی در این زمینه اقدام کند؛ بنابراین باید همه اصناف مصمم شوند با همکاری یکدیگر از ورود کالاهای قاچاق جلوگیری شود و حقوق دولتی در مرزها پرداخته شود؛ این بزرگ‌ترین تقاضای بنده است که بی‌شک بدون همکاری شما عملی نخواهد شد.


طرحی برای متحد ‌شدن اصناف کوچک

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از طرحی برای متحد‌شدن اصناف کوچک خبر داد و با اشاره به ایجاد بانک اصناف گفت: این موضوع سال‌هاست که مطرح شده و به نظر می‌رسد دوستان در اتاق اصناف باید به این موضوع فکر کنند که اگر ایجاد آن برای توسعه کسب‌ وکار مفید است، اقدامات لازم انجام شود. نعمت‌زاده تاکید کرد: توجه ویژه به مسوولیت اجتماعی و ملی جهت توسعه اقتصادی کشور از موضوعاتی است که همه اصناف باید به آن توجه داشته باشند و همراهی هرچه بیشتر با سیاست‌ها، برنامه‌ها و قوانین مرتبط باید مورد نظر صنوف قرار گیرد.


17درصد تولید ناخالص ملی توسط اصناف

وی گفت: اگر بتوانیم قانون‌گرایی را در اصناف پیاده کنیم این موضوع به نفع همه اصناف، مصرف‌کنندگان و جامعه خواهد بود و در این زمینه گروه مشاوره حقوقی در یک سال گذشته در اتاق اصناف ایران ایجاد شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه دنیا پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌ کسب‌ وکار کرده و حتی مقررات اخلاق کسب ‌وکار نیز در اتحادیه اروپا در چند سال گذشته تصویب شده است، افزود: این مقررات اغلب از تعالیم اسلامی و ملی ما گرفته‌ شده است و ساماندهی اصناف بدون جواز و تشکل‌های صنفی و خدماتی از موضوعات مورد توجه محسوب می‌شود.


انتقاد از تعدد صنوف

نعمت‌زاده با بیان اینکه تعداد واحد‌های صنفی ما نسبت به افراد جامعه که باید به آنها سرویس‌دهی شود بیشتر است، اظهارکرد: باید این موضوع ساماندهی شود چون موجب بروز مشکلاتی می‌شود که البته برای ساماندهی آن، طرحی در وزارتخانه درحال بررسی است که باید به تدریج با همکاری اتاق اصناف اجرایی شود.

وی رعایت انصاف و خودداری از غش در معامله و ارایه‌ مطالب نادرست و خلاف واقع، توجه به بهداشت و حفظ محیط زیست، رضایت و قناعت به سود متعارف را ازجمله مواردی دانست که اصناف باید مورد توجه قرار دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه اصناف مردمی‌ترین نهاد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است و حلقه متصله قوه حاکمه با مردم محسوب می‌شود، بیان کرد: اغلب سیاست‌ها و قوانینی که در کشور وضع می‌شود توسط اصناف و کسبه باید به اجرا در‌آید و این قشر در اغلب نهضت‌های ملی و مذهبی پیشقدم بودند و درحال حاضر حدود 17درصد تولید ناخالص ملی توسط اصناف تولید می‌شود؛ بنابراین جایگاه مهم اصناف بر کسی پوشیده نیست.


باید به اصناف اعتماد کرد

علی لاریجانی، رییس مجلس در این مراسم به نقش و اهمیت اصناف در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: همه مسوولان اجرایی کشور و بخش‌هایی که با صنوف ارتباط دارند باید اساس کارشان بر پایه اعتماد باشد چراکه اگر به گذشته صنوف نگاه کنیم، اصناف پشتیبان نهضت‌ها بوده‌اند چراکه قلب‌های آنان به سمت حرکت اصلاحی و حفظ امت اسلامی بوده است. رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در همه جای دنیا بسیاری از امور نظارتی به تشکل‌های صنفی واگذار می‌شود، خاطرنشان کرد: البته اگر این تشکل‌ها نظارت را درست انجام ندهند، جرایم سنگینی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.


انتقاد از جریان‌های چپگرا در اقتصاد

وی تصریح کرد: متاسفانه در دو سه دهه اخیر یک جریان چپگرا به تضاد بین دولت، بازار و بخش خصوصی دامن زد و توهمی ایجاد کرد که گویی بازار از بقیه بخش‌ها جداست درحالی که بازار هیچگاه از حرکت انقلاب اسلامی و روحانیت جدا نبوده و این کار سبب شد تا افراد ریشه‌دار که به صورت حرفه‌یی کارشان را انجام می‌دهند، کنار رفته و افراد بی‌ریشه رشد کنند. لاریجانی به این نکته اشاره کرد که باید به اصالت‌های فرهنگی خودمان بازگردیم که یکی از آنها اعتماد کردن به صنوف است.

رییس مجلس شورای اسلامی از همراهی مجلس با اصناف و بخش خصوصی خبر داد و گفت: ما حتی آیین‌نامه مجلس را تغییر دادیم تا بخش خصوصی در کنار دولت در کمیسیون‌ها حضور یابد یا حتی در صحن مجلس وقتی نماینده مجلس یا دولت اظهارنظر می‌کند، نماینده بخش خصوصی هم بتواند اظهارنظر کند، اتفاقی که در مورد قانون نظام صنفی در صحن علنی مجلس افتاد.


سپردن نظارت به خود اصناف

وی تاکید کرد: ما باید نظارت را بر عهده خود اتحادیه‌ها قرار دهیم تا هزینه‌های نظارت هم کاهش یابد.

لاریجانی گفت: تردید نکنید مسیر کشور جز با فعالیت صنوف، بهتر و راحت‌تر انجام نمی‌شود و در کنار آن نیاز است تا از سیستم‌های جدید و تکنولوژی‌های به روز برای نسل جدید استفاده کرد که بخشی از آن به نوع داد و ستدها هم برمی‌گردد، البته خیلی راغب نیستیم که قوانین را دستکاری کنیم اما باید بخش‌هایی متناسب با شرایط روز تغییر کند چراکه اگر اصناف خود را مجهز نکنند، واسطه‌های دیگری جای آنها را می‌گیرند.

رییس مجلس شورای اسلامی در مورد مالیات اصناف نیز اینگونه اظهارنظر کرد که قبول دارم در این زمینه باید براساس اعتماد عمل کرد اما این را هم باید پذیرفت که در کشور ما فرهنگ مالیات دادن ضعیف است که باید اصلاح شود و اگر بخواهیم بدون نقص کشور را اداره کنیم باید فرهنگ مالیات جا بیفتد.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا کار براساس اعتماد پیش می‌رود و 90درصد پرداخت مالیات بر درآمد براساس اظهار خود فرد است نه آنکه ماموری بیاید و مالیات تعیین کند.

وی پیشنهاد داد تا در چند ماه باقی‌مانده از هشتمین دوره از مجلس شورای اسلامی در صورت تمایل اتحادیه‌های صنفی، نظاماتی را پیشنهاد کنند تا قوانین لازم در مجلس به تصویب برسد.

وی همچنین گفت: امسال سال تدوین برنامه ششم توسعه است که همین روزها باید در دولت به نتیجه برسد و می‌توان برخی نکاتی که برای حرکت بهتر اصناف لازم است در این قانون دیده شود.


750 هزار واحد صنفی بدون مجوز

همچنین علی فاضلی، رییس اتاق اصناف در مراسم روز ملی اصناف با ارایه آماری در حوزه اصناف اظهار کرد: در حوزه اقتصادی در مجموع 2میلیون و 173هزار بنگاه صنفی دارای پروانه کسب فعالیت دارند که در کنار آنها حدود 750هزار واحد شناسایی شده بدون پروانه فعالیت می‌کنند. از این مجموعه 45درصد از اصناف را صنوف توزیعی، 22درصد را صنوف تولیدی و 33درصد را صنوف خدماتی و خدمات فنی در کشور در بر می‌گیرد.

رییس اتاق اصناف ایران به این نکته اشاره کرد که 1850رسته صنفی فعال هستند و بر این اساس 8300 اتحادیه صنفی ساماندهی شده‌اند که یکی از نهادهای مدنی کشور به شمار می‌روند درحالی که در جهان کمتر دیده شده که اتحادیه‌ها هر 4سال یک‌بار انتخابات برگزار کنند.


صادرات 500 میلیون دلاری توسط اصناف

رییس اتاق اصناف با اشاره به اینکه اصناف در حوزه صادرات سهم 500میلیون دلاری را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: اما اگر ظرفیت مجموعه اصناف را در نظر بگیریم 2میلیارد دلار می‌تواند ارزآوری صادراتی داشته باشد. وی ادامه داد: ضمن اینکه حدود 7میلیون شغل در مجموعه اصناف ایجاد شده است درحالی که براساس آمارهای رسمی، دولت برای ایجاد یک شغل باید 160میلیون تومان هزینه کند درحالی که این بخش 7میلیون شغل در اقتصاد ایران ایجاد کرده است. فاضلی خاطرنشان کرد: بیشتر سازمان‌ها و ساختارهای خیریه کشور از مجموعه اصناف شکل گرفته و در بخش سیاسی نیز اگرچه اصناف در گروه بازی‌ها و کارهای سیاسی‌ و سیاسی بازی دخالت نکرده‌اند؛ ولی یکی از تاثیرگذارترین نیروهای سیاسی به شمار می‌روند که تحت امر مقام معظم رهبری هستند و امروز نیز در حمایت از ولایت و رهبری کم نمی‌گذارند. فاضلی اظهارکرد: در حوزه سیاسی بیشترین کاری که اصناف می‌کند، هماهنگی با دولت است که اکنون نیز تعامل دولت و اصناف نیز در سطح بسیار خوبی شکل گرفته است البته دولت فعلی نیز در به کارگیری این نیروی عظیم در جریان‌سازی‌ها به خصوص در سیاست‌گذاری‌ها نقش عمده‌یی ایفا کرده است.


چالش‌های حوزه اصناف

رییس اتاق اصناف ایران به چالش‌های حوزه اصناف پرداخت و گفت: عدم ارتباط صحیح بین بنگاه‌های بزرگ و کوچک چالش عمده‌یی است که پیش روی اصناف قرار گرفته که بر این اساس، کاری که در مجموعه اصناف برای رفع این معایب انجام گرفت، هماهنگی و همدلی بین اتاق اصناف و بازرگانی و تعاون است تا بتوانیم این چالش را برطرف کنیم. وی افزود: در بحث ایجاد اشتغال نیز سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف می‌توانند کمک حال دولت باشند اما برخی از چالش‌ها دست بنگاه‌ها نیست؛ بلکه بحث سیاست‌گذاری در حوزه دولت و مجلس می‌تواند حلال این مشکلات باشد.


انتقاد از هزینه‌های کمرشکن تولید

فاضلی گفت: به نظر می‌رسد که افزایش مستمر هزینه‌های تولید در کشور، کمر تولید را شکسته است. از سوی دیگر آنچه تسهیلات برای تولید از سوی بانک در نظر گرفته شده است، سود بانکی 20درصدی دارد اما هزینه‌های مترتب بر تولید 30 تا 35درصد است که این روند به طور قطع به رشد تولید نمی‌انجامد. رییس اتاق اصناف ایران ادامه داد: اگر اصناف درست ساماندهی شوند، خادمان خوبی برای اقتصاد کشور همانند دوران جنگ خواهند بود. اگرچه نظام توزیع کشور آسیب شدید دیده و نگاه بسیار بد و تند برخی مسوولان در حوزه مالیات، اصناف را سرخورده کرده است. این تعامل را آن طور که باید و شاید به سمت تعالی نبرده است. وی اظهارکرد: اگر قرار است که تولید رشد کند، توزیع باید سازمان یافته‌تر حرکت کند که این سازمان یافتگی را اکنون نداریم. در عین حال از سال 1350قانون نظام صنفی چندین بار تغییر کرده است، امروز متاسفانه قانون نظام صنفی، قانون توسعه محور و توسعه‌گرا نیست و به کار روزمرگی می‌پردازد؛ بنابراین تقاضای ما این است که چنین نگاهی را از این قانون‌ برداریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر