تخم مرغ ایرانی در سبد روس‌ها

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۸۰

رفتار تزارهای روس با ایران دوران قاچار نه‌تنها بویی از مهربانی‌های مرسوم همسایه را نداشت بلکه عطر و طعمی از عقده‌گشایی و کشورگشایی و تحقیر ایرانیان را در آسمان ایران می‌پراکند.

جدا کردن بخش‌های بزرگی از خاک ایران‌زمین در دوران سستی شاهان ایرانی در آن روزگاران، هرگز از حافظه تاریخی دلسوزان این مرز و بوم پاک نمی‌شود. جانشینان کمونیست تزارهای روس نیز در برش‌هایی از زمان که هنوز نیرومند نشده بودند تلاش می‌کردند خود را همسایه‌یی مهربان نشان دهند که البته هرگز اینگونه نشد و در عمل رفتاری ویژه را به نمایش گذاشتند. روسیه دوران نو که نسلی از کمونیست‌های پیشین رهبری آن را در دست دارند و رفتارهای عجیب در حوزه سیاست داخلی و خارجی دارند با ایران چگونه رفتار کرده‌اند؟ جدای از اینکه در برخی از مقاطع این شبهه پیش آمد که رهبران روسیه نو راه را بر غربی‌ها برای ایجاد فشار بر ایران را بسته‌اند، اما در عمل شاهد اتفاق و حمایت ویژه‌یی نبوده و نیستیم.

رهبران روسیه نو این روزها اما در تور تحریم غرب گرفتار شده‌اند و به همین دلیل است که می‌خواهند با ایران مهربان شده و رفت‌وآمدها پرشمار شده است. ایرانیان ضمن اینکه هرگز نمی‌خواهند در این شرایط دشوار رفتاری نامهربانانه با همسایه نامهربان قدیمی خویش داشته باشند، اما نباید تخم‌مرغ‌ها، را در سبد روسیه گذاشت. نامهربانی تاریخی روسیه دلیلی بر این نیست که ایران در صادرات به روسیه تاخیر کند اما بازرگانان هوشمند ایرانی می‌دانند که احتمال دارد رهبران روسیه این روزها را به‌زودی پشت سر گذاشته و از تخم‌مرغ‌های ایران مراقبت نکنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر