آقای وزیر علیه پزشکان

۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۷۲۵

عصر جمعه گذشته، برج میلاد؛ محفلی دیگر برای سر باز کردن اختلافات وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی. این‌بار اما وزیر همیشه طرفدار پزشکان، شمشیر را علیه همکارانش از رو بست و همصدا شد با مردم و بیمارانی که از بی‌انصافی پزشکان کشور به ستوه آمده‌اند. حسن قاضی‌زاده هاشمی از خجالتی که با دیدن برخی پزشکان کشید گفت؛ از زیاده‌خواهی و طمع پزشکانی که مردم را مستاصل کرده گلایه کرد. وی دلیل این تغییر موضع خود را دیدن مشکلات از نگاه مردم و نه هم‌صنفان خود خواند. اما در همان محفل دبیر مجمع انجمن‌های علمی پزشکی با لحنی تهدید‌آمیز به مردم و به‌ویژه رسانه‌ها اخطار داد که با پزشکان در نیفتند.

انتقادهای علیه جامعه پزشکی ایران با افزایش تورم و سخت‌تر شدن معیشت مردم اوج گرفت؛ زمانی که بیماری‌ها به‌دلیل سیاست‌های غلط دولت وقت، افزایش یافته بود و نیاز مردم به پزشکان و داروهایی که روزبه‌روز گران‌تر می‌شدند، بیشتر می‌شد. این روند تا جایی پیش رفت که در سال89 نزدیک به 4درصد مردم به دلیل هزینه‌های کمرشکن درمان به زیر خط فقر سقوط کردند. فقری که به گفته قائم‌مقام وزیر بهداشت دولت یازدهم از بدترین نوع فقرهاست.

این شرایط به شهرت پزشکان در ایران به‌شدت لطمه زد. دیگر خبری از تصور «طبیب عقل کلی» که گفته‌ها و تشخیص‌هایش وحی مُنزل باشد، نیست. میزان شکایت‌ها از پزشکان در سال‌های گذشته خود گواهی براین مدعاست که مردم از حقوق خود و بی‌عدالتی‌های احتمالی که در حقش می‌شود باخبرند.

به همین دلیل هم پزشکان به فکر ترمیم این وجهه منفی افتادند اما نه با تغییر در رویه‌های اشتباه که با برگزاری «همایش راهکارهای ارتقای شأن جامعه پزشکی» در برج میلاد که در آن دبیر مجمع انجمن‌های علمی پزشکی به جای قبول اشتباهات خود، زبان تهدید را به کار بست. علی نوبخت در این مراسم که با هدف امضای تفاهمنامه سازمان نظام پزشکی و این مجمع نیز برگزار شده بود، علنا گفت: به کسانی که این روزها در رسانه‌ها علیه جامعه پزشکی حرف می‌زنند می‌گوییم با پزشکان ناشیانه برخورد نکنید و درنیفتید، اگر هم مشکلی هست، خود جامعه پزشکی می‌تواند پالایش کند.

اما وزیر بهداشت این‌بار از در همصدایی با همکارانش وارد نشد و با صراحت و شجاعتی غیرمنتظره گفت: آرزو می‌کردم، ‌وزیر نبودم و خاطر همه جمع باشد که دیگر در هیچ انتخاباتی کاندیدا نخواهم شد.

وی خطاب به نمایندگان انجمن‌های پزشکی گفت: مردم در بخش‌های مختلف مشکلات بسیار زیادی دارند قبلاً که وزیر نبودم و فقط به عنوان یک چشم‌پزشک و رییس انجمن چشم‌پزشکی فعالیت می‌کردم، ‌نگاهم فقط حمایت از یک صنف بود ولی امروز که مشکلات مردم را می‌بینم نظراتم تغییر کرده است.


«پزشک شدن برای پولدار شدن»

وزیر بهداشت افزود: الان دیگر برای من مهم نیست که جامعه چشم‌پزشکی درباره من چه قضاوتی می‌کند، عمل به مسوولیت‌های اجتماعی و منافع کل مردم برای من مهم است زیرا در این مدت مسوولیت مواردی را از برخی همکاران دیده‌ام که واقعاً خجالت کشیده‌ام.

هاشمی همین‌طور به روندی که در کنکور امسال خود را بروز داد اشاره کرد. داوطلبان رشته تجربی برخلاف سال‌های گذشته با اختلافی قابل توجه از داوطلبان انسانی و ریاضی جلو بودند. «ما همیشه فکر می‌کردیم خیلی با اخلاق هستیم اما اساتید ما از ما با اخلاق‌تر بودند، داشتن انصاف و رعایت حقوق شهروندی گوهرهای نایابی شده‌اند. فارغ‌التحصیلان جدید ما با این درس‌های غلطی که به آنها داده‌ایم که اگر می‌خواهید پولدار شوید حتماً باید در این رشته‌ها تحصیل کنید، با این وضع مطمئن باشید، در آینده مشکلات بیشتری خواهیم داشت».

وزیر بهداشت ادامه داد: از شما همکاران می‌پرسم، ‌خداوکیلی مردم در مراجعه به مراکزی که در آن خدمت می‌کنید، احترام می‌شوند؟ آیا حقوق آنها رعایت می‌شود؟ خودتان قضاوت کنید، من در این ۲۲ ماهی که گذشت، مکرر دیده‌ام که مردم واقعاً مستاصل هستند، ‌بخشی از استیصال آنها از سر طمع و زیاده‌خواهی ما و از سر منفعت‌طلبی ماست.

وی گفت: اگر ما مردم را نداشته باشیم، یک جای کار به بن‌بست خواهیم خورد، ‌و هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم، ‌تمام قدرتمندان و احزاب دنیا، ‌همه در نهایت به سراغ مردم می‌روند، ‌ولی ما مردم را رها کرده‌ایم و مرتب زیر یک سقف می‌نشینیم و از هم تعریف می‌کنیم، ‌خودمان را هم خیلی مقدس می‌دانیم و بعد هم انتظار داریم که هر آنچه می‌خواهیم برایمان اتفاق بیفتد، ‌این شدنی نیست.

وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت اکنون در مسیر درستی حرکت می‌کند، اعتباری که الان در اختیار وزارت بهداشت است، قابل مقایسه با قبل نیست، رضایتمندی مردم از بخش دولتی بیشتر شده است، ملاک ما مردم است، خیلی‌ها از مردم حرف می‌زنند اما در واقع به جای مردم حرف می‌زنند.

شاید حالا که وزیر بهداشت هم چشم به‌روی مشکلات حرفه‌یی پزشکان گشوده، راهکاری برای بستن این دکان خطرناک ایران ارایه کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر