ایران سرزمین ریسک و ثروت

۱۳۹۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۵

ایران سرزمین ریسک و همچنین تولید ثروت است و این چیزی است که تحلیلگران اقتصادی ایرانی و خارجی به آن اعتراف دارند و در گزارش‌ها و تحلیل‌ها به آن اشاره دارند.

تحلیلگران نشریه بیزینس مانیتور نیز در تازه‌ترین گزارش خود این موضوع را در کانون توجه قرار داده‌اند. به‌طور کلی، ایران یک کشور عمدتا غیرجذاب برای سرمایه‌گذاران است که دارای ریسک‌های عملیاتی اساسی زیادی است. به دلیل تحمیل تحریم‌ها که مانع از جریان کالا، تکنولوژی و پول از ایران به مناطق دیگر جهان و برعکس شده است، ریسک بالایی در ایران می‌بینیم. به علاوه، موجب بالا رفتن نرخ تورم در ایران شده‌اند که می‌تواند در مناطق شهری به ۲۸درصد برسد.

همچنین فعالیت‌های تجاری و اقدامات در ایران را به دلیل بالا بودن هزینه بیمه و امنیت شخصی، پرهزینه‌تر می‌کند. این گزارش افزود: ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفتی و دومین ذخایر بزرگ گازی اثبات شده جهان را در اختیار دارد و این بدان معناست که پتانسیل تولید ثروت از طریق سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تجاری در ایران بالاست.

به‌خصوص صنعت گاز طبیعی ایران توسعه نیافته و عمدتا از آن برای تامین نیاز داخلی استفاده شده است، زیرا تحریم‌ها فرصت‌ها برای صادرات آن را محدود کرده‌اند. به علاوه، ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، فرصت قابل‌توجهی برای افزایش اهمیت و روابط تجاری جهانی‌اش داراست. در خشکی، ایران کوتاه‌ترین و سریع‌‌ترین مسیرها برای ترانزیت کالا بین اروپا و شرق آسیا و همچنین بین بخش اعظمی از روسیه و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را دارد.

ایران با توجه به دارا بودن شبکه ریلی نسبتا قوی و نیاز به تنها بهبود معقول زیرساخت‌های جاده‌یی‌اش، در صورت لغو تحریم‌های مسافرتی و تجاری می‌تواند از موقعیت جغرافیایی خود به عنوان یک قطب ترانزیتی در بین چند منطقه مهم، کمال استفاده را ببرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر