برج‌های تهران برفراز کارخانه‌های تعطیل

۱۳۹۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۴

مشاور رییس‌جمهوری تصریح کرد: بسیاری از برج‌ها که ساخته شده‌اند، ارزش مجموعه آن معادل کارخانه‌یی است که سال‌های سال می‌تواند کار کند و اگر تصویر مطمئنی در آینده اقتصاد کشور ایجاد شود موجب می‌شود که سرمایه‌گذاری در ساختمان و مستغلات کاهش یافته و بانک‌ها به‌سمت واسطه‌گری مالی تشویق شوند. دکتر مسعود نیلی دیروز در همایش بررسی راهکارهای خروج غیرتورمی از رکود اقتصادی در اتاق بازرگانی کرمان، گفت: برآورد رشد اقتصادی براساس بسته خروج غیرتورمی از رکود، دشوار است اما آنچه می‌توان به آن امیدوار بود این است که امسال می‌توانیم به رشد مثبت در اقتصاد برسیم. مطمئنا این رشد عدد بالایی نخواهد بود اما مجموعه این سیاست‌ها هدفش این است که رشد اقتصادی را در کشور داشته باشیم. وی تصریح کرد: بسته خروج غیرتورمی از رکود، بهبود ملایمی را در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند. وی گفت: گزارش خروج غیرتورمی از رکود شامل 177 بند بوده که حدود 30 بند آن به‌عنوان لایحه‌یی از سوی دولت به مجلس ارایه شده است و 30 بند آن نیز به تصویب هیات‌وزیران نیاز دارد.

نیلی، با اشاره به تصویب فوریت این لایحه در مجلس، عنوان کرد: بخشی از این گزارش که در هیات‌وزیران باید رسیدگی و تصویب شود در دو هفته آینده ارایه می‌شود و بخشی که در مجلس قرار دارد، با‌توجه به تصویب فوریت آن باید طی یک‌ماه آینده به نتیجه برسد.

وی اظهار امیدواری کرد: تا پایان شهریورماه این لایحه در همه‌جا نهایی شده و به تصویب برسد و حرکت‌هایی را در اقتصاد کشور ایجاد کند.

نیلی افزود: اصلاحاتی که در بازار سرمایه دیده شده، اصلاح ساختاری است و در بانک‌ها تغییر مسیر بانک مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: بانک‌ها در سال‌های گذشته از واسطه‌گری مالی فاصله گرفته و به بنگاه‌داری مالی و خرید دارایی‌های ثابت برای حفظ منابع مالی مردم روی آورده بودند که در این زمینه تلاش شد بانک‌ها اموال و دارایی‌های خود را بفروشند و به مسایل مالی بپردازند.

وی تاکید کرد: همچنین بانک مرکزی به‌عنوان مقام ناظر بر بازار پول باید جایگاه خود را پیدا کند و نظارت موثر بر بانک‌ها داشته باشد که در بسته خروج از رکود باید ظرف سه‌سال هر سال 33‌درصد از اموال، مستغلات و بنگاه‌هایی را که در اختیار خود گرفته‌اند به میزان استاندارد بانک مرکزی برسانند.

وی خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از سیاست‌های خروج از رکود این است که بانک به‌سمت وظیفه اصلی خود برگردد. وی خاطرنشان کرد: دولت برای خروج از رکود تلاش می‌کند که به تورم دامن نزند و نیز دستاوردهای کاهش تورم را نیز از دست ندهیم و طوری سیاست‌گذاری کنیم که بدون دامن‌زدن به تورم از رکود خارج شویم. مشاور اقتصادی رییس‌جمهوری گفت: دولت در تدوین گزارش خروج غیرتورمی از رکود، با چهار مساله اصلی از‌جمله تحریم، مشکلات سیستم بانکی در تامین مالی و مطالبات این سیستم از دولت، کاهش درآمد مردم و کاهش تقاضای موثر در کشور و رشد منفی سرمایه‌گذاری روبه‌رو بوده است.

وی گفت: در تدوین بسته خروج غیرتورمی از رکود، در زمینه تحریم و کاهش سرمایه‌گذاری در سال گذشته نمی‌توانستیم کاری کنیم در‌نتیجه راه‌حل‌ها معطوف به حل مشکلات بانکی و افزایش تقاضای موثر در کشور شد.

نیلی ادامه داد: بخش دیگر از راهکارهای بسته خروج از رکود این است که تقاضای خرید در جامعه ایجاد شود و آنچه که در این رابطه مورد نظر است، توسعه صادرات غیر‌نفتی کشور است که با‌توجه به شرایط تحریم این مسایل باید دنبال شود. وی اظهار کرد: بخش دیگری از این بسته سیاست‌گذاری به مشکل بزرگی در سیاست ما برمی‌گردد که به‌خاطر تسلط دولت و مجموعه دولت به بنگاه‌ها ایجاد شده و آن بدهی‌های دولت است که در هیچ‌جا حتی میزان این بدهی‌ها و چگونگی تسویه آنها با بدهکاران مطرح نشده است. مشاور اقتصادی رییس‌جمهوری گفت: دولت در کشور ما یک بدهکار بزرگ و خیلی بدحساب است و بدهی‌های متعددی داشته است. وی افزود: مساله‌یی که دولت با آن مواجه بود این است که یک جایی متولی پرداخت بدهی‌های دولت باشد و راهکارهای تسویه را بدهد و دوم اینکه بنگاه‌های اقتصادی که از یک‌سو مالیات بدهکار و از سوی دیگر از دولت طلبکار هستند در این لایحه بر تسویه‌حساب آنها تاکید شده است. نیلی تصریح کرد: برای تسویه بدهی دولت به بنگاه‌های اقتصادی مقرر شد در راه‌حلی منطبق با مسایل شرعی، دولت اوراق بهاداری را به‌میزان 20‌هزارمیلیارد تومان منتشر کند که امکان تمدید نیز داشته باشد و این اوراق بهادار باعث شود دولت بدهی خود را بپردازد و طلبکار دولت آن را در جامعه بفروشد و بدهی خود به بانک را بپردازد. وی گفت: همچنین در راه‌حلی دیگر دولت با بانک تسویه‌حساب می‌کند و دولت به همان مبلغ با بانک مرکزی تسویه می‌کند. نیلی اظهار کرد: مجموعه موارد و شرایط بسته خروج غیرتورمی از رکود‌درصدد است که با حفظ تحریم و شرایط و محدودیت‌های موجود بهبودی در وضعیت بنگاه‌های اقتصادی اتفاق افتد. وی به بخش مکمل در بسته خروج غیرتورمی از رکود اشاره و خاطرنشان کرد: در این بخش قرار است مواردی به‌عنوان پیشران خروج از رکود معرفی شوند و مانند یک لکوموتیو، موجب فعال‌شدن بخش‌های زیاد دیگری شوند.

وی تاکید کرد: در بسته خروج از رکود تلاش شده به‌گونه‌یی اقدام شود که برای سایر سال‌ها مشکلاتی ایجاد نشود. نیلی گفت: مجموعه سیاست‌های خروج غیرتورمی از رکود، سیاست‌های کوتاه‌مدت هستند و ما نباید از مشکلات اصلی که نیاز به حل بنیادین دارد غافل شویم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر