قول سازمان مدیریت و بانک مرکزی برای حمایت از طرح جدید اشتغالزایی وزارت کار

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۷۵

به گزارش «تعادل» به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و فاه اجتماعی، نشست اعضای فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی با حضور ربیعی برگزار شد. ربیعی در این نشست اجرای راه‌حل عملی مشترک برای پیگیری مسایل به‌ویژه در حوزه اشتغال را مورد تاکید قرار داده و همدلی و همفکری مجلس با دولت برای حل مشکلات و چالش‌های پیش رو به‌ویژه در زمینه اشتغال و بیکاری را بااهمیت دانست و گفت: ما دو مسیر در پیش داریم، مسیری که اقتصاددانان بر آن تاکید دارند مسیر رشد است که بدون رشد پایدار، شغل‌ها ناپایدار می‌شوند.

وی افزود: براساس برآوردها با یک‌درصد رشد می‌توان 100هزار شغل در کشور ایجاد کرد. برای یک‌درصد رشد نیز به 60هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اعتبار موردنیاز است. براساس برآوردهایی که در شستا از سبدهای مختلف مثل پتروشیمی، نفت، سیمان و... انجام شده و به قیمت روز محاسبه شده است بر‌ای ایجاد یک شغل در این بخش‌ها به 600میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.


طایی: طرح توانمندسازی و اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان، برنامه مهم وزارت کار

حسن طایی معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال گفت: 19برنامه برای اجرای سیاست‌های بازار کار طراحی شده است. تقویت بنگاه‌های خرد، کسب‌وکارهای خانگی جدید، یارانه اشتغال، مشاغل عمومی و اجرای مشاغل روستایی ازجمله طرح‌هایی است که معاونت توسعه اشتغال بر آن تاکید دارد.

وی افزود: حل مشکلات کلینیکی بنگاه‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که آن را پیگیری خواهیم کرد. علاوه بر این یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت کار در حوزه اشتغال طرح توانمند‌سازی و اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان است که این طرح در مقیاس وسیع انجام می‌شود. طرح تامین مالی خرد در مناطق محروم و روستایی و طرح تکاپو نیز یکی از موضوعاتی است که برای تحرک‌بخشی به بنگاه‌ها دنبال می‌شود.

وی افزود: در بحث اشتغال عمومی هم برخی پروژه‌ها برای بهبود محیط‌زیست طراحی شده است که مثلا طرح‌های آبخیزداری و احیای مراتع و مبازره با ریزگردها ازجمله طرح‌هایی است که برای تحرک‌بخشی به اشتغال کشور مورد توجه قرار داده و آن را به‌طور جدی دنبال می‌کنیم.

طایی افزود: بهبود نظام اطلاع‌رسانی در بازار کار، توانمند‌سازی کاریابی‌های داخلی و خارجی، تسهیل در فرآیند انجام مربوط به سایت‌های خدمات شغلی و اجرای طرح توانمند‌سازی و اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان عمده‌ترین رویکردهای حوزه معاونت اشتغال وزارت کار در سال94 است.

وی افزود: در اجرای طرح توانمند‌سازی و اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان که با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی اجرا خواهد شد، نزدیک به یکصد هزار نفر به سمت بنگاه‌های کوچک هدایت خواهند شد. این برنامه در 10ماه اجرا شده و کاستی مهارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را جبران خواهد کرد.

طایی افزود: ارایه وجوه اداره شده، تامین یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی برای طرح‌های اقتصادی دارای اولویت است. اما توسعه طرح تامین مالی خرد با رویکرد صندوق تامین مالی خرد است. طرح توسعه کسب‌و‌کار و اشتغال پایدار در استان‌های منتخب از دیگر برنامه‌های وزارت کار در حوزه اشتغال است که این مبحث در 8استان اجرا می‌شود. علاوه بر این طراحی و تدوین سازوکارهای ایجاد و گسترش اشتغال عمومی به محض تخصیص بودجه آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه اشتغال روستایی برای کاهش عدم تعادل‌های منطقه‌یی و مهاجرت با همکاری کمیته امداد و بنیاد شهید از دیگر برنامه‌هایی است که در جهت تحرک‌بخشی به اشتغال اجرا خواهد شد.

دکتر طایی اجرای 5برنامه مرتبط با کارآفرینی را که مکمل برنامه‌های اشتغال است مورد تاکید قرار داد و گفت: اجرای طرح آموزش کارآفرینی، طرح توانمند‌سازی فن‌آفرینان از طریق آموزش‌های ترکیبی و تخصصی و نیز توانمند‌سازی و توسعه مراکز مشاوره و اطلاع‌رسانی و طراحی شیوه‌های تامین مالی مردم نهاد از دیگر برنامه‌های حوزه اشتغال است.

وی تصریح کرد: مجموعه این برنامه‌ها سیاست‌های مشخص بازار کار است که براساس ادبیات بین‌المللی و هم براساس تجربیات داخلی تدوین شده است که با تامین اعتبارات لازم در سال94 اجرایی خواهد شد.

طایی به برخی موانع و مشکلات حوزه اشتغال هم اشاره کرد و گفت: وجود بروکراسی اداری پیچیده و نیز فرآیند طولانی اخذ مجوز برای شروع کسب‌وکار از موانع جدی تحرک‌بخشی به اشتغال کشور است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر