توافق هسته‌ای ایران با غرب کابوس ریاض است

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۵


یک اندیشکده امریکایی در تحلیلی نوشت: سعودی‌ها اینک به‌طور رسمی در چند جبهه خود را آماده مقابله با ایران می‌کنند.

اندیشکده امریکایی«یوراسیا» در گزارشی تحلیلی به قلم «یان برمر» و «کلیف کوپچان» از تحلیلگران ارشد امور منطقه‌یی در زمینه آینده روابط ایران و عربستان‌سعودی نوشت: نبردهای نیابتی روابط آینده ایران و عربستان‌سعودی را شکل خواهند داد.

براساس این گزارش، تغییر شکل دیپلماسی ایران در مذاکرات هسته‌یی صرف‌نظر از نتیجه آن شکاف بین تهران و ریاض را بیشتر خواهد کرد. یوراسیا در ادامه بااشاره به مکان‌های وقوع نبرد نیابتی بین ایران و عربستان‌سعودی بااشاره نخست بر «یمن» نوشت: یمن جدیدترین کانون نبرد نیابتی ایران و عربستان‌سعودی است. در یمن گروه شیعه حوثی هم‌اکنون شهر صنعا پایتخت یمن را در تصرف خود دارند. رویکرد ایران و عربستان‌سعودی در زمینه عراق نیز بسیار متفاوت خواهد بود. سعودی‌ها فشار بیشتری را بر «حیدر العبادی» نخست‌وزیر فعلی عراق برای حضور حداکثری سنی‌ها در بدنه دولت این کشور وارد خواهند کرد درحالی که ایران نیز به حمایت خود از دولت عراق ادامه می‌دهد. ایران و عربستان در سوریه به‌شدت دیدگاه‌های مخالفی در زمینه آینده «بشار اسد» دارند و توازن قوای شدید بین دو طرف و نبردهای نیابتی آنها ادامه خواهد یافت. یوراسیا در ادامه نوشت: سعودی‌ها هم‌اینک به‌طور رسمی در حال آماده کردن خود در چند جبهه جهت مقابله با ایران هستند. در همین راستا، ریاض با زیر فشار گذاشتن قطر در شورای همکاری خلیج‌فارس و جلب نظر اعضای آن برای تشکیل نیروی دریایی مشترک و پلیس ضدترور اقدام کرده است.

با این حال در این تحلیل آمده است که درگیری مستقیم بین تهران و ریاض بعید است اما ادامه نبرد نیابتی در سال2015 ادامه خواهد داشت. به هر حال شدت گرفتن مذاکرات هسته‌یی ایران، بر آتش تنش بین تهران و ریاض خواهد افزود. اگر واشنگتن در ادامه این مسیر تحریم‌های بیشتری علیه ایران تحمیل کند، تهران نیز سیاست منطقه‌یی تهاجمی را اتخاذ می‌کند که به‌ویژه متوجه عربستان خواهد شد. در این بین حتی توافق موقت بین ایران و واشنگتن نیز عربستان‌سعودی را عصبی‌تر می‌کند و آنها نسبت به تعهد واشنگتن به حفظ امنیت خود دچار درهم ریختگی خواهند شد. درصورت توافق نهایی هسته‌یی نیز کابوس سعودی‌ها به واقعیت مبدل خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر