گروه‌های تجاری ترکیه در راه ایران

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۴

با توافق تجاری انجام شده میان ایران و ترکیه، تعرفه بسیاری از کالاهای وارداتی از دو کشور کاهش پیدا کرد.

این کاهش تعرفه که از 15 تا 70‌درصد و در برخی کالاها تا 100‌درصد انجام شده این امیدواری را ایجاد می‌کند که در سال‌های نه‌چندان‌دور، مبادلات تجاری دو کشور مانند بازارهای مشترک و اتحادیه اروپا بدون درنظر گرفتن تعرفه انجام شود.

انجام این مهم در شرایط فعلی نیز مانع جدی ندارد اما به یک‌باره نمی‌توان و نباید تصمیم اینچنینی گرفت. ضمن اینکه برخی کالاها در داخل کشور، مشابه دارد و صفرشدن تعرفه تمام کالاها تصمیم اقتصادی نیست. عمده کالاهای وارداتی از ترکیه، ماشین‌آلات صنعتی، محصولات غذایی و منسوجات است که به‌طور کلی جزو کالاهای ساخته شده طبقه‌بندی می‌شوند و در مقابل کالاهای صادراتی ایران به ترکیه، جز محصولات پتروشیمی، نفت و گاز، کالاهای ساخته نشده مانند موادمعدنی و محصولات کشاورزی است و به این ترتیب دو کشور نیازهای تولیدی یکدیگر را برطرف می‌کنند.

جدا از این مساله، کاهش تعرفه‌ها بین دو کشور ایران و ترکیه موجب می‌شود تا سود قاچاقچیان متزلزل شود و آنها ریسک ورود کالای قاچاق را نپذیرند چراکه باتوجه به کاهش چشمگیر منافع مالی آنها، ادامه قاچاق کالا برای آنها عاقلانه نیست.

همچنین مناطق مرزی و آزاد تجاری نیز از آثار مثبت کاهش تعرفه واردات کالا بین این دو کشور بهره‌مند خواهند شد. حالا باید منتظر افزایش قابل ملاحظه مبادلات تجاری میان بازرگانان ایرانی و ترک بود، موضوعی که در اجلاس مسوولان اقتصادی دو کشور نیز هدفگذاری شده بود که در آینده نزدیک این مهم، محقق می‌شود.

همچنین گروه‌های تجاری ترکیه در آینده نزدیک به ایران می‌آیند تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را بررسی کنند. به‌طور مثال قرار است یک گروه از تجار ترک برای سرمایه‌گذاری در صنعت توریسم، هتل و رستوران به شیراز سفر کنند و گروه دیگری هم برای بررسی توانمندی‌های ایران در تولید لوازم خانگی وارد کشور می‌شوند. قرار است در نمایشگاه پوشاک نیز که حدود یک ماه آینده برگزار می‌شود، 100 شرکت تولید‌کننده پوشاک و صنایع وابسته آن از ترکیه در ایران حاضر شوند و همچنین در اتاق بازرگانی نیز نشست‌های مختلفی با حضور تجار دو کشور برگزار می‌شود. با همه این اقدامات مثبت، موضوع حمل‌ونقل و هزینه‌های آن همچنان به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی مبادله کالا با همسایگان مطرح است.

باتوجه به اختلاف قیمت فاحش نرخ گازوییل در ایران و ترکیه، در یک بازه زمانی به ازای هر لیتر گازوییل، مبلغی را به ایران پرداخت می‌کردند که این هم با مشکل روبه‌رو شد. باوجود تمام مشکلات، روابط تجاری ایران و ترکیه آینده روشنی خواهد داشت. از زمانی که ترکیه، آناتولی نامیده می‌شد بازرگانان این کشور مسیر جاده ابریشم و ایران را برای دسترسی به شرق دور، انتخاب می‌کردند. بنابراین اتخاذ تصمیم‌های اقتصادی مناسب برای افزایش هرچه بیشتر مبادلات تجاری با این کشور، مثبت و مفید خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر