مشوق‌هایی برای مهاجرت معکوس به روستاها

۱۳۹۴/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۹۳۱

گروه راه و شهرسازی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اختصاص وام و زمین برای تشویق به مهاجرت معکوس خبر داد و گفت: گردشگری روستایی در سال‌های آینده بیشتر پیگیری می‌شود.

به گزارش مهر، محمدرضا شاملو در نشستی خبری با اشاره به اقدامات عمرانی در روستاهای کشور گفت: درحال حاضر برای ۹۵درصد روستاهای بالای ۲۰خانوار طرح هادی تهیه شده که ۹۰درصد طرح‌ها به تصویب رسیده است. وی با اشاره به اینکه ۵ درصد باقیمانده طرح هادی تا پایان سال جاری و ابتدای سال ۹۵ به اتمام می‌رسد، اظهار کرد: در زمینه بهسازی راه روستایی و طرح هادی اعتبارات زیادی نیاز داریم به طوری که برای اجرای یک فاز از طرح هادی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز است. معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیاز متوسط سالانه برای اجرای طرح هادی را 2هزار تا 2هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: اعتبارات تخصیصی در هر سال بسیار کمتر از این رقم است و در ۴سال گذشته ۲۵ تا ۳۰درصد از اعتبارات اختصاص یافته است.

شاملو با اشاره به اینکه در ۱۴هزار و ۸۰۰ روستا طرح بهسازی محیط روستایی انجام شده که این موضوع آثار گسترده‌یی برای روستاییان داشته است، تصریح کرد: دیگر فعالیت‌های بنیاد مسکن حوزه تهیه و اجرای طرح‌های بهسازی و احیای بافت با ارزش روستایی است که ما در برخی از روستاهای کشور به دلیل ویژگی تاریخی که روستاهای ویژه‌یی هستند، پروژه‌هایی را داریم.

معاون بنیاد مسکن با بیان اینکه براساس هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی ضوابطی برای انتخاب روستاها تدوین شده است، ادامه داد: در برنامه سوم توسعه ۲۰روستا، در برنامه چهارم توسعه ۳۶روستا و در برنامه پنجم توسعه ۳۰روستا تهیه طرح صورت گرفته و تاکنون در ۶۳ روستا کار احیای بافت با ارزش انجام شده است. شاملو با اشاره به گردشگری روستایی با همکاری سازمان میراث فرهنگی افزود: در این بخش هم در ۱۵۰روستا کار به‌سازی انجام می‌گیرد. وی، دیگر فعالیت بنیاد مسکن را سنددار کردن املاک روستایی عنوان کرد و گفت: با مشارکت سازمان ثبت اسناد تاکنون حدود سه میلیون واحد روستایی سنددار شده‌اند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اختصاص 2میلیون قیر برای پروژه‌های عمرانی بنیاد مسکن اظهار کرد: ۴۰هزار تن قیر تاکنون از سوی وزارت نفت به بنیاد مسکن اختصاص یافته و امیدواریم که تا پایان سال جاری کل سهمیه در اختیار ما قرار گیرد.

شاملو اظهار کرد: تاکنون ۶ میلیون متر مربع از معابر روستایی در ۶ ماه گذشته آسفالت شده و امیدواریم که این رقم در ۴ماه آینده به ۱۸میلیون متر مربع برسد. وی با اشاره به برنامه‌های سال آینده بنیاد مسکن گفت: البته هنوز تکلیف بودجه مشخص نیست اما یکی از اقدامات گسترده ما در برنامه ششم موضوع منظومه‌های روستایی است که با وجود سرمایه‌گذاری‌های گسترده به دلیل نگاه آمایشی در برنامه‌ریزی‌های روستایی بخشی از منابع در گذشته کارایی لازم را نداشتند. معاون بنیاد مسکن تاکید کرد: در برخی مناطق روستایی با کاستی‌هایی مواجه هستیم و شرایط اشتغال در روستا مناسب نیست؛ به همین دلیل مهاجرت از روستا به شهر زیاد است. شاملو اظهار کرد: درحال حاضر ما به صورت پایلوت در برخی مناطق اقداماتی را شروع کرده‌ایم و برای برنامه ششم این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا منظومه روستایی به عنوان کار گسترده بنیاد در دستور کار قرار گیرد. وی با اشاره به گردشگری روستایی در مقیاس گسترده گفت: مذاکراتی در این رابطه با سازمان میراث فرهنگی خواهیم داشت تا مطابق با یک تفاهمنامه جامع همه دستگاه‌ها همکاری بیشتری با هم داشته باشند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اقداماتی برای تشویق به مهاجرت معکوس اظهار کرد: به روستاییانی که دوباره به روستا بازگردند وام ۱۵میلیون تومانی با نرخ سود ۵ درصد و زمین با شرایط سهل اختصاص می‌یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر