روایتی تازه‌ از مدیریت بحران حادثه پلاسکو

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۳۳

پس از وقوع حادثه پلاسکو کمیته‌های متعددی برای بررسی ابعاد این حادثه تشکیل شد. یک کمیته تخصصی نیز از سوی شهرداری تهران تشکیل شده است. کمیته‌یی که تا دیروز وجود آن رسانه‌یی نشده بود. دیروز اما این کمیته متشکل از ۶۰ نفر از استادان دانشگاه، اعضای نظام مهندسی و مهندسان حرفه‌یی گزارش خود درباره حادثه پلاسکو را رسانه‌یی کرد. بررسی‌های این کمیته در 3 محور فنی، مدیریت بحران و حقوقی تدوین شده است.

به گزارش «تعادل» و به نقل از مهر، در گزارش کمیته تخصصی که بیشتر اعضای آن از استادان دانشگاه تربیت مدرس هستند، تاکید اصلی بر رها شدن ساختمان‌های قدیمی در شهر تهران است.

حمزه شکیب رییس این کمیته تخصصی، درباره این گزارش گفت: مقررات ملی ساختمان، وزن بیشتر خود را به ساختمان‌های در حال ساخت داده و متاسفانه به ساختمان‌های موجود توجهی نداشته است. تنها مبحث مقررات ملی ساختمان که به ساختمان‌های موجود پرداخته و درخصوص بهره‌برداری از ساختمان‌های قدیمی در مبحث ۲۲ است و مقرراتی را در‌خصوص بهره‌برداری از ساختمان‌های قدیمی تنظیم کرده است اما تاکنون نحوه ساز و کار اجرایی شدن این قانون فراهم نشده است که مرجع این کار، وزارت راه و شهرسازی است که باید با ایجاد کمیته‌یی در این خصوص، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی آن را تدوین کند.

وی درخصوص بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که وظیفه شهرداری‌ها در ساختمان‌های ناایمن را یادآوری می‌کند، گفت: دو تفسیر درخصوص این قانون وجود دارد که ما در گزارش خود خواستار شفافیت قانون در این زمینه شده‌ایم. براساس یکی از نظریه‌ها، شهرداری تنها در ساختمان‌هایی می‌تواند ورود کند که خطر مشهود باشد، یعنی ساختمان به آخر خط رسیده باشد مانند گودهای پرخطر یا ساختمان‌های در حال ریزش. نظر دوم هم آن است که باید شهرداری‌ها براساس نیاز ورود کنند اما در این صورت باید ضوابط قضایی هم به صورت شفاف، ساز و کارها را مشخص کنند.

شکیب با بیان اینکه در ساعت 7:58 گزارش آتش‌سوزی به آتش‌نشانی ارائه شده، گفت: اما این آتش‌سوزی قبل از این زمان اتفاق افتاده و افرادی که در آنجا مشغول به کار بودند تلاش کردند مشکل را برطرف کنند. اما به‌دلیل وسایل اشتعال‌زا به سرعت آتش‌سوزی به چند مغازه گسترش پیدا کرده است. همچنین سقف‌های کاذب به ارتفاع ۶۰سانتی‌متر در واحدهای این ساختمان زده شده بود که نقش انبار را ایفا می‌کردند که باعث شده بود حریق، پس از خاموشی دوباره دیده شود. به‌همین دلیل آتش‌نشانی دو بار پس از اطفای حریق عملیات خود را آغاز کرده است. از این‌رو، می‌بینیم پس از مشاهده آتش در ضلع شمال‌غربی، ظرف ۲۰ دقیقه شعله‌ها به جنوب شرقی می‌رسد. به‌دلیل سیستم سازه‌یی خاص پلاسکو، وضعیت آتش قابل تشخیص نبود.


نمره قبولی مدیریت بحران

این استاد دانشگاه مدیریت بحران حادثه را مدیریتی قابل‌قبول ارزیابی کرد. به گفته او، هر چند می‌توان نقدهایی بر روش آواربرداری داشت اما مشکل اصلی نبود اطلاعات ساختمانی شامل نقشه معماری سازه‌یی و شناخت از ساختمان بوده است. وی با بیان اینکه باید آواربرداری این حادثه را 6وجهی مورد بررسی قرار داد، گفت: شاید مطرح شود عملیات امداد و نجات اولویت این حادثه بوده نه آوار‌برداری اما برخی مسائل روی کاغذ است.

تصور کنید سقف طبقات ۱۰ و ۱۱ در چشمه شمال‌غربی فرو ریخت و بعد از ۹ دقیقه همه طبقات آن چشمه‌ها تا پایین متلاشی می‌شود. درجه حرارت طبقات 8 تا 14 به حدود ۵۰۰درجه رسیده بود. این درجه حرارت پس از ریزش به زیر آوار نیز منتقل شده، بنابراین شرایط به‌گونه‌یی بوده که عملا حیاتی وجود نداشت. هرچند می‌توان نقدهایی بر روش آواربرداری داشت، اما مشکل اصلی نبود اطلاعات ساختمانی شامل نقشه معماری سازه‌یی و شناخت از ساختمان بوده است. این عدم شناخت در بسیاری از ساختمان‌های مشابه نیز وجود دارد. بنابراین یکی از اولویت‌های کاری معاونت شهرسازی و معماری، طراحی مکانیسمی برای اجباری کردن نقشه‌های مدون ساختمان‌های موجود است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر