تخفیف ۸۰درصدی بلیت الکترونیک برای سربازان

۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۳۳۹

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

نخستین جلسه شورای شهر تهران در سال جدید روز گذشته در حالی برگزار شد که روبوسی‌ها و خوشامدگویی‌های اعضا به یکدیگر تا پایان جلسه ادامه داشت و تا فرصتی پیش می‌آمد، اعضای شورا دو نفری یا چند نفری دور هم جمع شده و خوش و بش می‌کردند و به همین دلیل می‌توان گفت جلسه دیروز یکی از بی‌نظم‌ترین جلسات شورا بود. با این وجود چهار طرح و لایحه در آن مورد بررسی قرار گرفت و دو لایحه (اصلاحیه مصوبه نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی) و لایحه (اصلاحیه مصوبه دستورالعمل واگذاری اماکن و غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی) به تصویب رسید. به گزارش «تعادل» در ابتدای جلسه لایحه اصلاحیه مصوبه نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و اعضای شورای شهر تهران در نخستین جلسه خود، تخفیف ۸۰درصدی بلیت حمل و نقل عمومی را برای سربازان وظیفه به تصویب رساندند. علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در مخالفت با این لایحه عنوان کرد که در شورای چهارم مصوب کرده‌ایم تا شهرداری 985میلیارد تومان به سازمان بهره‌برداری مترو کمک کند. این در حالی است که در مجموع، میزان تخفیفات سازمان بهره‌برداری 62میلیارد تومان است و تصویب تخفیفات بیشتر به معنای کاهش بودجه این سازمان محسوب می‌شود. دبیر با اشاره به اختلاف شورا و فرمانداری بر سر تعیین قیمت بلیت مترو و اتوبوس عنوان کرد: برخورد شهرداری در این زمینه دوگانه است. از یک سو اعلام می‌کند که قیمت تمام شده مترو 2هزار و 500 تومان است و مردم هم باید سهم خود را بپردازند و از سوی دیگر پیشنهاد می‌دهد که سربازان از پرداخت هزینه بلیت معاف شوند. چمران نیز پیشنهاد داد از آن جا که قیمت بلیت‌ها هنوز تعیین تکلیف نشده است این لایحه مسکوت بماند اما نهایتا با 17 رای تصویب شد.


حفاظت از بافت‌های تاریخی

طرح الزام شهرداری برای ارائه برنامه جامع عملیاتی حفاظت و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اماکن و بافت تاریخی شهر تهران، دستور جلسه دوم جلسه شورای شهر تهران بود.

به گزارش «تعادل» احمد حکیمی‌پور رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در موافقت با این طرح گفت: بر اساس بند ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها حفاظت و نگهداری از اماکن تاریخی به شهرداری‌ها واگذار شده و شهرداری تهران در خصوص حفاظت از اماکن تاریخی نسبت به سایر ارگان‌ها پیشقدم است. ما باید تلاش کنیم تا سایر نهادها و سازمان‌ها از جمله سازمان میراث فرهنگی را نیز برای حفاظت از اماکن تاریخی به پای کار بیاوریم.

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این باره پیشنهاد داد تا ۱۳ مصوبه‌یی که در گذشته در خصوص حفظ و حراست از بافت‌های تاریخی در مجلس، دولت و شورا به تصویب رسیده است تبدیل به یک سند جامع و کامل شود. این طرح در نهایت رای نیاورد و مهدی چمران با اشاره به اظهارات مطرح شده از سوی اعضای شورای شهر تهران در این باره گفت: برای اماکن تاریخی و حراست از آنها نیاز به یک سند جامع داریم و به همین جهت طی یک نامه رسمی از شهرداری تهران خواهیم خواست تا یک سند طرح جامع را به شورا ارسال کند.

همچنین در این جلسه لایحه اصلاحیه مصوبه دستورالعمل واگذاری اماکن و غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی مطرح شد.

به گزارش «تعادل» محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با ارائه توضیحاتی در رابطه با لایحه اصلاحیه مصوبه دستورالعمل واگذاری اماکن و غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی گفت: 10سال قبل شورای شهر تهران مصوبه‌یی را در رابطه با نحوه واگذاری اماکن و غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار داشت و لازم بود این مصوبه به‌روزرسانی شود.

به گفته وی سازمان میادین میوه و تره‌بار طرح دست‌چین کردن میوه‌ها را اجرایی کرد و مردم رضایت بسیار زیادی از این طرح داشته‌اند.

در نهایت با بررسی‌های صورت گرفته از سوی اعضای شورای شهر تهران، این لایحه به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید. علاوه بر تبدیل لایحه خانه هنرمندان 2 به خانه معمار از دیگر لوایحی بود که مورد بررسی قرار گرفت اما به دلیل خارج شدن تعداد اعضا از حد نصاب رای‌گیری درباره آن به جلسه آینده موکول شد. در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران احمد دنیامالی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود خواستار شد تا شهردار تهران گزارشی را در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی ارائه کند.

به گفته وی شورای شهر تهران نیز از سه سال گذشته و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی اقداماتی را در این زمینه آغاز کرد که با توجه به شرایط می‌طلبد که شهردار تهران و معاونان وی گزارش‌هایی را در خصوص نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی در شهر مطرح کنند.

دنیامالی در ادامه به افتتاح تصفیه‌خانه دریاچه چیتگر در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز با ۳۰ میلیارد تومان هزینه به بهره‌برداری رسید و قطعا نگرانی‌ها در خصوص کیفیت آب این منطقه با افتتاح این تصفیه‌خانه برطرف خواهد شد.


نظارت بیشتر بر عملکرد اعضای شورا

همچنین در این جلسه، رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران خطاب به هیات رییسه این شورا درخواست کرد تا نظارت بیشتر و دقیق‌تری بر عملکرد اعضای شورای اسلامی شهر تهران اعمال شود. این نظارت باید به گونه‌یی باشد که یک عضو شورا به خود اجازه ندهد که دستور توقف اجرای رای کمیسیون ماده 100 را به یک شهردار منطقه بدهد.

حافظی با بیان اینکه گزارش‌های غیررسمی درخصوص ضعف‌های موجود در خطوط مترو وجود دارد، ادامه داد: نبود راه دسترسی واگن‌ها در خط 7 یکی از گزارش‌های موجود است به شکلی که گفته می‌شود در حال حاضر واگن‌ها به وسیله جرثقیل و از طریق حفره‌ها وارد تونل می‌شوند که امیدوارم این گزارش‌ها صحیح نباشد.


تشکیل کمیته صدور مجوز کالاها

محسن سرخو، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر نیز در این جلسه پیشنهاد داد تا در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی طرحی به صورت دوفوریتی، جهت تشکیل کمیته‌یی برای صدور مجوز کالاها به ریاست رییس شورا و عضویت رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل، سلامت و محیط زیست و همچنین رییس کمیسیون معماری و شهرسازی و نماینده شهردار تهران تشکیل شود. سرخو در تشریح وظایف این کمیته توضیح داد: برای ورود کلیه تولیدات خارجی که در کشور وجود ندارد باید به این کمیته ارجاع شود و بعد از تصمیم‌گیری این کمیته، اجازه ورود کالا داده شود.


گزارش عملکرد 4ساله اعضای شورا

عباس جدیدی، عضو شورای شهر نیز در تذکر خود به روال سال گذشته خواستار شد که با توجه به پایان کار شورای چهارم، هر یک از اعضای شورا گزارشی از عملکرد 4ساله خود ارائه کنند.

جدیدی با اشاره به اینکه بنده در سال‌های اخیر مکررا درخواست کرده‌ام که اعضای شورای شهر تهران گزارشی از عملکرد خود ارائه کنند، گفت: ارائه گزارش 4ساله از سوی اعضای شورای شهر تهران نشان می‌دهد که کدام یک از اعضا در این مدت عملکرد مناسب یا غیرمناسبی را داشته‌اند و این می‌تواند در تصمیم‌گیری مردم در انتخابات آتی موثر باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر