بچه بویینگ‌ها در «آسمان»

۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۳۳۸

گروه راه و شهرسازی| سارا حامدی|

شرکت هواپیمایی آسمان برای خرید 30 فروند هواپیمای باریک پیکر به ارزش 3 میلیارد دلار با هواپیماساز امریکایی بویینگ به توافق رسید. در شرایطی که دومین و سومین ایرباس خریداری شده پس از روی کار آمدن دولت ترامپ در امریکا وارد کشور شده است، اینک قرارداد تازه یک ایرلاین ایرانی با بویینگ امریکایی نشانه‌یی جدید و البته قوی از تمایل دولت ترامپ به پذیرش برجام به شمار می‌رود.

پس از پایان زمستان تحریم‌های خصمانه علیه ایران و اجرایی شدن برجام در دی ماه سال 1394، زمینه‌های گشایش‌ در بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور ایجاد شد. صنعت حمل و نقل هوایی نیز به عنوان سردمدار بخش حمل و نقل توانست به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کند.

امضای قراردادهای خرید هواپیما و توافق با بزرگ‌ترین‌ شرکت‌های هواپیماسازی در جهان یعنی بویینگ و ایرباس برای خرید مجموعا 206 فروند هواپیما در کنار امضای تفاهمنامه باشرکت ATR برای خرید 20 فروند هواپیما از این شرکت از جمله اتفاقاتی بود که موجب شد صنعت هوایی کشور سال 95 را با خوشی به پایان برساند.

البته گویا سال جدید برای هوانوردی کشور هم خوش‌یمن بوده و موجب شده است تا در همین ابتدای سال، قرارداد تازه‌یی برای خرید 30 فروند هواپیمای باریک‌پیکر بویینگ 737 از سوی ایرلاین ایرانی آسمان با بویینگ به امضا برسد. البته در این میان نباید نهایی شدن خرید 12 فروند هواپیمای سوخو سوپرجت100 را که به تایید مقامات روسی به خصوص وزیر انرژی روسیه رسیده‌ است را فراموش کرد. گرچه هنوز مقامات ایرانی در خصوص خرید پرنده‌های روسی اظهارنظر نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد اعلام رسمی مقامات روسی خود آغازگر همکاری دوباره ایران و روسیه در زمینه خرید و ورود هواپیماهای روسی به ایران باشد.

بر همین اساس شرکت هواپیمایی آسمان به عنوان دومین ایرلاین ایرانی توانست قراردادی مهم پس از اجرایی شدن برجام برای خرید هواپیماهای جدید به امضا برساند.


خرید 60 فروند بچه‌ بویینگ

مدیرعامل شرکت آسمان در جریان جلسه‌یی که به نهایی شدن مذاکرات با نمایندگان شرکت هواپیماساز بویینگ امریکا منجر شد، قرارداد خرید ۶۰ فروند هواپیما بویینگ ۷۳۷ فروند را امضا کرد. البته شرکت بویینگ در اعلامیه خود از معامله 30 فروند هواپیما سخن به میان آورده است.

شرکت آسمان اعلام کرده است‌، قرارداد فعلی نتیجه بیش از یک سال بررسی، گفت‌وگو و چند دوره مذاکره طولانی بوده است.

طبق قرارداد امضا شده هواپیماهای خریداری شده از سوی شرکت آسمان از خانواده بویینگ ۷۳۷ مکس خواهند بود.

بویینگ ۷۳۷ که در شهرت جهانی خود به بچه بویینگ مشهور شده جزو باریک‌ترین هواپیماهای ساخته شده شرکت بویینگ است. این هواپیما که عمری طولانی داشته و از اواسط دهه ۶۰ از سوی ایرلاین‌ها مورد استفاده قرار گرفته جزو محبوب‌ترین مدل‌های تولید شده بویینگ به حساب می‌آید تا جایی که در حال حاضر حدود هفت هزار فروند از آن سفارش داده شده که تعداد زیادی از آنها پرواز می‌کنند. بویینگ که در طول سال‌های گذشته مدل‌های فراوانی را تولید کرده، بسته به نوع و فضای پروازش تعداد مسافران میان ۸۵ تا ۲۱۵ را جابه‌جا می‌کند.

طبق اطلاعات ارائه شده تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی بویینگ سفارش فروش ۳۶۰۵، ۷۳۷ جدید را دریافت کرده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به موفقیتی که این هواپیما در جذب مشتریان خود داشته در آینده نیز بتواند تعداد سفارش بالاتری دریافت کند.

همچنین این هواپیما توان آن را دارد که در چند کلاس پروازی مسافرگیری کند و تعداد مسافرانی که امکان سوار شدن به آن را دارند بسته به نوع نهایی این هواپیما و کلاس‌های پروازی طراحی شده از ۱۳۸ نفر تا ۲۲۰ نفر تخمین زده می‌شود.


بویینگ تایید کرد

از سوی دیگر، مقامات شرکت هواپیماسازی بویینگ نیز به‌طور رسمی اعلام کردند که این شرکت یک قرارداد جدید ۳ میلیارد دلاری برای فروش ۳۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس به شرکت هواپیمایی آسمان منعقد کرده‌ است.

به گزارش آسوشیتدپرس، شرکت هواپیماسازی بویینگ اعلام کرد، یک قرارداد جدید 3 میلیارد دلاری برای فروش 30 فروند هواپیمای 737 مکس به شرکت هواپیمایی آسمان منعقد کرده است.

این شرکت اعلام کرده که قرارداد اخیر همچنین شامل حق فروش 30 فروند هواپیمای 737 مکس دیگر برای شرکت آسمان است که در مسیرهای داخلی و بین‌المللی پرواز دارد.

اتحادیه اروپا در ماه دسامبر شرکت آسمان را به دلیل نگرانی از ایمنی هواپیماهایش در فهرست سیاه خود قرار داد. این شرکت در آن زمان هیچ پروازی به مقصد شهرهای اروپایی نداشت.

کمتر از یک هفته پس از این تصمیم، این شرکت قراردادی را برای اجاره 7 هواپیمای ساخت شرکت ایرباس منعقد کرد. انتظار می‌رود تحویل این هواپیماها از ماه آینده آغاز شود.


اهمیت تقویت ناوگان هوایی

علیرضا منظری، معاون سابق هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به قراردادهای جدید خرید هواپیما از امریکا و روسیه به «تعادل» گفت: با توجه به وسعت ایران، تعداد فرودگاه‌ها و میزان تقاضا برای سفرهای هوایی، کشور به خرید مجموعه‌یی از هواپیماها نیاز دارد.

منظری تصریح کرد: از تعداد هواپیماهایی که در حال حاضر در کشور وجود دارد بعضی در حال فعالیت و پرواز هستند و بخشی زمین‌گیر و غیرفعالند. از سوی دیگر امکان استفاده از هواپیماهای فعال تا سال‌های دراز وجود ندارد. با توجه به تمامی این موارد می‌توان نتیجه‌گیری کرد که کشور برای پاسخگویی به نیاز کشور باید در خصوص خرید و ورود هواپیماهای جدید به کشور اقدام کند.

وی ادامه داد: هر شرکت هواپیمایی که بتواند ناوگان و ظرفیت ناوگان هوایی خود را افزایش دهد، می‌تواند در پاسخ به میزان تقاضای سفر هوایی در کشور موفق عمل کند. در نتیجه موجب رفاه و آسایش مردم شده تا بتوانند با یک هواپیمای خوب، مطمئن و ایمن سفر هوایی مناسب داشته باشند.

معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: فضای حال حاضر کشور این توانایی را دارد تا شرکت‌های هواپیمایی بتوانند تعداد ناوگان خود را افزایش دهند و نتیجه این افزایش نیز تاثیر بسیار مثبتی روی پاسخگویی به سفر هوایی در کشور دارد. از سوی دیگر هر چه تعداد ناوگان هوایی در کشور زیاد شود و نوع فعالیت‌هایی در کشور افزایش یابد، به همان نسبت سهم ایران در حمل و نقل هوایی منطقه افزایش پیدا می‌کند و جایگاه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در بین شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی نیز ارتقا یافته و موجب می‌شود تا ایران در بخش حمل و نقل هوایی هم در بین کشورهای منطقه و هم در سطح جهانی جایگاه بسیار مطلوبی پیدا کند.

منظری در خصوص ورود سایر شرکت‌های هواپیمایی به عرصه خرید هواپیما نیز گفت: تصمیم‌گیری در خصوص خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی دیگر شرکت‌ها بستگی به نوع مدیریت و استراتژی این ایرلاین‌ها دارد. البته موضوع مهمی که در این خصوص باید به آن توجه شود این است که دولت باید از نوع برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی در شرکت‌ها حمایت کند.

وی افزود: در واقع دولت باید این توانمندی را در شرکت‌های هواپیمایی ایجاد کند تا این شرکت‌ها بتوانند در راه خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی خود قدم بردارند.

این کارشناس صنعت هوانوردی تاکید کرد: در نهایت در کنار اینکه شرکت‌های هواپیمایی باید برنامه‌ریزی و شیوه مدیریت سازمانی خود را در راستای خرید هواپیما و افزایش ناوگان خود تنظیم کنند دولت نیز باید با از میان برداشتن موانع قانونی و ارائه تسهیلات خرید هواپیماها به این شرکت‌ها در راه افزایش ناوگان هوایی به ایرلاین‌ها کمک کند.


ورود سوخو نیازمند مجوز اوفک

در ادامه ورود هواپیماهای جدید به کشور و تقویت ناوگان هوایی، رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه برای اجاره و خرید هواپیماهای مسافری سوخو 100 نیاز به تایید اوفک داریم، اظهار کرد: اگر اوفک مجوز بدهد احتمال اینکه امسال سوخو 100 وارد ناوگان هوایی کشورمان شود وجود دارد.

مقصود اسعدی سامانی با اشاره به مذاکرات خرید هواپیماهای مسافربری سوخو100 از روسیه توسط ایرلاین‌های داخلی کشورمان اظهار کرد: از سال گذشته مذاکرات برای خرید هواپیماهای سوخو 100 آغاز و دو پرواز نمایشی از این تایپ هواپیما در آسمان ایران انجام شد.

وی با بیان اینکه چند شرکت هواپیمایی ایرانی علاقه‌مند به خرید هواپیماهای سوخو 100 شدند، گفت: قرار بر این است که در ابتدا این هواپیماها به صورت اجاره‌یی وارد ناوگان هوایی کشورمان شوند و اگر شرایط آب و هوایی و سایر عوامل مربوط به تایید پرواز این هواپیماها اجازه دهد، این تایپ هواپیمای روسی خریداری خواهد شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه برای خرید هواپیمای روسی سوخو100 نیاز به تایید و مجوز اوفک (سازمان زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری امریکا) داریم گفت: طبق مقررات وضع شده هر هواپیمایی که بیش از 10درصد قطعات آن از طریق شرکت‌های امریکایی تامین شود برای فروش نیاز به مجوز اوفک دارد و این مقررات شامل حال هواپیماهای روسی سوخو هم می‌شود.

وی افزود: بیش از 10درصد قطعات هواپیمای سوخو100 روسیه از طریق شرکت‌های امریکایی تامین می‌شود و بنابراین برای فروش و اجاره این هواپیماها به ایران باید تایید اوفک را بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر