افزایش 10 درصدی کرایه تاکسی

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۸۸

گروه راه و شهرسازی|

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با افزایش 10درصدی نرخ کرایه انواع تاکسی‌ها و سرویس مدارس در سال 96 موافقت کردند.

در جلسه غیرعلنی روز گذشته شورای شهر تهران، اعضای این شورا لایحه تعیین نرخ انواع تاکسی‌ها در سال 96 را بررسی کردند و با توجه به اینکه بحث‌های پیرامون این لایحه در جلسه قبل شورا صورت گرفته بود اعضای شورا به رای‌گیری در این زمینه پرداختند. بر این اساس و با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر تهران نرخ کرایه انواع تاکسی در سال 96، 10درصد افزایش خواهد یافت.

همچنین با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر تهران نرخ سرویس مدارس نیز به همین میزان یعنی 10درصد افزایش در سال 96 را تجربه خواهد کرد.

به گزارش «تعادل» به نقل از روابط عمومی شورای شهر تهران، در ادامه این جلسه به پیشنهاد مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران، مقرر شد تاکسی‌هایی نظیر پراید که دارای حجم محدودی هستند و سوار کردن 3 نفر در صندلی عقب خودرو با مشقت همراه است به‌عنوان تاکسی خطی یا تاکسی گردشی استفاده نشوند که این پیشنهاد مورد موافقت اعضای شورا نیز قرار گرفت و به تصویب رسید.

همچنین در این جلسه مقرر شد به میزان 20درصد به نرخ مصوب کرایه تاکسی‌ها از ساعت 23 لغایت 5صبح افزوده شود که این امر نیز با رای موافق اکثریت اعضا به تصویب رسید.

در ادامه جلسه محسن سرخو نیز گفت: در افزایش نرخ کرایه‌ها رعایت حال شهروندان و مسافران می‌شود و این بسیار خوب است اما باید درنظر داشت که بودجه حمایتی شهرداری برای تاکسیران‌ها که شامل نوسازی و نیز خدمات درمانی و رفاهی برای رانندگان است به صورت کامل تخصیص یابد. اینکه کرایه‌ها را افزایش ندهیم و از طرفی هم این بودجه‌های حمایتی تخصیص داده نشود موجب مشقت و رنج تاکسیران‌ها

خواهد شد.

به گزارش «تعادل»، پارلمان شهری پایتخت هفته گذشته به افزایش 14درصدی قیمت بلیت مترو و 15درصدی بلیت اتوبوس و مینی‌بوس نیز رای داد. هر چند برخی اعضا ازجمله رحمت‌الله حافظی معتقد بودند این افزایش قیمت‌ها به‌گونه‌یی است که خارج از توان عامه مردم است اما درنهایت به تصویب اعضای شورا رسید.


قانون ایمنی تعیین‌تکلیف شود

اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه درباره ایمنی ساختمان‌های شهر گفت: هم مدیریت شهری و هم مجلس شورای اسلامی باید تصمیم قاطعی در ارتباط با قانون ایمنی بگیرند.

وی با اشاره به تغییراتی در زیرزمین یکی از مجتمع‌های تجاری ایجاد شده در ضلع جنوبی میدان بهارستان عنوان کرد که قرار است زیرزمینی که با عنوان انبار تجاری تعریف شده به واحدهای تجاری تبدیل کنند. مالکان وکیل گرفته‌اند تا سقف زیرزمین برداشته شود و جالب اینکه بازرس وزارت بهداشت هم به آنان مجوز داده و این در کنار اعطای مجوز شهر‌سازی جای سوال دارد.

رییس کمیته عمران شورا گفت: اعطای چنین مجوزهایی به معنای عدم ایمنی بسیار سهمگین مجتمع خواهد بود و چگونه است که مراجع اعطای مجوز به راحتی از کنار این مساله عبور می‌کنند.

شاکری تصریح کرد: باید در این زمینه تصمیم قاطعی گرفته شود و مجلس شورای اسلامی قانون ایمنی را که بیش از دو سال می‌شود، بلاتکلیف مانده تعیین‌تکلیف کند تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی که ایمنی شهروندان را به خطر می‌اندازد، نباشیم.

در ادامه مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در چند سالی که من عضو کمیسیون ماده ۵ بودم در هیچ جا اجازه ندادیم که پاساژها زیرزمین تجاری درست کنند چراکه علاوه بر مباحث فنی از نظر اخلاقی هم مشکل ایجاد می‌شد. زیرزمین‌های تجاری خلاف است و باید جلوی آن گرفته شود.

یکی دیگر از دستورات جلسه روز گذشته شورای شهر بررسی حسابرسی سال 93 شهرداری تهران بود که با گزارشی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری مورد بررسی قرار گرفت و علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این باره گفت: با ارائه این گزارش پرونده حسابرسی سال 93 شهرداری تهران باز شد. نخستین گزارش نیز مربوط به سازمان فرهنگی هنری شهرداری است که حسابرس با ایراد در 18 بند اظهارنظر مردود داشته است.

وی اظهار کرد: ازجمله بندهای مورد ایراد بند استخدام کارمند جدید در سال 93 بوده که براساس مصوبه شورا علاوه بر شهرداری تهران کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری باید سالانه 4درصد نیروهای خود را طبق مقررات کاهش دهند که چنین اتفاقی رخ نداده است.

دبیر با اشاره به عدم کاهش نیرو در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار کرد: در بودجه سال 96 مبلغی معادل 170 میلیارد تومان برای جبران هزینه‌های راهبردی و مدیریت سازمان مصوب شده است که 80درصد آن مربوط به یکسان‌سازی حقوق و دستمزد پرسنل در سال آینده است. در حالی که این رقم در سال 95 معادل 142میلیارد تومان بوده است.

وی اظهار کرد: بند دیگری که باعث اظهارنظر مردودی شده است، ماجرای مصوبه شورا درخصوص تصفیه و ادغام موسسات نشر شهر، هاتف شهر و فرهنگ و رسانه شهر بوده است.


عملکرد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری

رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش حسابرسی از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری گفت: یکی از افتخارات شهرداری این است که به نهاد فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است این درحالی است که عملکرد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از نظر حسابرس شورا مردود است.

حافظی با بیان اینکه تنها 14درصد از بودجه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، صرف برنامه‌های فرهنگی می‌شود، گفت: براساس گزارش حسابرس شورا، 4.3میلیارد تومان در قالب سپرده و پیش‌پرداخت‌ها و خرید 4 باب مغازه از بودجه این سازمان هزینه شده که اسناد متقنی برای آن وجود ندارد.

وی با اشاره به بند 11 این گزارش، تصریح کرد: سپرده‌ها و پیش‌پرداخت‌ها شامل 3.2میلیارد تومان تحت عنوان سپرده وجوه نقد بوده است و هیچ‌گونه تضمینی از صاحبان امضای مجاز اخذ نشده

است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره بند 19 گزارش حسابرس نیز گفت: براساس این بند 4 باب مغازه به مبلغ 1.3میلیارد تومان خریداری شده، اما مستنداتی از بابت صورت ریز و مالکیت آن از سوی مقام مسوول به موسسه حسابرسی ارائه نشده است.

حافظی درباره بند 28 گزارش حسابرس نیز اعلام کرد: ماده 15 دستورالعمل اجرایی ابلاغی شهردار تهران درخصوص اخذ مجوز از بابت هرگونه پرداخت و کمک سازمان به اشخاص داخل یا خارج از شهرداری تهران رعایت نشده و معادل 3.6میلیارد تومان در قالب اهدای هدیه و کتاب و همچنین کمک به مساجد و هیات‌های مذهبی از محل کمک بودجه جاری هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه در بند 29 این گزارش درباره استخدام نیروی انسانی جدید در سازمان فرهنگی و هنری مواردی ذکر شده است، تاکید کرد: ماده 25 دستورالعمل اجرایی ابلاغی شهردار درخصوص استخدام هرگونه نیروی انسانی جدید در سازمان رعایت نشده و تعداد کارمندان جدید در سال 93 بیشتر شده است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به یکی از جداول پیوست این گزارش، تصریح کرد: با سازمانی مواجه هستیم که 66.2میلیارد تومان هزینه پرسنلی، 54.3میلیارد تومان هزینه اداری و 20میلیارد تومان هزینه برنامه‌یی دارد؛ یعنی 120میلیارد تومان سازمان هزینه می‌کند تا 20میلیارد تومان برنامه اجرا کند در حقیقت 14درصد از منابع این سازمان صرف برنامه‌ها و 86درصد صرف هزینه‌ها می‌شود. حال سوال این است که با این اوصاف آیا سازمان عملکرد قابل دفاعی دارد؟

وی با بیان اینکه برخی دوستان بر این باورند که چون مدیریت این سازمان تغییر یافته است، نباید کسی پاسخگو باشد، گفت: رییس مجمع این سازمان، شهردار است، هر شرکت یا سازمان جایگاه حقوقی دارد و نباید گفت که چون مدیران قدیمی رفته‌اند تکلیفی وجود ندارد، حتی اگر شهردار جابه‌جا شود، باید پاسخگوی عملکرد خود و زیرمجموعه‌های خود در زمان

مسوولیتش باشد.

مهدی چمران پس از استماع گزارش حسابرس با اشاره به نتیجه حسابرسی اظهار داشت: مواردی که منجر به این نتیجه شده باید به صورت رسمی به شهردار اعلام شود تا نسبت به رفع و اصلاح موارد اقدام و همچنین متخلفان به مراجع قضایی معرفی شوند و گزارش آن به شورا ارائه شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر