شوک بانکی به تعرفه‌های فرودگاهی

۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۵۲

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور با تاکید بر اینکه باید مسائل پشت پرده تعرفه پارکینگ فرودگاه حل شود، از واقعی شدن تعرفه‌های فرودگاهی خبر داد و گفت: تسهیلات گران‌قیمت بانکی باعث افزایش نرخ تعرفه‌های پارکینگ فرودگاهی شده است.

به گزارش تسنیم، رحمت‌الله مه‌آبادی در بیان دلایل سه برابر شدن تعرفه پارکینگ فرودگاه مهرآباد با مجوز شرکت‌ فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: برای تعرفه پارکینگ مصوبات قانونی داریم، سرمایه‌گذاری که می‌آید و مجموعه‌یی را ایجاد می‌کند، در واقع باید نرخ بازگشت سرمایه‌ مناسبی را داشته باشد تا برای مدت‌های مدید مثلا قراردادهای 25 ساله یا بیشتر از این مدت امضا کنیم. وی با بیان اینکه در این صورت مجموعه‌یی که به ما تحویل می‌شود، یک مجموعه از بین رفته خواهد بود، ادامه داد: از سوی دیگر ثلث‌های مختلف حمل‌ونقل به فرودگاه مهرآباد آمده است. اتوبوس و تاکسی‌های خیلی مدرن و معمولی به فرودگاه آمده‌اند همچنین مترو فرودگاه راه‌اندازی شده است.

وی تاکید کرد: در بحث نرخ پارکینگ می‌خواهیم که اجحاف نشود و یک نرخ واقعی باشد و از سوی دیگر باید نرخی نباشد که برای منظورهای غیرمسافری مورد استفاده قرار گیرد. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با یادآوری اینکه خیلی مواقع پارکینگ فرودگاه برای پارک خودروهای نمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گرفت، گفت: چون این پارکینگ‌ها هم امن بودند و هم بسیار بسیار اقتصادی. مه‌آبادی با اشاره به اینکه کسی که می‌تواند با وسیله حمل‌ونقل عمومی به فرودگاه بیاید تشخیص می‌دهد بهتر است که با خودرو شخصی بیاید، افزود: نرخ‌ها باید واقعی شود، البته تعرفه -پارکینگ فرودگاه مهرآباد- خیلی بالا و سنگینی نیست و هم‌اکنون هم کفاف سرمایه‌گذاری‌ها را نمی‌دهد. وی با تاکید بر اینکه قیمت‌ها باید واقعی شود، بیان کرد: وقتی می‌خواهند در دنیا برای اماکن فرودگاهی نرخ‌گذاری کنند، می‌گویند گران‌ترین جای شهر کجاست قیمت کارشناسی آنجا را برای تعرفه‌های فرودگاهی تعیین کنید. اگر بخواهیم این کار را در کشور انجام دهیم شرایط خیلی سخت می‌شود.

وی اظهار کرد: زیرساخت‌های فرودگاهی به‌شدت گران است و هزینه‌های فرودگاه نیز بسیار بالاست. با توجه به استانداردهای بین‌المللی هر چیزی را نمی‌توانیم در فرودگاه‌ها ایجاد کنیم، به همین دلیل همه زیرساخت‌ها شرایط خاصی را دارد. علاوه بر این فرودگاه‌ها تحت حمایت‌های دولتی نیستند و به عنوان نمونه باید گران‌ترین برق را در اختیار پارکینگ‌ها قرار دهیم از طرفی چون دیماند برق هم داریم باید مبلغ بیشتری را از سرمایه‌گذاران این بخش دریافت کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه قرار است هزینه فرودگاه‌ها را ذی‌نفعان آن بدهند، اظهار کرد: یک‌سری از مسائلی که پشت ماجراست، باید حل کنیم. برخی کسب و کارهای فرودگاهی مانند پارکینگ هست که سرمایه‌های خیلی زیادی نمی‌خواهد. مه‌آبادی بیان کرد: این کسب‌وکار بسیار پر درآمد است، سیاست ما این است که در فرودگاه‌ها خودمان برای این قبیل کارها سرمایه‌گذاری کنیم، کسانی که وارد این بخش می‌شوند مقداری از سرمایه‌ را دارند و بخش عمده‌یی از آن را با تسهیلات گران بانکی تامین می‌کنند. این وام باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و نرخ بازگشت سرمایه پایین می‌آید و در عین قیمت تمام شده افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه این رویکرد گذشته بوده است، گفت: طبیعتا با نرخ‌های بالا گرفته‌اند و تمام سرمایه‌گذاری‌ها معمولا به دادگاه کشیده شده است. مهرآباد هم از این ماجرا استثنا نیست، سرمایه‌گذار از بانک وام گرفته و در پرداخت بدهی به بانک مشکل داشتند و تعرفه‌ها پاسخگو نبود و قبل از ورود ما درگیری‌هایی وجود داشت. وی در پاسخ به این پرسش که مبنای این تعرفه‌ها چیست، اظهار کرد: شرکت فرودگاه‌ها این تعرفه‌ها را تصویب نمی‌کند، یک مجمع که از چند وزارتخانه از جمله وزارت راه، صنعت و اقتصاد تشکیل شده تعرفه‌ها را بررسی کرده و آن‌ را تصویب می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر