عوارض ورود به طرح ترافیک سال 96 تصویب شد

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۶۰

اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته این شورا عوارض ورود به طرح ترافیک سال 96 را تصویب کردند.

به گزارش «تعادل» بر اساس مصوبه روز گذشته اعضا، قیمت هزینه‌های عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک تهران، برای خودروهای شخصی با 10درصد و برای خودروهای دولتی با 15درصد افزایش نسبت به سال گذشته تعیین شد.

همچنین قیمت تردد هر روز در طرح ترافیک برای خودروهای مجاز روزانه 3هزار و 300 تومان است که احتساب هزینه عوارض به صورت پلکانی خواهد بود و در سه بازه از یک روز تا 90 روز، از 91 روز تا 190 روز و از 191 روز تا 290 روز با افزایش مواجه خواهد شد.

همچنین در این جلسه عوارض تردد خودروهای برقی در تهران رایگان و بدون محدودیت به تصویب رسید. علاوه بر این خودروهای هیبریدی بدون محدودیت تنها با پرداخت 50درصد هزینه طرح ترافیک قادر به تردد در محدوده طرح ترافیک خواهند بود. براساس مصوبه امروز شورای اسلامی شهر تهران، صدور مجوز طرح ترافیک برای مقامات لشکری و کشوری منتفی شد و صدور کارت‌های شناور مجوز تردد در طرح ترافیک برای مسوولان و برخی سازمان‌ها هم با محدودیت مواجه خواهد شد. همچنین خبرنگاران هم تردد روزانه‌شان در شهر تهران 140تومان احتساب خواهد شد.

بر اساس این مصوبه همچنین مقرر شد، تعرفه عوارض طرح ترافیک همچون سال‌های قبل برای جانبازان بالای 70درصد و جانبازان اعصاب و روان 25درصد به بالا با تایید بنیاد ایثارگران و جانبازان رایگان باشد و وانت‌بارها نیز برای استفاده ازطرح ترافیک از صنف و اتحادیه مربوطه‌شان تاییدیه اخذ کنند. سهمیه خبرنگاران نیز همچون سنوات قبل با تاییدیه وزارت ارشاد و سازمان حمل ونقل و ترافیک و با همان افزایش 10درصدی نسبت به سال قبل محاسبه شود. به گزارش «تعادل» صدور معاینه فنی و مجوز طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌ها از موارد دیگری بود که در جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت. این پیشنهاد هفته گذشته توسط کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا مطرح شد و با توجه به اینکه آلایندگی موتورها 6برابر خودروهاست، بازتاب مثبت فعالان حوزه شهری را در پی داشت. علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به این لایحه گفت: پیشنهاد کمیسیون این است که شهرداری تهران با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ظرف مدت سه ماه نسبت به تهیه ساز و کار مناسب جهت صدور معاینه فنی و مجوز طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌های سطح شهر تهران اقدام کند و جهت تصویب به شورای شهر ارائه دهد.

پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه طرح ترافیک برای موتورسواران نیاز به ساز و کار اجرایی دارد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که شهرداری هنوز ساز و کار اجرایی مناسبی برای این موضوع ندارد. طبق اظهارنظر کارشناسان در حال حاضر با توجه به اینکه پلاک موتورها در عقب وسیله نقلیه جانمایی شده است امکان کنترل توسط دوربین‌ها وجود ندارد و باید این پلاک‌ها به جلو منتقل شود. سروری افزود: این موضوع را هم در نظر داشته باشید که اکثر موتورسواران برای ارتزاق از این وسیله استفاده می‌کنند و جزو اقشار کم‌درآمد جامعه محسوب می‌شوند. در تصمیم‌گیری بر این موضوع باید بررسی بیشتری صورت گیرد.


وانت‌بارها باید مجوز اتحادیه داشته باشند

محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورا نیز با اشاره به وضعیت وانت‌بارها اظهار داشت: بسیاری از کسبه اقدام به خرید وانت یا موتور کرده‌اند تا برای استفاده از طرح از مزایای این وسایل حمل ونقلی استفاده کنند. این در حالی است که وانت‌بارها برای استفاده از طرح باید مجوز از اتحادیه داشته باشند و این موضوع باید در طرح ترافیک سال آینده لحاظ شود.


اصلاح رفتار ترافیکی موتورسواران

مازیار حسینی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز در دفاع از تبصره مرتبط با موتورسیکلت سواران اظهار داشت: متاسفانه در 80 تا 90درصد تصادفات موتورسواران یک طرف ماجرا هستند. این آمار نشان می‌دهد که اصلاح رفتار ترافیکی موتورسواران یک الزام و ضرورت است.

وی در ادامه اظهار داشت: ما تاکید بر اجرای این تبصره داریم چراکه باید بپذیریم نظم بخشی موتورسواران باید از یک جایی آغاز شود. در حال حاضر با کمک ناجا کارگروه‌هایی در خصوص تعیین راهکار‌های انضباط شهری موتورسواران تشکیل شده است. حسینی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه هدف حفظ سلامت راکب و شهروندان است، گفت: قبول داریم که بخش اعظمی از موتورسواران برای ارتزاق از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند ولی این دلیل نمی‌شود که سلامت خود و دیگران را با رفتار‌های ترافیک پر خطرشان تهدید کنند. در نهایت مهدی چمران به جمع‌بندی نظرات اعضا پرداخت که اعضای شورا به اجماع، بندهای مرتبط به لایحه را به تصویب رساندند.


آمارهای متناقض ساخت پل طبقاتی صدر

در ادامه مختاباد رییس کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران از عدم اعلام صریح هزینه‌های پل طبقاتی صدر از سوی شهرداری انتقاد کرد.

عبدالحسین مختاباد با انتقاد از عدم اعلام دقیق هزینه‌های پل صدر گفت: چرا باید 4 سال از ساخت پروژه‌یی بگذرد و هنوز هزینه‌های آن مشخص نباشد. آیا از اعضای شورا کسی از هزینه‌های این پروژه خبر دارد؟

وی ادامه داد: در همه جای دنیا مرسوم است که هزینه‌های پروژه‌های اینچنینی را در معرض دید شهروندان قرار می‌دهند اما در این جا هزینه‌ها پل صدر حتی برای اعضای شورا نیز پوشیده است. به گفته وی آمار‌ها در اعلام هزینه‌های اجرای پل طبقاتی صدر متناقض است و خواسته من از شهرداری این است که این آمار‌ها در اختیار اعضای شورا قرار گیرد. عدم در اختیار قرار دادن اطلاعات اینچنین بی‌احترامی به اعضا و جایگاه شوراست.

مختاباد تاکید کرد: سوال رسمی من از شهرداری تهران در خصوص هزینه‌های پل صدر است و باید شهرداری در گزارشی در صحن علنی شورا هزینه‌های این پروژه را اعلام کند.

ناصر امانی معاون شهردار نیز در پاسخ به این تذکر اظهار داشت: ما دو بار به صورت مکتوب هزینه‌های اجرای پل طبقاتی صدر و تونل نیایش را به تفکیک برای اعضای شورای اسلامی شهر تهران ارسال کرده‌ایم و هیچ چیز پوشیده‌یی در این زمینه نداریم. هزینه‌های این پروژه‌ها کاملا روشن است و اگر اعضای شورا بخواهند باز هم برایشان ارسال خواهیم کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر