اختلاف بر سر بلندمرتبه‌ سازی با محوریت آلودگی

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۵۹

گروه راه و شهرسازی سارا حامدی

با ورود آلودگی هوای تهران به نهمین روز خود بسیاری از مسوولان به دنبال آن هستند تا با بررسی تاثیر عوامل مختلف بر افزایش آلودگی‌ هوا در تهران و برطرف کردن آنها گامی مهم درخصوص کاهش آلودگی هوا در پایتخت بردارند.

در همین رابطه روز گذشته داوود پرهیزکار، رییس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه اخیرا سازمان هواشناسی در شورای عالی مدیریت شهرسازی گزارشی در مورد تاثیر بلندمرتبه‌سازی در آلودگی هوا ارائه کرده است، گفت: بلندمرتبه‌سازی مانع تهویه هوا می‌شود.

پرهیزکار با بیان اینکه در بحث مدیریت شهری آلودگی هوا، باران‌های اسیدی و تابش UV که در بهداشت عمومی تاثیر دارد همچنین در بحث بلندمرتبه‌سازی از اطلاعات سازمان هواشناسی استفاده می‌شود، ادامه داد: اینها موضوعات روز کشور است که بخش‌های مختلف از اطلاعات سازمان هواشناسی استفاده می‌کنند.


تاثیر نوع و جنس ساختمان

وی افزود: براساس گزارشی که به تازگی در شورای عالی مدیریت شهرسازی در مورد بلندمرتبه‌سازی و تاثیر منفی آن در تهویه هوا ارائه دادیم نه تنها بلندمرتبه‌سازی باعث اشکال در تهویه هوا می‌شود بلکه نوع و جنس ساختمان نیز در تهویه هوا تاثیر می‌گذارد بنابراین در این شورا تصمیم گرفته شد به طور موقت بلندمرتبه‌سازی متوقف شود تا در موقعیت مناسب برای این موضوع تصمیم‌گیری صورت گیرد.


تصمیم‌گیری بر مبنای اطلاعات هواشناسی

رییس سازمان هواشناسی کشور در ادامه با اشاره به اینکه اطلاعات سازمان هواشناسی در بالاترین و مهم‌ترین تصمیمات کشور حضور دارد، گفت: در کنترل آلودگی هوا اطلاعات سازمان هواشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بحث آلودگی هوا دو عامل اصلی وجود دارد که یکی وجود منابع آلاینده و دیگری شرایط جوی است. اگر شرایط جوی پایدار حاکم باشد باعث می‌شود آلودگی هوا هم ایجاد شود بنابراین سازمان هواشناسی از سال‌های گذشته در بحث آلودگی هوا ورود کرده و طی 3سال اخیر اطلاعات این سازمان مبنای تصمیم‌گیری‌ها در کمیته اضطرار آلودگی هوا در بحث اتخاذ تمهیدات مثل طرح ترافیک و زوج و فرد قرار گرفته است.

غیرعلمی بودن تاثیر بلندمرتبه‌ها بر هوا

با اینکه رییس سازمان هواشناسی کشور درخصوص تاثیر بلندمرتبه‌سازی بر آلودگی هوا با ارائه دلایل مختلف، بسیار محکم و قاطعانه صحبت می‌کند، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران معتقد است که ادعای تاثیر بلندمرتبه‌سازی در آلودگی هوا ادعایی غیرعلمی است.

حامد حسینی در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به اینکه مطالعات صورت گرفته در ارتفاع اتمسفر شهری بسیار بلند یعنی ارتفاع بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰متری از سطح زمین نشان می‌دهد که ساختمان‌های بلندمرتبه تاثیری روی الگوی اصلی باد ندارند، تاکید کرد: به ‌عبارت دیگر بناهای بلند 30طبقه که ارتفاعشان به حدود 100متر می‌رسد، نمی‌تواند باد غالب یک ‌شهر بزرگ همچون تهران را دستخوش تغییرات اساسی کند؛ تغییراتی که باعث سکون هوا و نهایتا افزایش آلودگی هوا شود. این نتیجه مطالعاتی است که سال‌ها پیش هم سازمان هواشناسی کشور و هم شرکت کنترل کیفیت هوا درخصوص بررسی عوامل موثر بر آلودگی هوا انجام داده است. ‌حسینی ادامه داد: رفتارهای هوا و جریان باد در بازه‌های گوناگون‌ زمانی مثل زمستان و تابستان در ارتفاع‌ها و ایستگاه‌های مختلفی مانند ایستگاه مهرآباد، ژئوفیزیک و چیتگر به طور دقیق ثبت شده و مورد بررسی قرار گرفته تا چنین نتیجه‌یی حاصل شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: تغییرات دمایی اصلی‌ترین تاثیر را بر سرعت جریان باد می‌گذارد به صورتی که هنگام زمستان حتی در ارتفاع 5500 متری هم به جای آنکه سرعت باد افزایش یابد گاهی اوقات به‌ شدت کاهش یافته و به حدود 10گره می‌رسد.


عامل را باید در جای دیگر پیدا کرد

حامد حسینی تاکید کرد: این بدان معناست که بلندترین ساختمان واقع در منطقه 22تهران که قله آن 1410متر از سطح دریا ارتفاع دارد، نمی‌تواند روی جریان باد غالب شهر اثر قابل توجهی بگذارد. حسینی گفت: به عبارت دیگر علت اصلی آلودگی هوا را باید در جاهای دیگری جست‌وجو کرد. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره با تاکید بر اینکه باید فکری به حال 800هزار تن آلودگی که به طور سالانه در تهران تولید می‌شود بکنیم، اظهار کرد: این میزان آلودگی از منابع مختلفی چون یک میلیون موتورسیکلت، 400هزار خودرو کاربراتوری و 60 هزار کامیون فرسوده تولید می‌شود و بلندمرتبه‌سازی در این وضعیت هیچ تاثیری ندارد.

وحید حسینی تصریح کرد: با قاطعیت می‌توان گفت بلندمرتبه‌سازی‌ها ربطی به موضوع آلودگی تهران ندارد.

حسینی گفت: البته ساختمان‌های بلند می‌توانند‌ اطراف خود را تحت‌ تاثیر قرار ‌داده و الگوی باد اعم از سرعت و شدت آن را تغییر ‌دهد اما این تاثیرگذاری‌ها در محدوده اطراف ساختمان‌هاست.

انرژی نهفته اتمسفر شهری

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت برای غیرعلمی دانستن اینکه برج‌های 100، 150متری در غرب یا شمال تهران می‌تواند هوا را به سمت آلودگی ببرد، پای مدل‌های ریاضی مفصلی را به میان کشید و گفت: اتمسفر شهری با ارتفاع چند صد متری در وسعت 760کیلومترمربعی برای تهران جرم و انرژی نهفته بسیاری دارد و هیچ ساختمانی نمی‌تواند شرایط حاکم بر آن را تغییر دهد. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت گفت: در موضوع آلودگی هوای 24روزه ‌سال پیش تهران، ما در دشت وسیع تهران هیچ‌گونه بادی نداشتیم و من تاکید می‌کنم که ساختمان‌های بلندمرتبه هیچ ارتباطی با آلوده ‌شدن هوای شهر نداشته و ندارند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: باید بررسی شود که در زمان پدیده اینورژن‌های بحرانی مثل اواخر آذر امسال آیا وزش بادی وجود دارد یا خیر؟

حامد حسینی گفت: برای یافتن پاسخ این سوال باید اینورژن‌های بحرانی گذشته را طبق آمارهای ایستگاه‌های هواشناسی بررسی کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از اینورژن‌های بحرانی در فاصله زمانی 23تا 25ژانویه سال 2011میلادی رخ داد، گفت: در این بازه زمانی در ایستگاه مهرآباد، دستگاه‌های بادسنج در ارتفاع 100متری، سرعت باد روی زمین 6 تا 8 گره (4متر بر ثانیه) به ثبت رسیده است.

حامد حسینی تصریح کرد: اگر اینورژن نبود باید در ارتفاع بالاتر شاهد افزایش سرعت باد می‌بودیم اما در زمان رخ دادن وارونگی دما طی تاریخ مذکور تا ارتفاع 5600 متری از سطح دریا که قله اینورژن محسوب می‌شود و حدود 1600متر بالاتر از قله توچال است در برخی اوقات نه‌ تنها سرعت باد افزایش پیدا نکرده بلکه حتی کاهش هم داده است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: بنابراین اگر می‌خواهیم به انبوه‌سازی و بلندمرتبه‌سازی‌ حمله کنیم، کار خوبی است اما از منظر خودش و نه از منظر آلودگی هوا. حامد حسینی گفت: پذیرش این ادعا منجر به فراموشی سپردن منابع مختلف آلودگی در سطح کلان‌شهرها می‌شود؛ بنابراین درست نیست، جان مردم که ارزش بسیاری دارد را دستاویز دستاوردهای سیاسی قرار دهیم درحالی که با حذف بلندمرتبه‌سازی مساله آلودگی تهران حل و فصل نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر