7 پل تهران برچیده می‌شوند؟

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۸۹۵

علیرضا جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به برچیده شدن پل گیشا و ایجاد یک فضای زیرسطحی به جای این پل از تخریب چند پل دیگر در سطح شهر خبر داد و گفت: 7 پل حافظ، گیشا، کریمخان، پل چوبی و برخی دیگر از پل‌ها به طور موقت و برای نیاز آن زمان تاسیس شده بود. درحال حاضر مشاوری انتخاب کرده‌ایم که یک به یک این پل‌ها را از نظر ایمنی و سازه بررسی کنند و هر کدام که ویژگی‌های لازم برای ادامه بقا را نداشته باشد، جمع‌آوری خواهد شد و هر کدام که ماندنی شدند با آسفالت و مقاوم‌سازی، بهسازی می‌شوند.

جاوید که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، آخرین وضعیت پروژه‌های پایتخت را نیز تشریح کرد. به گفته جاوید 3 اولویت اصلی توسعه کیفی شامل تدقیق اصلاح و تکمیل شبکه جمع‌آوری و انتقال آب‌های سطحی، تکمیل و ساماندهی شبکه بزرگراهی برون و درون شهر و نیز توسعه، استقرار نظام هدایت و کنترل کیفیت بر فعالیت‌های عمرانی و ساخت و سازهای شهری تامین و افزایش ایمنی در شرایط بحرانی با مقاوم‌سازی پل‌ها ازجمله مواردی بود که شهرداری در قالب برنامه طرح‌های جامع و تفصیلی و برنامه‌های مصوب 5 ساله شهرداری تهران در دستور کار قرار داد. یکی از مواردی که شهرداری تهران همواره با افتخار از آن یاد می‌کند، افزایش تعداد بزرگراه‌های کشور است این درحالی است که بسیاری کارشناسان بر اشتباه بودن این روند تاکید دارند و آن را عاملی برای تشویق مردم به استفاده از خودروهای شخصی می‌دانند.

در این نشست، معاون فنی و عمران شهرداری همچنین از رشد 80 درصدی بزرگراه‌سازی در تهران خبر داد و با مقایسه ساخت بزرگراه قبل از سال 84 و بعد از آن گفت: طول بزرگراه‌ها و معابر شریانی از 304کیلومتر در سال 84 به 548کیلومتر در سال 95 رسیده است. وی در پاسخ به برخی شائبه‌ها و انتقادها مبنی بر اینکه چرا شهرداری تهران نسبت به ساخت اتوبان و بزرگراه اهتمام ویژه دارد، گفت: ساخت شبکه بزرگراهی به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی شهر در برنامه‌های اول، دوم و سوم همچنین در طرح‌های جامع و تفصیلی مورد تاکید قرار گرفته و تا زمانی که حتی یک کیلومتر اتوبان‌سازی از برنامه باقی مانده باشد، همت خود را بر این مهم معطوف می‌کنیم هر چند که 90درصد شبکه بزرگراهی مصوب محقق شده و امیدواریم تا پایان مدیریت فعلی شهر که پایان شهریور ماه سال 96 می‌شود نسبت به تکمیل شبکه بزرگراهی اهتمام ویژه‌یی داشته باشیم.

رشد 120 درصدی تقاطع‌های غیر همسطح

جاوید در بخش دیگری از سخنان خود آماری از ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح ارائه کرد. او گفت: تعداد پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح تا سال 84 تنها 157پل بوده اما طی 11سال اخیر با رشد 123درصدی مواجه بودیم به گونه‌یی که شاهد افزایش تعداد پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح از 157پل به 350پل و تقاطع غیرهمسطح هستیم.


19 برابر شدن شبکه تونلی

به گفته وی، در این مدت 20کیلومتر تونل ساخته شده و شاهد رشد 19برابری ساخت شبکه تونلی شهر تهران هستیم. 4 تونل شهدای غزه، آرش، اسفندیار، ضرب علی‌زاده و تونل شهید شوشتری نیز به زودی وارد مدار می‌شود که جمع این4 تونل به 20کیلومتر می‌رسد. همچنین تونل شهدای غزه، آرش ـ اسفندیار و ضرب علی‌زاده تا پایان نیمه اول 96 به پایان می‌رسد و احداث تونل شهید شوشتری نیز درحال اخذ مجوز از محیط زیست است.


رشد 22 درصدی شبکه آب‌های سطحی

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه از رشد 22درصدی شبکه آب‌های سطحی خبر داد و گفت: تا سال 84 طول شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی 423کیلومتر بوده اما طی 11سال اخیر با رشد 22درصدی شاهد افزایش طول شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی به 514 کیلومتر هستیم. وی با بیان اینکه براساس اسناد بالادستی 550 کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی داریم که 500 کیلومتر آن محقق شده و 20کیلومتر نیز در دست احداث است، گفت: اما در بازنگری این بخش سند در نظر داریم تا افق 25سال اخیر 100کیلومتر به طول این شبکه اضافه کنیم که البته مطالعات آن تا پایان امسال به پایان می‌رسد. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با مقایسه اعتبارات دو دوره گذشته با احتساب نرخ تورم گفت: در 10سال اول که شامل سال 74 تا 84 می‌شود اعتبارات معاونت فنی و عمرانی 6300 میلیارد تومان بوده که این رقم براساس شاخص نرخ تورم محاسبه شده اما در 11سال اخیر حدود 25هزار میلیارد تومان که 4برابر دوره اول می‌شود به عمران، آبادانی و توسعه زیرساخت‌ها توجه شده است.

وی با بیان اینکه اولویت معاونت فنی و عمرانی اتمام پروژه‌های نیمه تمام است، گفت: اگر این 55 پروژه نیمه تمام به اتمام برسد، شاهد بهبود در شاخص‌ها هستیم به گونه‌یی که رشد شبکه‌ بزرگراهی که درحال حاضر 80 درصد است به 86 درصد رسیده و در حوزه احداث پل و تقاطع‌ها نیز به رشد 166درصد و در حوزه تونلی نیز شاهد رشد 21برابری و در حوزه توسعه شبکه آب‌های سطحی نیز شاهد رشد 29درصدی خواهیم بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر