زیاندهی فرودگاه‌ها در پی خدمات تکلیفی

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۱۱

گروه راه و شهرسازی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی با بیان اینکه رونق اقتصادی کشور به توسعه فرودگاه‌ها گره خورده است، گفت: تمام فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت بدون استثنا زیان‌ده هستند و حتی فرودگاه مهرآباد با آمار ۴۰۰ نشست و برخاست روزانه هم سودده نیست.

رحمت‌الله مه‌آبادی افزود: براساس برنامه قرار است تا پایان سال جاری حدود ۷00 میلیارد تومان طرح‌های فرودگاهی در ابعاد مختلف بهره‌برداری شود. براساس تصمیم مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه ماده‌یی مبنی بر امکان بهره‌گیری از مشارکت خارجی‌ها برای ایجاد شرکت‌هایی جهت سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از بنادر اصلی با کارکردهای بین‌المللی و فرودگاهی گنجانده شده است. به گفته مه‌آبادی، این اقدام مجلس می‌تواند کمک شایانی به بهبود خدمات‌رسانی و تسریع در تکمیل پروژه‌ها کند.


ساختار غیر اقتصادی فرودگاه‌ها

مه‌آبادی اضافه کرد: ساختار اغلب فرودگاه‌های کشور غیراقتصادی است و به عنوان مثال فرودگاه بندرعباس در سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان هزینه جاری داشت، اما میزان درآمد حدود ۳ میلیارد تومان بود. درآمد ۳ میلیاردی بندرعباس طی سال گذشته در حالی به‌دست آمده که حجم سرمایه‌گذاری در این فرودگاه حدود ۴۰ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: ساختار فرودگاه‌های کشور آسیب پذیر است و در صورتی که ساختار موجود اصلاح نشود، نمی‌توان به این شرایط ادامه داد.

به گفته مه‌آبادی، موضوعات مختلفی شرکت فرودگاه‌ها را با چالش مواجه کرده است که می‌توان از آن جمله به بحث حراج دارایی‌های صنعت هوایی، سود مجازی و برداشت از درآمدهای این شرکت از سوی برخی نهادها اشاره کرد.


سهم 11 درصدی شرکت فرودگاه‌ها از مهر آباد

وی اظهار داشت: در فرودگاه مهرآباد وضعیت ما خاص و دشوار است، در حالی که این فرودگاه 30 درصد ترافیک هوایی کشور را مدیریت می‌کند، اما فقط 11درصد عرصه این فرودگاه برای خدمات‌رسانی به مردم دراختیار ماست.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری ایران، اظهار کرد: اعلام می‌کنیم که فرودگاه مهرآباد از گلوگاه‌های حمل و نقل هوایی و صنعت فرودگاهی در آینده خواهد بود، اگر مشکلات آن حل نشود. گردان‌های نظامی، دفاعی و غیرنظامی در فرودگاه مهرآباد حضور دارند و ما حتی از آنها فضاهایی اجاره می‌کنیم با بهای سنگین تا مشکل خطوط هوایی را رفع کنیم. وی افزود: حل مشکل بزرگ مهرآباد، عزم ملی و تصمیم راهبردی می‌طلبد و این نیازمند هماهنگی قوای مختلف و ستادکل نیروهای مسلح است. مه‌آبادی اظهار کرد: برای حل مشکل مهرآباد، مسائل در شورای امنیت ملی کشور در حال مطرح شده است، ضمن آنکه در فرودگاه اصفهان هم چنین مشکلی داریم که مشکل فرودگاه اصفهان هم در شورای عالی امنیت ملی در حال طرح است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری ایران با بیان اینکه هزینه شرکت فرودگاه‌ها بسیار سنگین و درآمدها بسیار کم است، گفت: این اختلاف هزینه‌ها و درآمدها از سوی دولت از محل کمک ـ زیان تامین می‌شود.


مشکل مالی فرودگاه‌ها

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری ایران بیان کرد: همه فرودگاه‌های تحت تملک ما زیان‌ده هستند و فقط در این عرصه، فرودگاه امام خمینی (ره) است که شاید بتوان گفت زیان‌ده نیست، حتی مهرآباد که تجربه 400 نشست و برخاست در روز را دارد، فرودگاهی زیان‌ده است.

وی با اشاره به اینکه ساختار فرودگاه‌ها شکننده است، گفت: اگر ساختار اقتصادی فرودگاه‌ها درست نشود، طبق وضعیت موجود هم امکان‌پذیر نیست، اگر درآمد پروازهای عبوری را نداشتیم، حقوق کارکنان را هم حتی نمی‌توانستیم پرداخت کنیم.

مه‌آبادی اظهار کرد: امروز دارایی‌های صنعت فرودگاهی در کشور در حال به حراج رفتن است. ارائه خدمات رایگان و تخفیف‌دار به بخش‌های مختلف لشکری و کشوری موجب شده سرمایه فرودگاه‌های ما به تدریج به غیر منتقل شود و درواقع این سرمایه اندک اندک در حال واگذاری است.

مه‌آبادی گفت: وقتی پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور یک باند آن هم باند آسیب‌دیده دارد، نشان از حراج دارایی‌های فرودگاه‌هاست.

وی سرمایه‌گذاری‌های تکلیفی غیراقتصادی و ساختار و ضوابط غیراصولی تکلیفی را از دیگر مشکلات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد و گفت: همین موارد موجب توقف توسعه، بهسازی و نگهداری می‌شود.


75درصد درآمد سهم پرداخت مالیات

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری ایران بیان کرد: به عنوان یک شرکت دولتی 75 درصد درآمد خود را بابت مالیات و کسورات به دولت پرداخت می‌کنیم. سال گذشته 260 میلیارد تومان و امسال 400 میلیارد تومان بابت مالیات از حساب ما کسر شد و این از دیگر مشکلات ماست.

وی رفتارهای مغایر با اصول بازرگانی خطوط هوایی و تعرفه‌های تکلیفی را از دیگر مشکلات مالی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد و گفت: هزینه خدمات ناوبری فقط 3 درصد نرخ بلیت را شامل می‌شود و قطعا با آزادسازی تعرفه‌های فرودگاهی، این مورد تاثیری در افزایش قیمت نرخ بلیت نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری ایران، دست‌اندازی به منابع مالی فرودگاه‌ها توسط برخی ارگان‌ها را از دیگر مشکلات شرکت فرودگاه‌ها عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال، شهرداری‌ها بابت هر بلیت 5 درصد عوارض روی نرخ بلیت دریافت می‌کنند، در حالی که شهرداری‌ها هیچ خدماتی، تاکید می‌کنم هیچ خدماتی به فرودگاه‌ها ارائه نمی‌دهند، حتی زباله‌های ما را هم بیرون نمی‌برند.

وی گفت: این جالب است که در نرخ‌های تکلیفی بلیت هواپیما، شهرداری‌ها که هیچ خدماتی ارائه نمی‌دهند 9 هزار تومان بابت هر بلیت دریافت می‌کردند، اما شرکت فرودگاه‌ها که همه خدمات ناوبری و فرودگاهی را به عهده دارد، بابت هر بلیت 5 هزار تومان دریافت می‌کرده و این معضل اساسی است.

مه‌آبادی گفت: درآمد یکی از ارگان‌ها از همین فرودگاه امام خمینی (ره) سالانه 2 هزار میلیارد تومان است که در جیب خودش می‌رود، در حالی که درآمد فرودگاه امام(ره) سالانه 550 میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر اینکه باید خدمات تکلیفی و معافیت‌های تعرفه‌یی متوقف شود، گفت: جربان زیان‌های ما، تفاوت هزینه‌ها و درآمدها در بودجه عمومی تحت عنوان خدمات تکلیفی تا حدی از سوی دولت به ما پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری ایران، گفت: امروز ما برای نوسازی رادارها نیاز به 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری داریم که اگر درآمد داشتیم، اجرا می‌کردیم.

وی گفت: ما امروز پول خرید هواپیماهای دوم و سوم فلایدچک را هم نداریم و اینها همه نشان از کمبود اعتبارات ما دارد که البته شرکت فرودگاه‌ها، ارگانی درآمد ـ هزینه‌یی است و بودجه ندارد.

مه‌آبادی همچنین طلب شرکت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها را حدود 500 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: اگر اسناد خزانه بابت بدهی آسمان به ما پرداخت شود، 70 میلیارد تومان از بدهی‌های شرکت هواپیمایی آسمان به ما تهاتر می‌شود.


تهاتر بدهی ایرلاین‌ها

مه‌آبادی درخصوص بر تهاتر درباره بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها گفت: شرکت آسمان بدهی خود را تا سال ۹۴ از طریق تهاتر پرداخت کرده است و سایر شرکت‌های فرودگاهی هم می‌توانند در صورت داشتن طلب از دولت، بدهی خود را به شرکت فرودگاه‌ها پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: شرکت هواپیمایی آسمان برای پرداخت بدهی‌های خود به دولت از مجلس مجوزی دریافت کرد و از این طریق توانست بدهی‌های خود را تا سال ۹۴ پرداخت کند، البته ناگفته نماند که میزان بدهی شرکت فرودگاه‌ها به دولت بالا نیست و این شرکت در برخی بخش‌ها (وظایف تکلیفی) از دولت مطالباتی دارد.

مدیرعامل شرکت‌ فرودگاه‌ها با اشاره به اینکه درآمدهای ما از پروازهای عبوری بابت ارائه خدمات تخصصی است، گفت: به جز شرکت فرودگاه‌ها، هیچ تشکیلاتی در نقل و انتقال پروازهای عبوری از آسمان کشور نقشی ندارند، از این رو هیچ حقی هم از درآمدها نخواهند داشت.


ایجاد ۱۹ مسیر جدید هوایی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی با اعلام اینکه قبل از اتفاقات رخ داده در کشور اوکراین، میزان پروازهای عبوری از کشور حدود ۴۵۰ پرواز بود، گفت: اما پس از آن و با درخواست ایکائو از شرکت فرودگاه‌ها، میزان تقاضا برای عبور از آسمان ایران افزایش یافت و ایکائو ترافیک جهانی را به سمت ایران هدایت کرد. رحمت‌الله مه‌آبادی ادامه داد: با ایجاد مشکل در کشور اوکراین، شاهد افزایش پروازهای عبوری از ایران بودیم به‌طوری‌که تعداد پروازها در زمان اوج به ۱۱۶۱ پرواز رسیده بود و البته در حال حاضر این رقم کمتر از ۱۰۰۰ پرواز است.

وی ادامه داد: اتفاقات اوکراین موجب شد ۱۹ مسیر جدید که ۵ مسیر آن داخلی و بقیه بین‌المللی هستند، در آسمان کشور ایجاد شود که مدیریت این مسیرهای جدید بحث ایجاد نقاط گلوگاهی را به همراه داشت. درواقع این نقاط گلوگاهی در مرز ایران با سایر کشورها ایجاد شد و در این نقاط شرکت فرودگاه‌ها کنترل هواپیما را به شرکت فرودگاه کشور همسایه واگذار می‌کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر