اخبار

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۲۶۱

ورود نخستین ایرباس در ماه آینده

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد با ایرباس نهایتا تا روز سه‌شنبه امضا می‌شود، گفت: نخستین هواپیماها به موجب این قرارداد تا اواسط ماه ژانویه تحویل ایران خواهد شد.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، یک مقام ارشد ایرانی گفت: این کشور قرارداد با شرکت ایرباس برای خرید 100فروند هواپیما را نهایی کرده و نخستین هواپیماها به موجب این قرارداد تا اواسط ماه ژانویه تحویل ایران خواهد شد.

به گفته اصغر فخریه‌کاشان، معاون وزیر راه ایران، این قرارداد که تقریبا نیمی از آن مربوط به هواپیماهای باریک‌پیکر و نیمی دیگر مربوط به هواپیماهای پهن‌پیکر است طی روزهای آینده و احتمالا امروز (سه‌شنبه) به امضا خواهد رسید.

وی گفت:«ما مذاکرات با ایرباس را نهایی کرده‌ایم و همین روزها قادر خواهیم بود در تهران قراردادی را به امضا برسانیم. ما انتظار داریم با نهایی شدن برخی موارد باقی مانده امروز یا فردا قرارداد را امضا کنیم.»

فخریه‌کاشان در پاسخ به اینکه آیا ممکن است در صورت لغو مجوزهای صادر شده از سوی واشنگتن یا اعمال محدودیت‌های بیشتر در زمینه تجارت با ایران، این قرارداد از مسیر خود خارج شود، گفت: ما نگران نیستیم هر چند که نباید چنین احتمالی را نادیده بگیریم.

وی افزود: واقعیت این است که آقای ترامپ ممکن است برخی تحریم‌های جدید وضع کند اما ما این اقدام را نقض برجام تلقی خواهیم کرد. برجام صراحتا اجازه خرید هواپیما توسط ایران و فروش آن توسط شرکت‌های تولید‌کننده به ایران را می‌دهد.


ضرورت ایجاد پس‌کرانه

در طرح توسعه بندرچابهار

وزیر راه و شهرسازی ضمن بازدید از نمایشگاه اقتدار سپاه در عرصه سازندگی قرارگاه خاتم‌الانبیا در جریان جزئیات اقدامات و پروژه‌های انجام شده در حوزه حمل و نقل و بخش‌های مرتبط به این وزارتخانه قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در جریان این بازدید از غرفه‌های حوزه مشاوران، تحقیقات و انتشارات از بخش آب و نیرو همچنین بنادر و سازه‌های ساحلی نیز دیدن کرد و اقدامات انجام شده در حوزه سدسازی، خطوط انتقال آب، کانال و شبکه‌های آبیاری زهکشی و سازه‌های دریایی و طرح توسعه بندر چابهار را نیز مورد بررسی قرار داد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت طرح اجرایی توسعه بندر چابهار اعلام کرد: ما در این ناحیه به حدود ۲هزار کیلومتر مربع پس‌کرانه نیاز داریم که باید در اراضی پشتی بندر مسقر شود.

وی با بیان این مطلب که هدف اصلی ما از ساخت این منطقه ایجاد فضایی برای تولید و صنعت است، گفت: پس از ساخت پس‌کرانه باید کریدوری کاملا کنترل شده از این محل به بندر وصل شود تا کالاهای تولیدی را به طور مستقیم برای صادر کردن به خارج از کشور به بندر برساند.

بازدید وزیر راه و شهرسازی از نمایشگاه اقتدار سپاه درحالی انجام شد که هفته گذشته عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا ضمن انتقاد از امضای قرارداد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با شرکت هیوندای کره برای خرید 7 فروند کشتی از حسن روحانی، رییس‌جمهور خواست تا این قرارداد را هر چه زودتر لغو کند. به گفته عبداللهی قرارداد با کره خیانت به کشور است.

پس از این اظهارات، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به جزئیات قرارداد خرید کشتی از کره جنوبی گفت: این قرارداد برای سال ۲۰۰۸ است و موضوع جدیدی نیست و در زمان انعقاد قرارداد بیش از ۲۵درصد مبلغ قرارداد به طرف کره‌یی پرداخت شده اما در مراحل بعدی به دلیل تحمیل تحریم‌ها امکان انتقال پول فراهم نشد.


بی‌اطلاعی شورا ازسرنوشت بودجه غیرنقد شهرداری

رحمت‌اله حافظی، رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه این شورا هیچ اشرافی بر بودجه غیرنقد شهرداری ندارد، گفت: امسال ۷ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری غیرنقد است و شهرداری با این مبلغ هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد.

به گزارش ایلنا، حافظی درباره بودجه غیرنقد شهرداری با بیان اینکه این بودجه برای شورای فضایی کاملا غیرشفاف است، گفت: در سال ۹۲ بودجه غیرنقد حدود ۵۱ درصد بود و طبق برنامه قرار بود به تدریج این بودجه تعدیل شود به نحوی که در سال ۹۳ سهم این بودجه به ۴۵ درصد و در سال ۹۴ به ۴۰ درصد کاهش یافت. همچنین قرار بود، سهم این بخش از بودجه در سال ۹۵ به ۳۵ درصد کاهش یابد، اما با لابی‌هایی که شهرداری با برخی اعضا انجام داد، توانست رای اکثریت اعضا را گرفته و‌‌ همان ۴۰ درصد سال ۹۴ را تصویب کند. امیدواریم در بودجه سال آینده بتوانیم بخشی از این بودجه غیرنقد را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: لایحه بودجه‌یی که به کمیسیون‌های مختلف می‌رود، بررسی و در صحن شورا مصوب می‌شود و تمام مباحث کار‌شناسی، معطوف به بخش نقد بودجه است و بخش غیرنقد کاملا خارج از حیطه نظارت شوراست.

حافظی با تاکید بر اینکه این بخش از بودجه درآمدهای ناشی از منابع عمومی مردم محسوب می‌شود، اظهار کرد: وقتی نمایندگان مردم بر چگونگی هزینه‌‌کرد این بخش از بودجه اطلاع و اشرافی نداشته باشند، هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران گفت: بودجه غیرنقد از محل بدهی افرادی که پروژه‌های مختلف را در شهر اجرا می‌کنند، تامین شده و این افراد عوارض خود را به شهرداری به صورت غیرنقد و در قالب واگذاری املاک و ساختمان‌ها پرداخت می‌کنند و شورای شهر هیچ اطلاعی نسبت به نحوه قیمت‌گذاری این املاک ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر