اخبار شهری

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۰۲

فعالیت 50دفتر خدمات نوسازی در پایتخت

عبادالله فتح‌اللهی‌ مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه مهم‌ترین هدف مدیریت شهری تهران در بافت‌های فرسوده شهری، ارتقای سطح کیفیت زندگی بوده است، عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر نیز شهروندان پایتخت از تخفیف‌های بسیار خوبی به نسبت گذشته برای نوسازی ملک خود در بافت فرسوده برخوردار هستند.

به گزارش ایسنا، فتح‌اللهی با اشاره به اینکه هم‌اکنون شهرداری ریالی از شهروندان برای صدور پروانه نوسازی بافت فرسوده دریافت نمی‌کند، تصریح کرد: مختصر هزینه‌یی هم که دریافت می‌شود برمبنای قانون و مربوط به عوارض آموزش و پرورش، بیمه و نظام مهندسی است.

وی اظهار کرد: وام نوسازی نیز که دراختیار شهروندان ساکن در بافت فرسوده قرار می‌گیرد به‌صورت قرض‌الحسنه است. همچنین با تلاش شهردار تهران و تصویب شورای اسلامی شهر، شهرداری نیز به میزان دولت یارانه برای وام‌های نوسازی در‌نظر گرفته و تمام این موارد برای عادلانه شدن مشوق‌هاست.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به فعالیت 50دفتر خدمات نوسازی در پایتخت، گفت: هم‌اکنون کلیه خدماتی که توسط این دفاتر ارائه می‌شود به‌صورت کاملا رایگان است. این دفاتر می‌توانند در هر شرایطی وضعیت مطلوب را برای تحقق نوسازی در محلات فراهم آورند. فتح‌اللهی تاکید کرد: دفاتر خدمات نوسازی به‌عنوان مجموعه‌هایی فنی، متخصص و متعهد شناخته می‌شوند که دانش، تجربیات و اطلاعات خود را دراختیار مجموعه مدیریت شهری نیز قرار می‌دهند.


طبقه هفتم پاساژ علاءالدین تخریب می‌شود

معاون شهردار تهران گفت: سازه طبقه هفتم پاساژ علاءالدین با زمانبندی مناسب و بدون تعجیل تخریب می‌شود. به گزارش ایسنا، ناصر امانی با اشاره به اینکه شورای تامین شهر تهران مکانیسم نحوه برداشتن سازه طبقه هفتم پروژه علاءالدین را تعیین کرده است، گفت: مهم‌ترین بحث مورد‌نظر در شورای تامین آن است که اقدام به برداشتن سازه، مخاطره‌یی برای شهروندان ایجاد نکند و ایمنی کاملا رعایت شود.

معاون شهردار تهران افزود: با‌توجه به اینکه سازه علاءالدین بسیار سنگین است و بسیاری از تاسیسات پروژه در طبقه هفتم نصب شده، تخریب این سازه نیاز به زمانبندی و برنامه‌ریزی دقیق دارد.

امانی اظهار کرد: نظر شورای تامین در اجرای کار بر این اساس است که سازه و تاسیسات دچار آسیب نشوند و امنیت کامل و ایمنی برای مردمی که در محل تردد می‌کنند و افراد شاغل کاملا در‌نظر گرفته شود.

امانی تاکید کرد: به‌طور حتم شهرداری تهران با فراهم کردن ایمنی لازم در زمان مناسبی این کار را به انجام می‌رساند.


بی‌میلی شهروندان تهرانی به استفاده از دوچرخه

عضو کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر تهران از استقبال بد شهروندان از استفاده از دوچرخه خبر داد.

اسماعیل دوستی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به لزوم تقویت خانه‌های دوچرخه در پایتخت گفت: باید جدی‌تر در این حوزه وارد شوند و زمینه‌های لازم برای تشویق مردم برای استفاده از دوچرخه ایجاد شود و در این مورد معاونت‌های اجتماعی شهرداری‌های مناطق و رسانه‌ها تلاش فزاینده‌ داشته باشند.

دوستی با اشاره به اینکه ما در مواجهه شهروندان با دوچرخه شاهد «بداستقبالی» هستیم، ادامه داد: حدود 4هزار دوچرخه در خانه‌های دوچرخه پایتخت مستقر شده اما عمدتا بلااستفاده مانده است و باید تبلیغات در این زمینه افزایش یابد تا مردم در مورد استفاده از دوچرخه راغب شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز نرم‌افزاری که برای رک‌های دوچرخه تعبیه شده، تکمیل نشده است، افزود: با این حال مسوولان معاونت حمل‌و‌نقل اعلام کرده‌اند که رایزنی‌هایی با شرکت طراحی صورت گرفته و به‌زودی نرم‌افزار رک‌های محدوده بازار و فضاهای گردشگری فعال خواهد شد.

دوستی گفت: مقرر شده بود که در معابر اصلی به‌خصوص محدوده بازار تهران رک‌های دوچرخه نصب شود تا علاوه بر بعد تفریحی، موجبات کاهش ترافیک و توسعه حمل‌و‌نقل پاک در سطح شهر تهران ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، براساس اعلام واحد حمل‌و‌نقل غیرموتوری شهرداری تهران در تابستان امسال 385هزار تراکنش ثبت شده و این درحالی است که در مهر امسال باوجود کاهش ساعات کار این خانه‌ها، حدود 117هزار تراکنش به ثبت رسیده است.


برخورد میراث فرهنگی با تخلفات شهرداری

پیروز حناچی‌ دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی تاکید کرد: اگر شهرداری ضوابط میراث فرهنگی و ضوابط شهرسازی را زیر پا می‌گذارد باید با آن برخورد حقوقی شود.

حناچی‌ درباره اینکه چرا مصوبات شورای عالی در شهرداری‌ها کمتر حالت اجرایی به خود می‌گیرد، گفت: ما در شورای عالی شهرسازی پاسبان نداریم، ابزار ضابط قضایی هم نیستیم، وظیفه‌ ما این است سندهایی که میراث تولید کرده به زبانی که شهرداری می‌فهمد تبدیل کنیم و این کار را کردیم. حالا اگر شهرداری ضوابط میراث فرهنگی و ضوابط شهرسازی را زیر پا می‌گذارد باید با آن برخورد حقوقی شود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: قوانین میراث فرهنگی از قوانین شورای عالی شهرسازی بسیار قوی‌تر است، لذا مسائل مربوط به شهرداری می‌تواند توسط بدنه حقوقی میراث مورد تحقیق قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این دوره همکاری بین میراث فرهنگی و شورای عالی شهرسازی دوره‌یی ماندگار خواهد بود. به‌دلیل اهتمام وزیر راه و شهرسازی، ارتباط خوبی با مجموعه میراث داریم، هرچند انتظار بیشتری می‌رود.

به گفته‌ حناچی، یکی از اصلی‌ترین وظایف شورای عالی معماری و شهرسازی، توجه به معماری بومی و غنی ایرانی است. ما در این دوره کمیته فنی شماره سه را ایجاد کردیم که صرفا در زمینه کیفیت معماری، ‌طراحی شهری و محدوده‌های تاریخی فعالیت می‌کند؛ محدوده‌هایی که لزوما ثبت ملی نیستند.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با بیان اینکه از نخستین دستورهای این دوره کمیته فنی شماره سه، شهر نراغ بود، تصریح کرد: این شهر یکی از پدیده‌هایی است که شهردار آن را در شورای عالی تشویق کردیم و این پدیده را مورد تایید قرار دادیم. همچنین در شیراز، اصفهان، تبریز و شهرهایی که اثر ثبت شده جهانی دارند ‌تعهدات کنوانسیون میراث جهانی را بدون قید و شرط جایگزین طرح‌های توسعه عمران کردیم که این اقدامات تا به حال سابقه نداشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر