تفاهم برسر همکاری‌های حمل ‌و ‌نقلی ایران و روسیه

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۲۱

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون وزیر حمل و نقل روسیه یادداشت تفاهم همکاری‌های حمل و نقلی در زمینه حمل و نقل ریلی، دریایی، جاده‌یی و هوایی امضا کردند.

روز گذشته یادداشت تفاهم همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران و روسیه در پایان هشتمین اجلاس همکاری‌های حمل‌ونقلی دو کشور میان مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ایران و الکسی سامبویویچ تسیدنوف، معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه در وزارتخانه راه و شهرسازی ایران امضا شد. این اجلاس در طول سه روز و در قالب چهار کارگروه حمل‌ونقلی و یک کارگروه تنظیم و تدوین اسناد با هدف بررسی و پیگیری موانع پیش روی توسعه روابط حمل‌ونقلی میان دو کشور برگزار شد.


برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون

بنا بر این گزارش طبق تفاهمنامه امضا شده میان طرفین در حوزه حمل‌ونقل ریلی شرکت«راه‌آهن روسیه» و راه‌آهن ایران علاقه‌‌مندی خود را برای ادامه کارهای مشترک در پروژه‌های زیرساختی در جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار دادند و با توجه به پیشرفتی که طرفین در بخش تهیه قرارداد برقی کردن خط راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون دست یافتند، قرار شد این پروژه از محل اعتبارات دولتی روسیه تامین مالی شود و به همکاری در زمینه‌ مطالعه پروژه‌های زیرساختی بعدی که از سوی راه‌آهن ایران پیشنهاد خواهد شد، ادامه دهند. طرفین علاقه‌مندی خود را برای ادامه کار مشترک در زمینه بررسی چشم‌اندازها و شرایط اجرای پروژه احداث خط آهن رشت-آستارا (ایران)- آستارا (آذربایجان) در چارچوب کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی «شمال-جنوب» مورد تایید قرار دادند. همچنین طرفین توافق کردند، ظرف سه ماه از تاریخ امضای این پروتکل شرکت‌های خود را که دارای ظرفیت و امکانات مناسب برای احداث کارخانه مشترک در زمینه تولید ریل راه‌آهن متناسب با سطح فناوری‌های روز دنیا همراه با انتقال دانش فنی هستند را به یکدیگر معرفی کنند.

در حوزه حمل‌ونقل دریایی طرف ایرانی مشکلات موجود برای عبور ایمن به دلیل کاهش عمق کانال ولگا را مطرح کرد که طرف روس اعلام کرد درحال حاضر اقدامات مربوط به لایروبی کانال ولگا- دریای خزر برای تامین و نگهداری عمق عبور کشتی‌ها با آبخور 4.2متر درحال انجام است.

طرف ایرانی مشکلی که همچنان برای کشتی‌های ایرانی درخصوص لزوم دریافت روادید توسط اعضای خدمه و سایر مشکلات هنگام استقرار کشتی‌های ایرانی در تعمیرگاه‌های بندر آستارا خان وجود دارد را مورد اشاره قرار داد و طرف روسی علاقه‌مندی خود را به حل مشکلات موجود و اقدامات قابل اتخاذ در این خصوص به اطلاع رساند و اعلام کرد، نتایج کار انجام ‌شده طبق روال مقرر به ‌طرف ایرانی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تسهیل تردد حمل ‌و نقل مسافر میان ایران و روسیه

در حوزه حمل و نقل جاده‌یی طرف ایرانی با اشاره به مفاد تفاهمنامه تسهیل تردد بین اتباع دو کشور خواستار اجرای کامل آن و حذف فرآیند تنظیم دعوت‌نامه برای رانندگان ایرانی و ایجاد شرایط یکسان برای رانندگان دو کشور شد و طرف روس اعلام کرد تا طرف ایرانی اطلاعات مربوط به عدم صدور ویزا بدون دعوت‌نامه را به‌ صورت رسمی از طریق مجاری دیپلماتیک اعلام کند تا موضوع ظرف دو ماه آینده پیگیری و نتیجه آن به‌ طرف ایرانی اعلام شود. همچنین طرف ایرانی پیش‌نویس موافقت‌نامه بین دولت فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران در مورد تسهیل مقررات ورود، اقامت و خروج خدمه پرواز شرکت‌های هواپیمایی دو کشور را بررسی و نظر موافق خود را اعلام کردند و طرف ایرانی در جهت تسریع مراتب، موضوع را از طریق وزارت امور خارجه پیگیری می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر