نگهداری از راه‌ها نیازمند کمک بخش خصوصی

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۵۷

گروه راه و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت حضور و مشارکت بخش خصوصی در نگهداری راه‌ها، بهره‌گیری از نتایج سیستم پی ‌ام اس (PMS) در بودجه‌بندی سال 13۹۶ را مهم دانست.

روز گذشته محمد شکرچی‌زاده در هشتمین همایش ملی قیر و آسفالت کشور اظهار کرد: باید زمینه حضور بخش خصوصی در نگهداری راه‌ها فراهم شود زیرا دوران طلایی حضور محصولات نفتی کم شده و دولت‌ها باید از منابع مالی بخش خصوصی در نگهداری راه‌ها بهره ببرند.

رییس مرکز تحقیقات راه مسکن ادامه داد: در تخصیص بودجه سال آینده باید از نتایج سیستم PMS (سامانه مدیریت روسازی راه‌ها) استفاده شود. ضمن اینکه اگر نتایج این سامانه با تحقیقات دانشگاهی منطبق شود، بهره‌گیری از این سیستم موجب کاهش هزینه‌ها خواهد شد. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: دوره بازخورد سیستم (PMS) سه تا پنج سال است و پس از آن باید کاستی‌های این سیستم را رفع کرد.

شکرچی‌زاده با اشاره به همکاری خوب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در سال گذشته شاهد عزم جدی سازمان راهداری به مقوله کیفیت مصالح مورد استفاده بودیم که این موضوع موجب شد علاوه بر توجه بر کمیت، کیفیت مصالح مورد استفاده در راه‌سازی هم مورد توجه قرار گیرد. در سال گذشته بحث دو جداره کردن تانکرهای حمل قیر هم ازجمله اقداماتی بود که برای افزایش کیفیت مصالح از سوی سازمان راهداری اجرا شد. به گفته وی، توجه به فناوری‌های نو در راه‌سازی هم در دستور کار مرکز تحقیقات قرار گرفته است. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: پس از صدور بخشنامه وزیر در زمینه کیفیت راه‌ها، بعد از آزمایش‌های لازم ازجمله اندازه‌گیری ضریب ناهمواری، شاهد بهبود کیفیت در راه‌ها بودیم.


ارتقای کیفیت قیر و آسفالت

داود کشاورزیان، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی نیز در این همایش با تاکید بر اینکه باید مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی در ارائه گواهینامه به کارخانه‌های تولید قیر و آسفالت سخت‌گیرانه‌تر عمل کند، گفت: چرا نباید دو برند معتبر ایرانی در زمینه قیر و آسفالت در سطح جهانی فعالیت کنند.

کشاورزیان با اشاره به نگاه مدیریت از کنار امور فنی و اجرایی اظهار کرد: مهم‌ترین هدف این همایش ارتقای کیفیت قیر و آسفالت است و محققان این حوزه باید کارهایی منطبق با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور ارائه دهند.وی افزود: آنچه مسلم است، فاصله خواست‌ها و داشته‌های ما به لحاظ اعتباری است و در چنین شرایطی انتظار ما از مهندسان و محققان مطالعه بیشتر روی طرح‌های پیشنهادی خود و ارائه راهکارهای کم ‌هزینه است.

رییس سازمان حمل‌ونقل جاده‌یی با بیان اینکه متاسفانه طی سال‌های گذشته ارزیابی پیمانکاران قیر و آسفالت به‌ جای کیفیت براساس کمیت بوده است، گفت: بعضا گلایه پیمانکاران از پایین بودن کیفیت آیین‌نامه مناقصات است درحالی که ما می‌توانیم قبل از بازگشایی پاکت به لحاظ فنی پیشنهاد و پیمانکار را مورد بررسی قرار دهیم و طبق قانون مناقصات می‌توانیم پاکت قیمت را باز نکنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه کار باید به اهل ‌فن سپرده شود، بیان کرد: با اقدامات انجام‌ شده طی چند سال اخیر بیش از ۲۶۰واحد تولیدکننده قیر و آسفالت موفق به اخذ گواهینامه معتبر از مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی شده‌اند و به طبع واحدهای دارای این گواهینامه در اولویت هستند و حتی در صورتی که چندین واحد تولیدکننده در منطقه آنها وجود داشته باشد فقط کار به آنها سپرده می‌شود.

کشاورزیان با اشاره به ممنوعیت استفاده از تانکرهای تک جداره برای حمل قیر تصریح کرد: ابلاغیه‌یی برایه جلوگیری از حمل قیر توسط تانکرهای تک جداره به دستگاه‌ها فرستاده شد که طبق آن شرکت‌های حمل‌ونقل اجازه ندارند برای بیش از ۱۵۰کیلومتر در نیمه اول سال و ۱۰۰کیلومتر در نیمه دوم سال برای هر کامیون بارنامه صادر کنند.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی با اشاره به محدودیت استفاده از قیر mc گفت: محدودیت استفاده از این قیر در سال ۹۴ به ۹۶هزار تن رسید و امیدواریم تا پایان سال ۹۵ این مقدار به ۸۰ هزار تن کاهش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بیش از ۹۰۰کارخانه آسفالت با ظرفیت نصب‌ شده ۱۵۰میلیون تن در کشور وجود دارد درحالی که نیاز کشور با این مقدار ظرفیت متناسب نیست و در بهترین حالت سازمان حمل و جاده‌یی ۲۰تا ۲۵میلیون تن آسفالت برای نگهداری راه‌ها نیاز دارد و حدود ۱۰میلیون تن نیز از سوی شهرداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کشاورزیان تاکید کرد: مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی در ارائه گواهینامه باید سخت‌گیرانه‌تر عمل کند و با توجه به ظرفیت موجود در کشور نیازی به در نظر گرفتن استانداردهای پایین در ارزیابی کارخانه‌های تولید قیر و آسفالت نیست. به گفته وی ۶۲ واحد قیرسازی در کشور وجود دارد که فقط ۱۴واحد مورد تایید وزارت راه و شهرسازی است و ۴۸واحد دیگر بدون تاییدیه در بازار فعالیت دارند.

رییس سازمان حمل و نقل جاده‌یی با تاکید بر اینکه مشکل کار باید از سرمنشأ برطرف شود، تصریح کرد: چرا کارخانه‌های غیراستاندارد باید اجازه استفاده از برق یارانه‌یی داشته باشند و محصول بی‌کیفیت ارائه کنند؟ به همین دلیل اگر محصول کارخانه‌یی استاندارد نیست باید طوری برخورد کنیم که اجازه تولید نداشته باشد.

کشاورزیان ادامه داد: مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی باید بر این مسائل پافشاری کند تا هر کسی به خود اجازه ایجاد واحد تولید با هدف محصول با کیفیت پایین را ندهد. معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: باب فعالیت برای همه به خصوص برای کسی که به دنبال تولید محصول با کیفیت بالاتر است، باز است.

کشاورزیان با بیان اینکه چرا نباید دو برند معتبر ایرانی در زمینه آسفالت در سطح جهانی فعالیت کنند، یادآور شد: باید برای کشور تولید ثروت کنیم و ثروت نیز بر مبنای همین برندهای معتبر بین‌المللی، افزایش درآمد آنها، نیاز آنها به نیروی انسانی و ایجاد اشتغال از سوی آنها و پرداخت مالیات به دولت است.

در این همایش همچنین هادی بهادری، نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش کمرنگ بیمه‌ها در ساخت و نگهداری راه‌ها اظهار کرد: ۲۰۰هزار میلیارد تومان برای ساخت راه‌ها در کشور هزینه شده و برای نگهداری راه‌ها هم ۸ هزار میلیارد تومان باید به صورت سالانه هزینه شود. درحالی که این رقم طی سال‌های گذشته حدود ۲هزار میلیارد تومان بوده است.

هادی بهادری در این همایش گفت: بیمه‌ها باید در ساخت و نگهداری راه‌ها حضور فعال داشته باشند زیرا مشارکت بیمه‌ها در این زمینه می‌تواند به کیفیت راه‌های کشور کمک کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر