نوسازی ناوگان هوایی در ایستگاه آخر

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۳۶

گروه راه و شهرسازی

شرکت هواپیماسازی بویینگ با یک بانک امریکایی توافق کرده تا هواپیماهای خریداری شده توسط ایران را با مشارکت یک بانک ژاپنی تامین مالی کند. این خبری است که روی خروجی یکی از خبرگزاری‌های داخلی قرار گرفته است. همزمان وزیر اقتصاد ایران از مذاکره ایران با بانک‌های اروپایی برای تامین فاینانس قراردادهای بویینگ و ایرباس خبر داده است.

زمستان سال گذشته بود که وزارت راه و شهرسازی مذاکرات خود را برای خرید 238فروند انواع هواپیمای ایرباس، بویینگ و «ای. تی. آر» با شرکت‌های فرانسوی و امریکایی آغاز کرد که در نهایت این مذاکرات به امضای قراردادهایی با شرکت‌های معتبر و بزرگی مانند بویینگ و ایرباس منجر شد.

قراردادهایی که برای اجرایی شدن نیاز به صدور مجوز از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا داشت، در نهایت و پس از گذشت نزدیک به یک‌سال اواخر شهریورماه بود که رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که وزارت خزانه‌داری امریکا مجوز فروش 17فروند هواپیمای ایرباس به ایران را صادر کرده است که این خبر بلافاصله از سوی سخنگوی شرکت هواپیماسازی ایرباس تایید شد.

پس از اعلام این خبر، مدیران شرکت بویینگ نیز ابراز امیدواری کردند که پس از صدور مجوز فروش هواپیما به ایران برای کنسرسیوم ایرباس، وزارت خزانه‌داری امریکا این مجوز را به بویینگ نیز بدهد تا این شرکت هم بتواند به ایران هواپیما بفروشد.

بویینگ در بیانیه‌یی گفت: خبر داریم که دولت امریکا برای ایرباس مجوز فروش هواپیما به ایران صادر کرده است. به اعتقاد ما تقاضای آنها برای مجوز زودتر از درخواست مشابه ما طرح شده بود و دولت به ترتیب زمانی به آنها رسیدگی می‌کند. ما منتظر دریافت مجوز از دولت در آینده نزدیک هستیم.

در همان زمان و پس از اعلام خبر صدور مجوز فروش هواپیما به ایران ارزش سهام ایرباس با افزایش 0.74درصدی به 52.86 یورو و همچنین ارزش سهام بویینگ هم 0.9درصد بالا رفت و به 128.96دلار رسید.


مذاکره با بانک‌های اروپایی

اما با وجود صدور مجوز فروش هواپیما به ایران، قراردادهای ایران با بویینگ و ایرباس همچنان با موانع بانکی روبه‌روست، زیرا بانک‌ها به دلیل تحریم‌های یک‌جانبه امریکا علیه موسسات مالی این کشور از دادن اعتبار و فاینانس به ایران احتیاط می‌کنند.

در واقع می‌توان گفت پس از نهایی شدن قرارداد با بویینگ و ایرباس نحوه تامین مالی و موانع حقوقی یکی دیگر از مشکلات خرید هواپیماها و نوسازی ناوگان هوایی کشور است که البته ایران از همان ابتدای قرارداد با بویینگ و ایرباس در تلاش بود تا با بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگی برای تامین مالی قرارداد خرید هواپیما به توافق برسد.

در همین رابطه اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که ایران با یک شرکت لیزینگی خارجی برای تامین مالی 10میلیارد دلار از قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس به توافق رسیده و به زودی قرارداد نهایی آن امضا می‌شود. البته در آن زمان فخریه‌کاشان نام و ملیت این کشور تامین‌کننده فاینانس را فاش نکرد.

در ادامه سریال اظهارنظرها در رابطه با شیوه تامین مالی خرید هواپیما از بویینگ و ایرباس در تازه‌ترین رویداد علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در حاشیه نشست پاییزه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه با المانیتور با اشاره به اینکه ایران برای فراهم کردن اعتبار مورد نیاز برای انجام توافقات با بویینگ و ایرباس مشکلی ندارد، از مذاکره ایران با بانک‌های اروپایی برای تامین فاینانس قراردادهای بویینگ و ایرباس خبر داد. او گفت: بانک‌های اروپایی در میان بانک‌هایی هستند که ایران با آنها برای فاینانس فروش چند میلیارد دلاری هواپیماهای بویینگ و ایرباس مذاکره می‌کند.

در تایید اظهارنظرهای علی طیب‌نیا در رابطه با مذاکره با بانک‌های اروپایی، روز پنج‌شنبه یک خبرگزاری داخلی نیز از توافق بویینگ با ۲ بانک امریکایی و ژاپنی برای تامین مالی هواپیماهای ایران خبر داد.

به گزارش تسنیم در تازه‌ترین خبرها شرکت هواپیماسازی بویینگ با یک بانک امریکایی توافق کرده تا هواپیماهای خریداری شده توسط ایران را با مشارکت یک بانک ژاپنی تامین مالی کند.

در همین رابطه اواسط مهرماه بود که دنیس مویلنبورگ، مدیر ارشد شرکت هواپیماسازی بویینگ در حاشیه کنفرانسی با اعلام اینکه در مراحل نهایی معامله فروش بیش از 100فروند هواپیمای مسافربری به ایران هستیم، گفته بود: اما هیچ هواپیمایی در سال 2016 به این کشور تحویل نمی‌شود و تحویل این هواپیماها یک، دو و سه‌ساله است.

مویلنبورگ تاکید کرده بود: در مراحل نهایی کارهای مربوط به ساختار معامله با مشتریان ایرانی قرار داریم و در عین حال با دولت امریکا در زمینه فرآیند دریافت مجوز همکاری می‌کنیم.

به گزارش تسنیم اگرچه در ماه‌های پایانی سال جاری میلادی خبری از ورود هواپیماهای بویینگ به کشور نیست، اما یک منبع مطلع در دولت از توافق شرکت هواپیماسازی بویینگ با یک بانک امریکایی برای تامین مالی خریدهای ایران از طریق یک بانک ژاپنی خبر داده است.


سهم‌خواهی بمباردیر و امبرائر

نباید فراموش کرد که در سبد خرید ایران برای نوسازی ناوگان هوایی، تنها شرکت‌های هواپیماساز بزرگ مانند بویینگ و ایرباس قرار ندارد و ایران همزمان در حال مذاکره با دیگر شرکت‌های سازنده هواپیما در دنیا مانند امبرائر برزیل، بمباردیه کانادا، میتسوبیشی ژاپن و شرکت‌های دیگر نیز هست تا بتواند علاوه بر تامین نیاز به هواپیماهای بزرگ در مسیرهای کوتاه‌برد و میان‌برد را نیز برطرف کند.

در همین رابطه به تازگی رویترز به نقل از یکی از دستیاران رییس‌جمهوری برزیل اعلام کرده که ایران علاقه‌مند به خرید 50فروند هواپیما از تولیدات امبرائر است.

همچنین رویترز نیز به تازگی به نقل از یکی از دستیاران رییس‌جمهوری برزیل اعلام کرده که ایران علاقه‌مند به خرید 50فروند هواپیما از تولیدات امبرائر است.

از سوی دیگر فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر هم در خرداد ماه و در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام کرده بود که توجه به لغو تحریم‌ها ایران‌ایر به خرید دست‌کم 20فروند هواپیمای جت منطقه‌یی برای به‌روز‌رسانی ناوگان خود احتیاج دارد و شرکت هواپیماسازی بمباردیر پیشنهادی را به این شرکت ارائه داده است. البته به گفته وی، شرکت بمباردیه هنوز برای فعالیت در ایران به تایید دولت کانادا احتیاج دارد.

تازه‌ترین اخبار در رابطه با خرید هواپیما از شرکت کانادایی بمباردیر نیز حاکی از آن است که این شرکت دنبال سهم‌خواهی از بازار هوایی ایران بوده و به فروش هواپیما به ایران علاقه‌مند است.


پیشتازی بمباردیر

آلن بلمار، مدیرعامل بمباردیر در مصاحبه با کاناداپرس اعلام کرده است که این شرکت برای دنبال کردن فرصت‌ها در ایران اندکی دیر اقدام کرد، اما به دنبال برداشته شدن تحریم‌ها از سوی دولت کانادا می‌تواند خود را به رقیبانش در این بازار برساند.

بلمار تصریح کرده است که اقدام استفان دیون، وزیر امور خارجه در لغو تحریم‌های ایران که اوایل امسال انجام شد، برای کمک به دسترسی به این بازار موثر بود.

مدیرعامل شرکت هواپیماسازی بمباردیر گفت: وی اکنون نگرانی بابت بردن سهمی از سفارش‌های جدید ایران برای هواپیماهای مسافربری ندارد.

این شرکت کانادایی که در ساخت هواپیما و قطار فعالیت دارد، فرصت‌هایی را برای فروش خدمات ریلی منطقه‌یی و همچنین هواپیماهای جت منطقه‌یی کوچک و هواپیماهای سری «سی» به شرکت‌های ایرانی مشاهده می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر