عزم دولت برای سهم‌گیری از بازار ترابری جهان

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۵۴

وزیر راه و شهرسازی: بازار جهانی فقط بازار نفت نیست

گروه راه و شهرسازی|

«توافقنامه سه‌جانبه ترانزیتی چابهار» محور تازه‌ترین نشست سه‌جانبه وزیران راه و شهرسازی ایران، هند و افغانستان در دهلی‌نو بود. این توافقنامه در خرداد سال جاری در تهران به امضای حسن روحانی رییس‌جمهور ایران، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند و اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان رسید. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اما پنج‌شنبه هفته گذشته در نشست سه‌جانبه وزیران هند، افغانستان و ایران از پیشرفت قابل‌قبول طرح توسعه بندر چابهار خبر داد و گفت: در حال حاضر شبکه ریلی و جاده‌یی ایران به‌طور کامل آمادگی فعالیت‌های سه‌جانبه را دارد و مطئنیم این پروژه همکاری نیز با سرعت خوبی به انجام می‌رسد.

آخوندی همچنین در دیدار با نمایندگان ایرانی بخش‌های مختلف اداری و اقتصادی هند، از اینکه بازارهای حمل و نقلی ایران در دست خارجیان است، انتقاد کرد و خواستار بازپس‌گیری این بازارها شد. مساله‌یی که به گفته وی، کاری سخت به شمار می‌رود. از آنجا که هند اعلام کرده است، از طریق بندر چابهار می‌تواند خط ترانزیتی در شرق ایران برای دسترسی به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی داشته باشد، نخست‌وزیر هند هنگام امضای توافقنامه توسعه بندر چابهار متعهد شد تا 500میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار هزینه کند. وی همچنین این وعده را داد تا هند در آینده رقمی نزدیک به ۱۶میلیارد دلار نیز برای ایجاد منطقه آزاد تجاری چابهار سرمایه‌گذاری کند.


پیشرفت قابل‌قبول طرح توسعه بندر چابهار

وزیر راه و شهرسازی در نشست سه‌جانبه با وزیران هند و افغانستان با تاکید بر اینکه ما باید سکوی فاز توسعه چابهار را اجرایی کنیم، گفت: ما در این‌ خصوص گزارش دادیم که پروژه کاملا در دست اجرا بوده و با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.

وی با بیان اینکه نخستین بخش سکو برای بهار سال آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود، گفت: همچنان ما دو خط اعتباری به ارزش ۸۵میلیون دلار و دیگری ۱۵۰میلیون دلار را از هند دریافت کرده و مناقصه‌های لازم برای خرید تجهیزات برای آنها را نیز برگزار کردیم. در ادامه اسناد مناقصه‌های برگزار شده را نیز با طرف هندی مرور کردیم که خوشبختانه دیدیم از برنامه زمانبندی عقب نیستیم. وزیر راه و شهرسازی بااشاره به اینکه ما می‌توانیم در حال حاضر از ظرفیت موجود چابهار و بندرعباس استفاده کنیم، افزود: ما همچنین در این جلسه با طرف هندی درخصوص نحوه استفاده فعال از تسهیلات موجود و فعال کردن تجارت همزمان با ساخت بندر چابهار نیز گفت‌وگویی را انجام دادیم. آخوندی بیان کرد: ما در این جلسه گزارش دادیم که موفق به رساندن خط راه‌آهن کشورمان به مرز افغانستان شده و هم‌اکنون در حال توسعه آن در داخل خاک افغانستان تا هرات هستیم. عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه خوشبختانه شبکه ریلی و جاده‌یی ایران به‌طور کامل آماده فعالیت سه‌جانبه است، گفت: من یقین دارم که ما توسعه فعالیت‌های سه‌جانبه را با سرعت بسیار خوبی در پیش گرفته‌ایم.


بازارهای ایران در اشغال خارجی‌ها

وزیر راه و شهرسازی در ادامه برنامه‌های سفر خود در دیدار با نمایندگان ایرانی بخش‌های مختلف اداری و اقتصادی هند بازپس‌گیری سهم ایران از بازار جهانی را مهم‌ترین استراتژی حال حاضر کشور دانست و گفت: در حال حاضر اکثر بنگاه‌های ما در کشور دارای نگاهی درون‌گرا هستند و بنگاه‌هایی که قادر به داشتن نگاهی برون‌گرا با رویکردی بین‌المللی هستند یا از داخل کشور در سایر کشورها سرمایه‌گذاری می‌کنند و کالایی را از طریق ایران از کشوری به کشور دیگر انتقال دهند، کم شده‌اند.

آخوندی پس گرفتن سهم ایران و بازگشت به بازار جهان در زمان کنونی را اقدامی بسیار دشوار دانست و گفت: ما معمولا این بازار را تنها در حوزه نفت می‌شناسیم که سهم آن گرفته شده است، ولی در حقیقت بدین گونه نیست. به‌طور مثال، در حال حاضر تمام بخش‌های بازار هوایی کشور ما نیز توسط سایر کشورهای خارجی اشغال شده است.

وی افزود: درحال حاضر از سایر کشورها به‌خصوص کشورهای جنوبی خلیج‌فارس و ترکیه به داخل کشور آمده و مسافران ما را از تمام شهرها از طریق حمل و نقل هوایی به اقصا نقاط جهان می‌برند. درواقع بازاری که تا پیش از این در دست سیستم حمل و نقلی داخلی کشور بود، اکنون ازسوی دیگران اشغال شده است.

وی افزود: این کشورها هم‌اکنون بازار بسیار بزرگی پیدا کرده و نزدیک به چند صد میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند، این درحالی است که مرکز اصلی این سهم قاعدتا باید در ایران می‌بود که گرفتن آن در زمان کنونی دیگر کار بسیار سختی است چراکه ما برای تحقق این امر باید با ایرلاین‌های ترکی، قطری، اماراتی و نظیر آن رقابت کنیم که هر کدام نیز از نظر ناوگان چندین برابر بنگاه‌های ایرانی هستند.

عباس آخوندی گفت: مانند این مشکلات در حوزه دریایی نیز وجود دارد و بخش عمده‌یی از بازرگانی و خطوط کشور دریا را نیز خالی کرده و دیگران جای آن را گرفته‌اند. درواقع شهرک بندری جبل‌علی امارات در ۳۰سال گذشته دارای ظرفیت چندانی نبود، اما در زمان فعلی شرایط به‌گونه‌یی شده که اکثر کشتی‌ها به جنوب خلیج‌فارس رفته و ادامه مسیر را طی می‌کنند.

آخوندی اظهار کرد: پس گرفتن سهم ایران در حوزه‌های مختلف مانند حمل و نقل، نفت، صنعت و دانش و آموزش از بازار جهانی استراتژی ما در دولت یازدهم بوده که در مرحله اول نیاز به آشنایی با روابط و مقررات بین‌المللی، زبان و ممارست دارد.

وزیر راه و شهرسازی در این خصوص اضافه کرد: ما تصور می‌کنیم سرانجام، باید باتوجه به موقعیت و تاریخی که ایران دارد سهم کشور را در بازار جهانی پس بگیریم.


خیز ایران برای بازگشت به بازار جهانی

وزیر راه و شهرسازی از رفت و آمد برنامه‌یی ۱۶ لاینر در بنادر کشور خبر داد و گفت: فعلا کالاهایی که به مقصد ایران می‌آیند برخلاف گذشته که هم حمل و نقل و هم هزینه‌ اضافی داشت، دیگر به جنوب خلیج‌فارس نمی‌روند و مستقیم به بنادر کشور منتقل می‌شوند. وی افزود: هم‌اکنون قیمت‌ها رقابتی شده و هزینه به سمت ایران ارزان‌تر شده است، در این رابطه تمایل بنگاه‌های بزرگ حمل و نقلی جهان برای داشتن تاسیسات در بنادر کشور برای تخلیه و بارگیری و حرکت به سمت کشورهای آسیای میانه به‌شدت رو به ازدیاد است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: به هر ترتیب خیز دولت در این عرصه بسیار خوب و قابل تامل است، بحث فعال شدن هند در چابهار و راه‌انداختن سیستم کشتیرانی هند و ایران بحث خوبی است که هم‌اکنون در حال بررسی است.


افزایش همکاری با بندر جواهر لعل نهرو

آخوندی همچنین در بازدید از بندر جواهر لعل نهرو بر گسترش همکاری ایران و هند در زمینه بنادر و کشتیرانی تاکید کرد و گفت: فعال شدن خطوط کشتیرانی و بارگیری کشتی‌های بزرگ در بنادر کشور، شرایط را برای فعال شدن هرچه سریع‌تر کریدور شمال-جنوب فراهم می‌کند. افزایش همکاری با بندر جواهر لعل نهرو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنادر هند در دستور کار قرار دارد.

آخوندی اظهار کرد: با رفع تحریم‌ها و عوامل حاشیه‌یی دیگر، کریدور شمال و جنوب می‌تواند به سرعت فعال شود.

وی استفاده از کریدور شمال و جنوب را بهترین مسیر برای انتقال کالا به روسیه دانست و تصریح کرد: با استفاده از این مسیر زمان انتقال کالا از هند به روسیه به نصف کاهش می‌یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر