روی آوردن مافیای ساخت‌و‌ساز به تخریب بناهای تاریخی

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۸۰

احمد حکیمی‌پور، عضو شورای شهر تهران گفت: به نظر می‌رسد با کاهش فضای خالی در تهران و ممنوعیت هرگونه ساخت‌وساز در فضای سبز، مافیای ساخت‌و‌ساز به سمت تخریب بناهای تاریخی فرسوده آمده‌ و این اتفاق تلخی است که اخیرا با آن مواجه شده‌ایم.

به گزارش فارس، حکیمی‌پور در دیدار با شبکه سازمان‌های غیردولتی میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به اهمیت حضور مردم برای حفظ میراث تاریخی ملی گفت: باید با حساسیت افکارعمومی نسبت به میراث تاریخی و فرهنگی به حفظ هویت شهر کمک کنیم که همین اقدام موجب حفظ حس تعلق و یکپارچکی شهروندی در جهت توسعه مردم محور شهر خواهد شد. وی افزود: به نظر می‌رسد با کاهش فضای خالی در تهران و دستور صریح مقام معظم رهبری برای ممنوعیت هرگونه ساخت‌و‌ساز در فضای سبز و حفظ محیط‌زیست، مافیای ساخت‌و‌ساز و تجاری‌سازی به سمت تخریب بناهای تاریخی فرسوده آمده‌ و این اتفاق تلخی است که اخیرا با آن مواجه شده‌ایم. وی تصریح کرد: نهادهای مدنی می‌توانند با کمک به تقویت رویکرد نظارت اجتماعی، مانع از جولان سوداگران تجاری‌سازی برای تخریب بناهای تاریخی و میراثی شوند و این رسالت مهمی است که باید بدان اهمیت داد. حکیمی‌پور تصریح کرد: باید با شناسایی دقیق ظرفیت‌های تاریخی و میراثی تهران به ایجاد پتانسیل‌های گردشگری و جذب توریسم با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار و اقتصاد شهری بپردازیم که در این راستا احیای مکان‌های تاریخی و میراثی به عنوان فضایی که دارای حیات اجتماعی باشد از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: در سال ٨٤ بنا بر مصوبه شورای شهر، تفاهمنامه‌یی برای حفاظت و احیای میراث تاریخی و توسعه گردشگری منعقد شده بود که متاسفانه اقدام مناسبی برای اجرای آن صورت نگرفت و در شورای شهر چهارم با ایجاد کمیته میراث فرهنگی و بافت‌های تاریخی شورای شهر تلاش شد تا آن مصوبه اجرا شود. وی افزود: در راستای توجه و تسهیل برای حفاظت میراث تاریخی تهران این هفته نیز طرح جامعی به صحن شورا ارائه کرده‌ایم که انتظار می‌رود با اکثریت آرا مصوب شود و بتوانیم با کمک دوستان در نهادهای مدنی گام‌های مهمی را در راستای تحول در این حوزه ‌برداریم. حکیمی‌پور تصریح کرد: تهران موزه‌یی به وسعت یک شهر است که از ظرفیت مناسبی برای جذب توریسم برخوردار است ولی مهم آن است که بسترهای لازم برای توسعه گردشگری شهری فراهم شود که متاسفانه تاکنون هدر رفت هزینه در این زمینه داشته‌ایم. وی افزود: یکی از مشکلات موجود وجود موازی‌کاری در مدیریت شهری در عرصه گردشگری و حفاظت از میراث فرهنگی است که در همین زمینه لایحه سازمان گردشگری از سوی شهرداری تهران ارائه شده است که با تصویب و ایجاد این سازمان می‌توان به حذف این موازی‌کاری‌ها در جهت تسهیل امور پرداخت. عضو شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت ایجاد دغدغه در مردم برای حفاظت از میراث تهران گفت: معتقدم که نهادهای مدنی در کنار شورایاری‌ها می‌توانند با آگاهی دادن به مردم نسبت به ظرفیت‌های موجود به ترغیب حفاظت از میراث شهر بپردازند. بر اساس گزارش شورای شهر تهران، در همین نشست پیشنهاد شد تا کارگروه مشترک مجلس، شورا و سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری برای تقویت نهضت حفاظت از میراث ملی و تاریخی تشکیل شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر