تشکیل 13 کارگروه برای سفرهای اربعین

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۷۸

عباس آخوندی، رییس کمیسیون ایمنی راه‌ها و وزیر راه وشهرسازی با اشاره به نزدیک شدن ایام اربعین حسینی خطاب به دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط گفت: لازم است از طریق صداوسیما و رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی گسترده‌یی در خصوص راه‌های ورودی - خروجی قبل از انجام سفرهای اربعین انجام شود تا مردم با پیش‌آگاهی مسیر مورد نظر خود را انتخاب کنند.

وزیر راه و شهرسازی در هفتاد و هشتمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با اشاره به اهمیت آمارهای تلفات و جراحت‌های ناشی از حوادث رانندگی اظهار کرد: آمارهای به دست آمده، فارغ از تصویری که از ایران در عرصه جهانی منتشر می‌کند، باید قابل‌مقایسه نیز باشد؛ زیرا همین آمارها مبنای ضریب‌های ریسک و بیمه قرار می‌گیرند و موجب ایجاد هزینه برای ملت ایران می‌شوند.

وی با بیان اینکه «هر چه آمارهای تلفات و مجروحان بالاتر باشد، نرخ بیمه و در نتیجه هزینه مردم بالاتر می‌رود» تاکید کرد: آمارها باید طبق واقعیت و بدون در نظر گرفتن احتمالات و پیش‌فرض‌ها ثبت شود؛ زیرا موسسات بین‌المللی با احتساب ایران در بین کشورهای جهان سوم، ضرایب و درصدی به آمارهای ارائه‌شده اضافه می‌کنند که باعث تحمیل هزینه بزرگی به ملت ایران می‌شود.

رییس کمیسیون ایمنی راه‌ها افزود: دستگاه‌های ذی‌ربط با همکاری پلیس در خصوص هرچه واقعی‌تر شدن آمارهای تلفات و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی با در نظر گرفتن ترمینولوژی بین‌المللی تلاش و از روش‌های غیرقابل‌ قبول نزد مجامع بین‌المللی نیز پرهیز کنند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، باید در مورد چگونگی اعمال ترمینولوژی بین‌المللی در داخل کشور و تطبیق صحیح آن در کشور بحث و گفت‌وگو انجام شود.

عباس آخوندی در خصوص دستور جلسه گزارش مراحل تدوین و محتوای سیمای ایمنی راه (ویرایش سوم) اظهارکرد: نتیجه‌گیری گزارش باید با اقدامات اولویت‌دار حاصل از پروژه برنامه اجرایی ارتقای ایمنی راه در ایران همراستا باشد، ضمن اینکه لازم است دو موضوع کاربران راه و وسایل نقلیه مورد تاکید و توجه بیشتری در ارائه برنامه‌ها و راهکارها قرار گیرد.

وی همچنین تاکید و مقرر کرد: آخرین وضعیت پروژه برنامه اجرایی ارتقای ایمنی راه در ایران ارائه و رئوس اقدامات در نشست آینده کمیسیون گزارش شود.

در ادامه جلسه موضوع واژه‌نامه مصادیق کشته‌شدگان حوادث ترافیکی مطرح و مقرر شد؛ گزارش نهایی با تامین نظرات تخصصی تمام دستگاه‌های مسوول تا نشست آینده کمیسیون نهایی و ارائه شود.


افتتاح مرحله دوم سامانه‌های هوشمند

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گزارش نصب و بهره‌برداری از سامانه‌های (دوربین‌ها) ثبت تخلف در شبکه راه‌های شریانی با سه هدف اصلی، مدیریت ترافیک، مستندسازی، بهبود ایمنی شبکه راه‌ها از سوی معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی ارائه شد که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، افتتاح مرحله دوم طرح شامل بهره‌برداری (راه‌اندازی) بیش از ۵۶۸ دوربین در اواسط مهرماه انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سازمان راهداری باید نسبت به هماهنگی برای حضور اعضای کمیسیون در مراسم افتتاح اقدام کند و هماهنگی با صداوسیمای جمهوری اسلامی برای اطلاع‌رسانی گسترده طرح و همچنین هماهنگی مقتضی میان محل نصب سامانه‌ها و نقاط پر تصادف شبکه‌ها صورت گیرد و عملیات اجرایی نصب ۶۰۰ دوربین بر اساس برنامه سال دوم طرح پیگیری شود. وی ادامه داد: مطالعات قبل و بعد از نصب سامانه‌ها انجام‌ گرفته و میزان اثرگذاری آنها در کاهش تخلف (به تفکیک محورها) ارزیابی و گزارش محور تهران - قم به‌صورت نمونه برای نشست آینده کمیسیون ارائه شود.

بعد از گزارش عملکرد و پیشرفت سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف موضوع، طبق دستور جلسه موضوع هماهنگی اعضای کمیسیون برای سفرهای اربعین مطرح شد و آخوندی با توجه به پیگیری وزارت کشور و تشکیل ۱۳کارگروه تخصصی یادآور شد: نتایج حاصل از کمیته زیرساخت در زمینه مشکلات زیرساختی در استان‌های مرزی و پایانه‌های مربوطه به‌صورت مکتوب از وزارت کشور ارسال تا اقدامات مقتضی معمول شود.

رییس کمیسیون ایمنی راه‌ها خطاب به رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی گفت: اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص راه‌های ورودی - خروجی و چگونگی عملکرد راه (سطح سرویس) روی نقشه در زمان مقتضی قبل از انجام سفرها (حدود یک ماه قبل) از طریق صداوسیما و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مربوط، انجام و اقدامات لازم برای تکمیل و بهبود ظرفیت‌های مربوط به شبکه‌ها و مبادی منتهی به مرزهای عراق پیگیری شود، زیرا اطلاع‌رسانی در این مورد باعث پیش‌آگاهی مردم نسبت به انتخاب مسیر مورد نظر می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر