خیز ایران برای حضور فعال در بازار سوخت‌رسانی دریایی

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۷۶

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بااشاره به اینکه بانکرینگ به 4.4میلیون تن افزایش پیدا کرده است، گفت: برای ساخت مخازن یک‌ونیم میلیون مترمکعب LPG قرارداد بسته شده است.

محمد سعیدنژاد در نخستین سمینار تخصصی سوخت‌رسانی دریایی در خلیج‌فارس با بیان اینکه متاسفانه فرصت‌های خوب ما در شرایط جنگ و تحریم‌های ظالمانه به رقبا داده شد، گفت: باید با استفاده از شرایط موجود که پس از برجام برای ما به‌وجود آمده، نهایت استفاده را ببریم و در این بخش به پیشرفت‌هایی برسیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه کشور خلاص شدیم، اظهار کرد: در بخش بیمه، موسسات رده‌بندی و ورود کشتیرانی‌های بزرگ شرایط ما بسیار بهتر شده است. البته هنوز در بخش تبادلات بانکی محدودیت‌هایی داریم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در زمینه گشایش اعتبارها و پول از طریق بانک‌های اروپایی توفیقات خوبی داشتیم، هر چند که کشور امریکا هنوز به تعهدات خود به درستی عمل نکرده است.

سعیدنژاد بااشاره به اینکه در این مسیر باید فرآیندها را طی کنیم و شرایط اجرایی را برای حضور بخش خصوصی فراهم کنیم، گفت: در بخش مربوط به بانکرینگ خوشبختانه رشد خوبی داشتیم اما هنوز کافی نیست. در این مدت میزان بانکرینگ از 3.3میلیون تن به 4.4میلیون تن افزایش پیدا کرده است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اعلام اینکه پس از سقوط بانکرینگ در سال‌های۹۱ و ۹۲ به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌ایم، افزود: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه بسیار جدی است. سعیدنژاد ادامه داد: خوشبختانه در این زمینه عملیات اجرایی در حال انجام است و بخش خصوصی در این کسب و کار بسیار فعال است. سازمان بنادر هم وظیفه سیاست‌گذاری و تضمین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را برعهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید کمیته خاصی متشکل از وزارت راه، وزارت نفت و بخش خصوصی تشکیل شود، گفت: مقیاس سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه بانکرینگ باید تغییر کند و با سرمایه‌گذاری کوچک نمی‌توان به رقابت در عرصه بین‌المللی پرداخت.

همچنین در این مراسم دبیرکل صنعت بانکرینگ ایران با بیان اینکه ایران سهم بسیار کمی در بانکرینگ دارد، گفت: درحالی که درآمد کشور امارات از بانکرینگ به 27میلیارد دلار می‌رسد اما سهم ایران در این بازار بسیار ناچیز است. محمدرضا فیاض در نخستین سمینار تخصصی سوخت‌رسانی دریایی در خلیج‌فارس با بیان اینکه موضوع بانکرینگ می‌تواند به ثروت ملی تبدیل شود، گفت: هر روزی که می‌گذرد فرصت‌های زیادی را در این حوزه از دست می‌دهیم. وی با بیان اینکه 80درصد تجارت جهانی به وسیله حمل‌ونقل دریایی انجام می‌شود، اظهار کرد: هر کشتی 100تن سوخت در روز مصرف می‌کند و درحالی که 80درصد حمل‌ونقل کالا توسط دریا انجام می‌شود، بنابراین این حجم از مصرف سوخت عدد بسیار قابل‌توجهی است که سهم ما از این اقتصاد در حال حاضر بسیار کم است.

سفیر سابق ایران در امارات با بیان اینکه 80درصد جابه‌جایی‌ها در 400بندر انجام می‌شود، گفت: بیشترین جابه‌جایی‌ها در سه بندر انجام می‌شود که سهم 22درصدی دارند و یکی از این سه بندر، بندر فجیره در امارات است. فیاض ادامه داد: بندر فجیره 30درصد از سوخت خود را از ایران تامین می‌کند و درحالی جزو بنادری است که بیشترین سوخت‌رسانی را انجام می‌دهد و موضوع بانکرینگ را از 10سال گذشته شروع کرده است. وی تاکید کرد: باوجود اینکه در ایران بیش از هزار کیلومتر ساحل وجود دارد و بنادر بسیار قوی در جنوب کشور فعال هستند و نیروی انسانی متخصص‌تری داریم اما درنهایت دستاورد کشورهای همسایه در موضوع بانکرینگ از ما بهتر است.

سفیر سابق ایران در امارات گفت: در طول 12سال گذشته ایران فقط یک سال درآمد خوبی از بانکرینگ داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر