نیاز کشور به ۵۰‌فروند هواپیمای کوچک

۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۳۲۸

گروه راه و شهرسازی|

همزمان با اعلام نیاز ناوگان هوایی کشور به 50فروند هواپیمای کوچک از سوی مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران، سفیر اوکراین در تهران با اشاره به تفاهمنامه همکاری تهران و کی یف نسبت به آغاز پروژه هوایی مشترک اوکراین و ایران ابراز امیدواری کرد.

فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران با بیان اینکه مذاکرات برای خرید 20فروند هواپیمای کوچک با شرکت فرانسوی «ای تی آر» ادامه دارد، گفت: با خرید این تعداد هواپیما نیاز 60درصد از فرودگاه‌های کوچک کشور تامین می‌شود با این حال طی 10سال آینده ظرفیت افزایش این نوع هواپیماها تا ۵۰فروند دیگر هم وجود دارد.

پرورش همچنین درخصوص نیاز کشور به هواپیماهای کوچک، گفت: فرودگاه‌هایی در کشور وجود دارد که تنها هفته‌یی 3 تا ۴پرواز دارند درحالی که می‌توان با تجهیز آنها به هواپیماهای کوچک روزی دو تا سه پرواز داشته باشند.

وی با اعلام اینکه بر اساس آمار موجود چیزی بیش از ۶۰ فرودگاه کوچک در ‌کشور ‌وجود دارد که بیشتر در شهرهای کم‌برخوردار قرار دارند، تصریح کرد: ۹۰درصد مسافران درحدود 10فرودگاه اصلی کشور و 10درصد بقیه در ۹۰درصد فرودگاه‌های کشور جابه‌جا می‌شوند. این به آن معناست که شهرهای اصلی پروازهای بزرگ‌تر دارند و هواپیمای کوچک در فرودگاه‌های شهرهای کوچک وجود ندارد.

وی ادامه داد: این درحالی است که در بسیاری از این شهرها استادان، دانشجویان، مقامات محلی و حتی تاجران زیادی در رفت و آمد با تهران و سایر مراکز استان‌ها هستند و با انجام پروازهای روزانه می‌توان شهرهای کوچک را به شهرهای بزرگ‌تر و استان‌های مرکزی متصل کرد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران با توضیح اینکه پیش‌تر دستوری از شخص وزیر داشتیم که هواپیمایی هما روی این موضوع کار کند، گفت: فرصتی که پسابرجام به ما داد این بود که ما با کمپانی‌هایی که صاحب هواپیماهای کوچک هستند وارد مذاکره شویم. در حال حاضر تنها چند فروند از هواپیمای کوچک که آن هم از نوع «ای تی آر» قدیمی فرانسه است، نزد هواپیمایی آسمان عملیاتی است.

وی ادامه داد: با مطالعه قبلی از بین چندین کمپانی که صاحب این هواپیماها هستند، ما خرید ۲۰فروند را پیش‌بینی کرده‌ایم که اگر این پروژه به نتیجه برسد تقریبا می‌توانیم ‌حدود ۵۰ تا ۶۰درصد نیاز این فرودگاه‌ها را پوشش دهیم و مشکل این مناطق را حل کنیم. ضمن اینکه ‌نیازمند توسعه آن نیز خواهیم بود به اعتقاد ما طی 10سال آینده تا ۵۰فروند هم ظرفیت افزایش این نوع هواپیماها وجود دارد.

فرهاد پرورش با توضیح اینکه هواپیماهای بزرگ در خیلی از شهرهای کوچک پر نمی‌شود و به همین دلیل این پروازها اقتصادی محسوب نمی‌شود، گفت: مزایای هواپیماهای کوچک این است که می‌توانند دو تا چند مرتبه در روز پرواز برقرار کنند، اما هواپیماهای بزرگ‌تر حتی با یک‌بار در روز هم پر نمی‌شوند.

پرورش در‌خصوص اینکه چرا تاکنون به نیاز این بخش پاسخ داده نشده است، تصریح کرد: علاوه بر تحریم‌ها، نرخ کنترل شده قیمت‌ها هم در مغفول ماندن این امر تاثیر‌گذار بود. با آزاد شدن نرخ پروازها درحال حاضر می‌توان پروازی گذاشت و نرخ آن را تعیین کرد. البته این به معنای عدم نظارت سازمان هواپیمایی و قیمت‌گذاری بی‌رویه نیست.

وی ادامه داد: مثلا وقتی هواپیمایی را با ظرفیت ۱۵۰نفر به شهری مثل جیرفت یا رفسنجان می‌فرستید این هواپیما پر نمی‌شود و برای شرکت هواپیمایی اقتصادی نیست. اما در ‌مسیری مثل شیراز یا بندرعباس یا مثلا مشهد همیشه هواپیما پر‌ می‌شود. ضمن اینکه وقتی هواپیما مسیر طولانی‌تری را پرواز می‌کند، زمان زمین‌گیری کمتری در فرودگاه‌ها دارد و درواقع بهره‌مندی از هواپیما برای آن شرکت هواپیمایی بیشتر است. در صورتی که هواپیمای کوچک‌تر مجبور است هر30 تا ۴۰دقیقه نشست و برخاست کند و زمین‌گیری بیشتر دارد و بهره‌برداری کمتری از لحاظ سرمایه‌گذاری برای شرکت هواپیمایی دارد.


فرودگاه‌های کوچک به پایگاه تبدیل شود

پرورش با اعلام اینکه با محدودیت‌هایی که تاکنون وجود داشته است سرمایه‌گذاری در این بخش صورت نمی‌گرفت، تصریح کرد: اما ‌با برداشته شدن این محدودیت‌ها تلاش شده که این مشکل کشور حل شود. ایران کشوری پهناور با 80میلیون جمعیت است و می‌طلبد با توسعه مناطق کم برخوردار مناطق را به شهرهای اصلی متصل کنیم.

وی ‌ادامه داد: مثلا فرودگاه رشت را در نظر بگیرید که ‌تعداد اندکی پرواز دارد. حتی خط پروازی تهران به رشت از تهران بعضا حدود ۵۰درصد از ظرفیت هواپیما را پر می‌کند این ‌در حالی است که این ۵۰درصد برای هواپیمای کوچک 100درصد می‌شود و ما از رشت می‌توانیم شمال غرب و شرق کشور را پوشش دهیم و این فرودگاه را به پایگاه تبدیل کنیم. همین کار را می‌توان در کرمان، مشهد، بندرعباس، شیراز و اصفهان هم انجام داد.


همکاری مشترک ایران و اوکراین در بخش هوایی

در رویدادی دیگر، سرگئی بوردیلیارک، سفیر اوکراین در ایران درخصوص همکاری تهران- کی‌یف در بخش هواپیمایی گفت: اوکراین تنها کشوری است که در توسعه صنعت هوایی ایران مشارکت داشته است، حتی در شرایطی که بدترین تحریم‌ها علیه کشور شما اعمال می‌شد. شرکت اوکراینی «آنتونوف» همراه با شرکت «هسا» تاکنون ۱۹ هواپیمای «ایران-۱۴۰-۱۰۰» را تولید کرده‌اند.

بوردیلیارک گفت: پس از سانحه تاسف‌برانگیز سقوط یکی از این هواپیماها در فرودگاه مهرآباد در آگوست ۲۰۱۳، تولید مشترک این محصول زیبا متوقف شده است. ما هم‌اکنون یک‌بار دیگر در آستانه آغاز مذاکراتی در این باره هستیم.

گفتنی است، سال گذشته نیز سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص اهمیت طرح واردات هواپیماهای کوچک اعلام کرده بود شرکت‌هایی که قصد واردات هواپیماهای کوچک را دارند، می‌توانند با ارائه پیشنهادات خود فرآیند اجرایی آن را آغاز کنند.

محمد خداکرمی درباره امکان ارائه تسهیلات از سوی سازمان هواپیمایی برای وارد کردن این نوع هواپیماها نیز گفته بود، سازمان هواپیمایی کشوری با توجه به ساختار و ویژگی‌هایی که دارد در این حوزه به عنوان ناظر و نماد حاکمیت کار می‌کند اما در صورتی که طرح‌های ارائه شده برای وارد کردن هواپیماهای جدید ارائه شود، می‌توان با پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی و مطرح کردن آنها در بازارهای بانکی و مالی کشور نسبت به دریافت تسهیلات در این حوزه اقداماتی را صورت داد.

پیش از خداکرمی، وزیر راه و شهرسازی نیز رسما اعلام کرده بود که یکی از اصلی‌ترین راهبردهای ایران در تعیین وضعیت ناوگان هواپیمایی کشور، خرید و وارد کردن هواپیماهای کوچک با تعداد مسافران پایین است تا به این ترتیب بخش قابل توجهی از ظرفیت فراموش شده فرودگاه‌های کشور بار دیگر احیا شود.

همچنین عباس آخوندی در سفر خود به کشور فرانسه، مذاکره با چند شرکت سازنده هواپیماهای با تعداد مسافران پایین را تایید کرده بود.

صنعت هواپیمایی ایران با اجرایی شدن توافق هسته‌یی حاصل شده در وین به تدریج از فهرست تحریم‌ها خارج می‌شود و این خود به معنی باز شدن یک بازار 80میلیارد دلاری به روی کشورهای خارجی به خصوص اروپاییان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر