ایران متقاضی خرید 80 هواپیما از میتسوبیشی ژاپن

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۰۷۴

گروه راه و شهرسازی| سارا حامدی|

با وجود اینکه مجلس نمایندگان امریکا هفته گذشته متمم‌هایی را در لایحه بودجه با هدف متوقف کردن فروش هواپیمای بویینگ به ایران را تصویب کرد، یک پایگاه اینترنتی ژاپنی از مذاکره شرکت میتسوبیشی با ایران‌ایر برای فروش هواپیما به ایران خبر داد.

براساس این گزارش شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی ژاپن در حال مذاکره با ایران برای تامین هواپیماهای مسافربری مورد نیاز این کشور در زمانی است که صنعت هواپیمایی ایران در حال توسعه است.

این مذاکرات در حالی انجام می‌شود که واحد صنایع سنگین میتسوبیشی سپتامبر گذشته یعنی چهار ماه قبل از آنکه امریکا تحریم‌های اعمال شده ضدایران را بردارد، بررسی بازار ایران را آغاز کرده است.

طبق این گزارش شرکت ژاپنی میتسوبیشی از همان زمان با شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و شرکت آسمان و همچنین مقامات هواپیمایی ایران در تماس بوده است و این مذاکرات تا جایی ادامه یافته که شرکت هواپیمایی میتسوبیشی و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در حال گفت‌وگو درخصوص سفارش‌های خرید در طول برگزاری نمایشگاه هوایی فارنبورو هستند که روز دوشنبه در حومه لندن آغاز شده است.

شرکت هواپیمایی میتسوبیشی در این طرح با دولت ژاپن شراکت دارد و تلاش می‌کند، روند تامین مالی این قرارداد از پشتوانه دولتی برخوردار باشد. از آنجایی که شرکت هواپیمایی میتسوبیشی ابتدا در حال تولید هواپیمایی با 90 صندلی است، این شرکت قصد دارد هواپیماهای 70 نفره را در زودترین زمان ممکن در سال 2019 تحویل دهد.

براساس این گزارش، ایران‌ایر در حال ارزیابی خرید ۸۰فروند از جت‌های منطقه‌یی میتسوبیشی با ۷۰صندلی و استفاده از آنها برای مسیرهای پروازی داخلی است. مدیران اجرایی دو طرف، ماه گذشته در برگزاری کنفرانس بین‌المللی اتحادیه حمل و نقل هوایی در دوبلین همچنین درباره دستیابی به یک توافق احتمالی گفت‌وگو

کردند.

شرکت میتسوبیشی در این مذاکرات از همکاری دولت ژاپن نیز بهره می‌گیرد و قصد دارد در صورت نهایی شدن قرارداد فروش به ایران از تامین مالی تحت حمایت دولت ژاپن استفاده کند. از آنجایی که میتسوبیشی در حال توسعه نخستین مدل هواپیماهای 90نفره خود است، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این شرکت هواپیماهای 70نفره خود را در زودترین زمان ممکن در سال 2019 تحویل خواهد داد.

مذاکره با شرکت ژاپنی میتسوبیشی در حالی انجام می‌شود که شرکت‌های هواپیماساز دیگری مانند امبرائر برزیل و بمباردیر کانادا نیز به دنبال فروش هواپیما به ایران و ورود به بازار هوایی ایران هستند. از سوی دیگر، ایران در چند ماه گذشته نیز تفاهمنامه‌هایی را نیز با کنسرسیوم هواپیماسازی ایرباس و شرکت بویینگ امضا کرده است.

از آنجایی که به گفته وزیر راه و شهرسازی برای نوسازی ناوگان هوایی پیر و فرسوده کشور به 400 تا 500 هواپیمای مسافربری طی دهه آینده نیاز است بسیاری از شرکت‌های هواپیماسازی در دنیا پس از برجام برای ورود به بازار هوایی ایران ابراز علاقه کردند. اما در این بین قوانین سختگیرانه نمایندگان کنگره امریکا می‌تواند دردسرهای فروانی را بر سر راه فروش هواپیماهای مسافربری به ایران به وجود آورد زیرا هر دو شرکت ایرباس و میتسوبیشی بسیاری از قطعات خود را از طریق امریکا تامین می‌کنند، با این حال، دولت امریکا اعلام کرده است که هر لایحه‌یی که توافق هسته‌یی با ایران را تضعیف کند، وتو خواهد کرد.

از سوی دیگر، شرکت میتسوبیشی از توافق با شرکت راکتون - یک شرکت اجاره‌دهنده هواپیما در سوئد - در ارتباط با 20فروند هواپیمای منطقه‌یی میتسوبیشی خبر داد. تحویل هواپیما به شرکت راکتون قرار است در سال 2020 آغاز شود. این شرکت ژاپنی سفارش تولید 407 فروند هواپیما را به ویژه در ژاپن و امریکا تضمین کرده است، اما این نخستین سفارش از اروپا قلمداد می‌شود. پس از آنکه جت منطقه‌یی میتسوبیشی نخستین پرواز خود را در نوامبر گذشته انجام داد، تقاضا برای خرید آن افزایش یافت. باوجود رکود در فروش هواپیماهای جدید به سبب رکود اقتصادی جهانی، شرکت هواپیمایی میتسوبیشی در تلاش برای رسیدن به هدف خود در زمینه فروش هزار فروند هواپیماست.

باید منتظر ماند و دید که در نهایت ایران می‌تواند با این شرایط سخت و دست‌وپاگیر ناوگان هوایی خود را با هواپیماهای مدرن نوسازی کند یا خیر.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر