خطرآفرینی بحران آب برای ساکنان پایتخت

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۴۱

گروه راه و شهرسازی|

رییس شورای شهر تهران از ایجاد «شهرهای اقماری» و «حاشیه نشینی» پیرامون شهر تهران به عنوان دو چالش ناشی از بحران و کمبود آب در کشور نام برد و گفت: برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی در تهران منجر به نشست زمین در این شهر می‌شود.

هنوز گزارش‌های کارشناسی درباره ریزش زمین و آتش‌سوزی در منطقه شهران منتشر نشده است، اما طبق آخرین گفته فرماندار تهران بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که علت شکستگی لوله‌های آب و گاز، نشست زمین بوده است آن هم در شرایطی که تهران رکوردار نشست زمین در جهان است. حالا یک روز پس از سخنان عیسی فرهادی، فرماندار تهران، مهدی چمران هم در ابتدای دویست و شصت و نهمین جلسه علنی شورای شهر توضیحاتی را درباره خشکسالی و ارتباط آن با پدیده نشست زمین ارائه کرد. او در این باره گفت: برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی آبی نیز منجر به نشست زمین می‌شود و تهران و سایر شهرها دست به گریبان این مشکل هستند، پس اگر چند قطره باران بیشتر بارید به معنای رفع مشکلات نیست، بلکه صرفه‌جویی باید همچنان مورد تاکید همه قرار بگیرد.

رییس شورای شهر با بیان اینکه ساکنان تعداد زیادی از روستاها به خاطر نداشتن آب تخلیه و به حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای بزرگ روی آورده‌اند، ادامه داد: خشکسالی رخ داده در کشور پدیده ناموزونی است که منجر به ناهنجاری‌های اجتماعی شده و شهرهای بزرگ و شهر تهران را به نوعی دیگر فرا گرفته است.

او با یادآوری اینکه شهرهای اقماری و ازدیاد جمعیت در حاشیه کلان‌شهرها بر مشکلات کم آبی دامن زده است، ادامه داد: بحث کمبود آب برای استان تهران همچنان بر مشکلات این شهر می‌افزاید و از همین رو، مصرف صحیح آب از مهم‌ترین وظایف شهروندی است. چمران با تاکید بر اینکه شهروندان باید در مصرف هر چیزی صرفه‌جویی و تعادل را رعایت کنند به ویژه اینکه این صرفه‌جویی در باورها و دستورات دینی ما جایگاه ویژه‌یی دارد، متذکر شد: دیروز یکی از مسوولان شهرداری اعلام کرده بود که تهرانی‌ها روزانه میزان قابل توجهی، غذا را دور می‌ریزند که فاجعه است. حتی اگر بارندگی‌های خوبی هم داشته باشیم، بدین معنا نیست که بیشتر مصرف کنیم. به ویژه در شرایط کنونی که شهر تهران نیاز به آب دارد و منابع زیرزمینی آب نیاز به پر شدن دارند.

آبیاری مزارع با فاضلاب ادامه دارد

رییس کمیسیون سلامت شورا نیز در نطق پیش از دستور جلسه شورا درباره خروجی

تصفیه خانه جنوب تهران گفت: خروجی این تصفیه خانه در کانال عباس‌آباد، موجب شده تا بوی نامطبوعی در محله عباس‌آباد و مجاور کانال استشمام شود. در نمونه‌برداری از این کانال مشخص شد که این آب برای آبیاری مزارع کشاورزی نیز مناسب نیست و خارج از استانداردهای تعریف شده است.

رحمت‌الله حافظی با اشاره به وجود پمپ در کانال فاضلاب عمادآور افزود: این پمپ برای آبیاری مزارع کشت سبزی تعبیه شده است. برخی از مسوولان، آبیاری مزارع توسط فاضلاب خام را تکذیب می‌کنند اما پیشنهاد می‌شود که به جای تکذیب، با مداخله لازم نسبت به حل این مشکلات که تهدید‌کننده سلامت مردم است، اقدام شود. او با بیان اینکه طبق قانون باید انهار در مناطق مسکونی، سرپوشیده باشد، به معضلات کانال سرخه حصار از جمله عدم رعایت حریم در این کانال با واحدهای مسکونی اشاره کرد و گفت: سازمان اتکا روی این کانال پمپی تعبیه کرده است و به‌طور مستقیم از این کانال برای آبیاری زمین‌های کشاورزی برداشت می‌کند. متاسفانه فاضلاب دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی که در مجاورت این کانال است به‌طور مستقیم به این کانال ریخته می‌شود.

سلامت مردم منطقه 20 در خطر است

این عضو شورای شهر تهران افرود: منطقه 20 شهرداری تهران بیشترین تهدیدات زیست محیطی و سلامت را دارد و سلامت مردم در این منطقه نسبت به سایر مناطق تهران مورد تهدید بیشتری قرار گرفته است. او با نمایش اسلاید‌هایی از وجود دکل‌های فشار قوی برق روی مناطق مسکونی واقع در محلات جوانمرد قصاب و پلایین گفت: میدان الکترومغناطیس این دکل‌ها مشکلات خونی، مغزی و حتی معلولیت‌ها را ایجاد می‌کند. بر اساس استانداردها، دکل‌های برق دارای حریم‌های درجه یک و دو است که بین 20 تا 50 متر است، ولی این استانداردها در این محلات رعایت نشده است. حافظی با اشاره به مطالعه‌یی در کشور انگلستان در خصوص آسیب‌های دکل‌های برق فشار قوی در محدوده سکونت به ویژه روی کودکان و نوجوانان، گفت: این مطالعه روی دو گروه در فاصله 200 و 600 متری از دکل برق انجام شده و بعد از مقایسه مشخص شد که سرطان خون در کودکان و نوجوانانی که در فاصله 200 متری دکل‌ها زندگی می‌کنند، 69 درصد بیشتر از گروه دوم بوده است. رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با توجه به مشکلات منطقه 20 پیشنهاد کرد کارگروهی متشکل از دستگاه‌های مسوول از جمله وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، استانداری، فرمانداری و شرکت آب و فاضلاب برای بررسی معضلات شهر ری ایجاد شود و ریاست شورا نیز ریاست کارگروه را برعهده بگیرد.


گسل‌های خطرناک شهر ری

رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران نیز درباره مشکلات شهر ری گفت: شهرری نسبت به ۲۰ سال گذشته تفاوت بسیاری کرده و اتفاقات عمرانی زیادی در آنجا رخ داده است که قابل احصا نیست. بسیاری از مناطق شهرری برخوردار و آباد شدند بطوری که بسیاری از ساکنان آن به منطقه یک تهران مهاجرت کرده‌اند. محسن سرخو افزود: بزرگ‌ترین مشکل شهرری نه تصفیه‌خانه و نه دکل است، بلکه بزرگ‌ترین مشکل شهرری گسل‌های خطرناکی است که در آنجا وجود دارد و اگر کمیته‌یی برای رسیدگی به مشکلات شهرری ایجاد شود باید مقاوم‌سازی این شهر در برابر زلزله را در دستور کار قرار دهد.


شفاف‌سازی هزینه‌های شهر تهران

غلامرضا انصاری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز دیروز در تذکر پیش از دستور خود خواستار شفاف‌سازی هزینه‌ها در شهر تهران شد و گفت: شفاف‌سازی مالی در همه عرصه‌ها از خواسته‌های مردم است، از هیات رییسه درخواست می‌شود در مورد شفاف‌سازی هزینه‌های شهر تهران به خصوص هزینه ایجاد پل صدر و نیایش و همچنین میزان دیون شهرداری گزارشی را تنظیم کند تا همه در مورد میزان دارایی و نحوه هزینه‌کرد پروژه‌ها اطلاعاتی به دست آورند. انصاری همچنین با اشاره به حادثه شهران گفت: پیشنهاد می‌شود شهرداری تهران بررسی کاملی از نقاط حادثه‌خیز تهران را در دستور کار قرار دهد تا همگان درخصوص نقاط حادثه‌خیز اطلاع کافی داشته و هماهنگی بین بخشی افزایش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر