تراکم ۵۰ نفر در هر هکتار در ۵۰ درصد شهرهای ایران

۱۳۹۵/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۵۵

معاون شهرسازی و معماری میزان جمعیت‌پذیری را در شهرهای مختلف ایران تشریح کرد و به مقایسه جمعیت‌پذیری در ایران با سایر کشورها پرداخت و گفت: آمارها نشان می‌دهد در حالی که در داخل شهرها امکان توسعه وجود دارد در بیرون شهرها نیز شاهد گسترش بی‌رویه اسکان هستیم.

پیروز حناچی در نشست مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسرکشور در مورد تراکم‌های جمعیتی در اقصی نقاط کشور و مقایسه آن با سایر نقاط دنیا گفت: تراکم جمعیت ساکن در واحدهای مسکونی در ایران یکنواخت نیست و در نقاط شهری و روستایی و همچنین در استان‌های مختلف تفاوت‌های عمده‌یی با هم دارد. وی افزود: تراکم جمعیت در ۵۰ درصد شهرهای ایران ۵۰ نفر در یک هکتار است، در حالی که تراکم جمعیت ۳۷ درصد شهرهای ایران ۵۰ تا ۱۰۰ نفر در هکتار گزارش و اعلام شده است.

همچنین تراکم ناخالص مسکونی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، ۴۵ نفر در هکتار است.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با بیان اینکه در برخی شهرهای ایران از این نظر مشکلات حادی وجود دارد که تراکم را به بالای ۱۰۰ نفر در هکتار رسانده است، گفت: بعضی از شهرها وضعیت حادی را تجربه می‌کنند که بنا به دلایل خاص تراکم جمعیت بسیار بالایی دارند. به عنوان نمونه، بندر ترکمن و زرقان تراکم نسبتا بالایی را به نسبت اندازه شهر دارند. بررسی وضعیت شهرنشینی در کلان‌شهرها نیز حاکی از آن است که تراکم در تهران ۷۴ نفر در هکتار، تبریز ۸۷ نفر در هکتار، مشهد ۵۹ نفر در هکتار، شیراز ۶۷ و اصفهان ۴۵ نفر در هکتار است که این آمار نشان می‌دهد ظرفیت درون کلان‌شهرها به راحتی افزایش می‌یابد و ظرفیت جمعیت‌پذیری کلان‌شهرها به راحتی به ۱۰۰نفر در هکتار هم می‌رسد.

حناچی تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد در حالی که در داخل شهرها امکان توسعه وجود دارد در بیرون شهرها نیز شاهد گسترش بی‌رویه اسکان هستیم.

وی درباره وضعیت تراکم جمعیت کشورهای مختلف گفت: واحد مقایسه تراکم جمعیت در کشورهای جهان، کیلومتر مربع است که این رقم در ایران 48.3نفر در کیلومتر مربع، آلمان ۲۳۲ نفر در کیلومتر مربع، کانادا 3.5نفر در کیلومتر مربع، ژاپن 337.2، مصر 25.7، فرانسه ۱۱۸ نفر و هند ۳۵۵ نفر در کیلومتر مربع است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر