رونمایی از اوراق متکی به تسهیلات رهنی در آینده نزدیک

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۹۷۶

وزیر راه و شهرسازی در نشست مدیران راه و شهرسازی سراسر کشور با تاکید بر نگاه درون شهری به جای برون شهری، برنامه دولت برای جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی، انتشار 300میلیارد تومان اوراق متکی به تسهیلات رهنی در آینده نزدیک و... گفت: با وجود آنکه تمدن‌های دنیا در جایی شکل‌ گرفته که آب وجود داشته اما متاسفانه در ایران روند معکوسی در جریان است و شاهد هستیم که درحال حاضر در حاشیه خلیج‌فارس و دریای‌عمان، میانگین جمعیت نسبت به سایر نقاط کشور بسیار پایین است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی ادامه داد: در کشور به جمعیتی حدود ۴/۸ نفر در کیلومتر مربع جمعیت رسیده‌ایم که بسیار رقم پایینی است یا اینکه گفته می‌شود آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به مناطق مرکزی بیاوریم که مستلزم هزاران میلیارد تومان هزینه است درحالی که می‌شود جمعیت را به سمت سواحل خلیج‌فارس و دریای ‌عمان سوق داد. کاری که هزینه‌یی کمتر از نقل و انتقال آب را نیز به دنبال دارد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: وضعیتی که در ایران رخ داده شامل توزیع نامتوازن جمعیت در کل کشور است برای نمونه تهران را که در نظر می‌گیریم، جمعیت شهری استان تهران و حومه بیش از ۱۴/۵ میلیون نفر است که این جمعیت فقط برای شهر تهران 8.6 میلیون نفر است. وی ادامه داد: قرار نیست بار دیگر، زمین به شهرهایمان اضافه کنیم و باید از اراضی داخل شهر حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم اگرچه این کار بسیار دشوارتر است اما برنامه وزارت راه و شهرسازی بر بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری است چون این کار متضمن رشد و توسعه پایدار خواهد بود.


تاکید بر نگاه درون ‌شهری به شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی افزود: نتیجه سیاست گذشته در مورد بافت‌های شهری گسترش بی‌رویه سکونتگاه‌های ناکارآمد شهری شد و درحال حاضر براساس آمارهای شرکت عمران و بهسازی شهری ایران می‌بینیم که ۱۹میلیون نفر از جمعیت کشور در وضعیت بد مسکنی زندگی می‌گذرانند.

آخوندی تصریح کرد: مسائل پیش آمده برای شهرها و رشد حاشیه‌نشینی نشان می‌دهد سیاست گذشته در مورد مسکن درست نبوده است، بدین‌معنا هرچقدر هزینه و سرمایه‌گذاری بیشتر شده و ساخت و ساز به سمت حاشیه‌ها رفته است، وضعیت نامناسبی را تجربه کرده‌ایم به همین جهت توصیه می‌شود که باید به سمت مرکز و داخل شهرها برگردیم و نگاه درون‌شهری داشته باشیم. این مقام‌ مسوول در وزارت راه و شهرسازی گفت: باید در توسعه شهرهای میلیونی و کلان‌شهرهای خود توقف داشته باشیم و به دنبال توسعه شهرهای میانی برویم. در ایران بیش از ۱۰۰شهر با جمعیت بین ۱۰۰تا ۲۵۰هزار نفر جمعیت داریم که این شهرها باید شهرهای اصلی محور توسعه باشند در غیر این صورت اگر به عنوان نمونه جمعیت کلان‌شهر ۱۴/۵ میلیونی تهران را به ۲۰میلیون نفر یا بیشتر برسانیم چه سودی برای ساکنان این شهر یا دیگر شهرها خواهد داشت؟

آخوندی تاکید کرد: باید در ایران سیاستی اتخاذ کنیم که توسعه شهرهای میانی را مد نظر داشته باشد؛ اگرچه این طرح در کشور شاید چندان مطلوب جلوه نکند و در عوض سیاست پرطرفدار این باشد که گفته شود به جمعیت کلان‌شهرهایی همچون تهران، مشهد و سایر شهرها اضافه شود.

آخوندی گفت: بزرگ‌ترین خاصیتی که ادغام وزارت راه با شهرسازی دارد، این است که سیاست توسعه سکونتگاه‌ها را با سیاست توسعه حمل و نقل یکی کنیم وگرنه این ادغام چه ویژگی‌های مثبتی خواهد داشت؟ ویژگی مثبت آنجاست که بتوانیم سیاست حمل و نقلی مناسب برای توسعه سکونتگاه‌ها داشته باشیم تا سکونتگاه‌های میانی بتوانند بهتر رشد کنند.

وی ادامه داد: برای اجرای سیاست توسعه نیازمند نظام مالی خواهیم بود و برای سیستم مالی در این دو ساله تمام تلاش این بود که تمام ابزار مالی جدید را تعریف کنیم که شامل ابزارهای مالی متکی بر پس‌انداز؛ صندوق پس‌انداز یکم و انواع سیستم‌های پس‌انداز، بحث حساب پس‌انداز ویژه همچنین مدلی که شورای پول و اعتبار آن را تصویب کرد و به ‌ام. بی. اس(MBS) مشهور است و در واقع به معنای انتشار اوراق به پشتوانه اقساط دریافتی تسهیلات اعطایی پیشین مسکن(تسهیلات رهنی) است.

آخوندی گفت: قرار است به زودی ۳۰۰میلیارد تومان اوراق متکی به تسهیلات رهنی منتشر شود و برآورد این است که این اوراق ظرفیت ۱۰هزار میلیارد تومان را دارد و می‌توان پول عمده‌یی را به سیستم بانک وارد کرد بدون آنکه متکی به منابع بانک مرکزی شویم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: مفهومش این است که بانک مسکن چندین هزار میلیارد تومان به مردم تسهیلات داده که مردم در قبال آنها هر ماه قسط‌های تسهیلات را ظرف ۱۵تا ۲۰سال آینده پرداخت می‌کنند. بانک مسکن از طریق ‌ام. بی. اس (MBS) می‌تواند درآمدهای آتی خود را به امروز تنزیل کند و اقساط آن نیز توسط شخص یا سازمان یا ارگانی که این اوراق را خریداری می‌کند، دریافت شود.


فعالیت صندوق زمین و مسکن در بورس

این سیاست‌گذار حوزه مسکن و شهرسازی با اشاره به بحث صندوق‌های مستغلات به عنوان یک راهکار دیگر در وزارت راه و شهرسازی برای خروج از رکود در بخش مسکن افزود: درخواست وزارت راه و شهرسازی بر این است که حتما بتوانیم برای هر استان حداقل یک صندوق زمین و ساختمان در بازار بورس به فروش برسانیم.

آخوندی همچنین به بحث بعدی یعنی مدیریت دارایی‌ها اشاره کرد و گفت: مدیران راه و شهرسازی استان‌های کشور درحال حاضر کلی دارایی در اختیار دارند اگرچه هم‌اکنون ارزش نقدی ندارند اما ارزش بالقوه فراوانی دارند و براساس برنامه قبلی، صندوق‌های منطقه‌یی تحت عنوان بانک رشت، تهران، مشهد و... داشتیم که به عنوان صندوق پس‌انداز یک منطقه عمل می‌کرد. در واقع ابتدا نام بانک مسکن نیز بانک رهنی بود و از طریق ادغام آن با بانک‌های منطقه‌یی به وجود آمد و همه آنها را یکی کردند و نام آنها را بانک مسکن گذاشتند درحالی که بانک‌های منطقه‌یی می‌توانستند در جهت توسعه مسکن در مناطق، کار بنیادین انجام دهند.

آخوندی تاکید کرد: به دنبال این هستیم تا آیین نامه تشکیل بانک منطقه‌یی را برای تصویب آماده کنیم و همه اینها را طی این دو ساله به شورای پول و اعتبار ارائه داده‌ایم و مجددا تصویب کردیم زیرا اگر نخواهیم به منابع بانک مرکزی متوسل شویم، راهکاراین است که بتوانیم انواع این سیستم‌ها و ابزارهای مختلف را ایجاد کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر