بازگشت ایرلاین آسیایی به ایران پس از 4 سال

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۴۰

گروه راه و شهرسازی سارا جنگروی

بعد از شکستن قفل پروازهای ایران و فرانسه و بازگشت ایرفرانس اروپایی به آسمان کشورمان بعد از 8 سال، این‌بار نوبت شرکت‌های هواپیمایی آسیای شرقی است که به بازار هوایی ایران در شرایط پساتحریم و مناسب‌تری ورود کنند.

کشورهای آسیای جنوب شرقی بازار هوایی ایران را نقطه روشنی در گسترش صنعت هوایی و توریسم خود می‌بینند، آنطور که به گفته داتو کامارودین مرانون، مدیرعامل ایرآسیا افزایش سفر گردشگران کشورهای آسیای جنوب شرقی و استرالیا به ایران یکی از اهداف از سرگیری این پروازها به تهران است.

بر این اساس و به گفته مرانون و با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری پروازهای ایرآسیا از تهران به کوآلالامپور از روز دوم تیرماه سال جاری آغاز می‌شود و ایرانیان می‌توانند با استفاده از پروازهای ایرآسیا از طریق کوآلالامپور و بانکوک به 100 مقصد در کشورهای جنوب شرقی آسیا، استرالیا و چین سفر کنند.


ترک ایران با جهش دلار

این شرکت طی سال‌های 2010 تا 2012 در ایران پروازهایی برقرار کرد و پس از آن این پروازها به تعلیق درآمد که به گفته مدیرکل گروه اجرایی این شرکت دلیل قطع این پروازها جهش ناگهانی قیمت دلار و نه تحریم‌ها بوده است؛ در واقع «مرانون» این حرف را در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری دیروز عنوان کرد و این اعتماد را به ایرانیان داد که دلیل قطع این همکاری‌ها قیمت دلار بوده و در پایان پاسخش به خبرنگار حاضر در جمع به مزاح عنوان کرد که در ادامه فعالیت‌هایمان با ایران اگر روزی به مشکلاتی از این دست برخورد کردیم از شما خبرنگاران برای حل این موضوع به شیوه دیپلماتیک یاری می‌طلبیم.

در ادامه مرانون صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: ایرآسیا برای نخستین بار کارش را از مالزی شروع کرد و طی 10 سال، فعالیتش را در کشورهای تایلند، اندونزی، ژاپن، هند و فیلیپین گسترش داد و قطعا آمادگی این را خواهیم داشت که فعالیت‌های‌مان را در ایران هم گسترش دهیم.

هاب مطمئن کشورهای جنوب شرق آسیا

داتوک کامارودین مرانون در پاسخ به سوال «تعادل» مبنی بر اینکه «با توجه به اینکه ایران در موقعیت مناسب جغرافیایی قرار دارد و می‌تواند در زمینه ترانزیت مسافر در منطقه مفید واقع شود این شرکت چه سیاستی در مقابل این امتیاز ایران دارد؟ از سوی دیگر در زمینه Code share یا کد شراکتی برای جابه‌جایی مسافر از گذرگاه ایران چه برنامه‌یی دارند و به‌طور کل چه تاثیری روی صنعت حمل و نقل هوایی ایران می‌توانند بگذارند؟» گفت: «گروه ایرآسیا شامل 9 شرکت هواپیمایی است که از این میزان سه شرکت هواپیمایی برای پروازهای دوربرد و 6 شرکت هم برای پروازهای کوتاه‌برد است، از این میزان دو شرکت در مالزی، دو شرکت در تایلند، یک شرکت در اندونزی، یک شعبه در هند، یک شعبه در فیلیپین و یک شعبه در اندونزی است، البته بین این 9 شعبه قرارداد Code share وجود دارد و مسافران می‌توانند از هرکدام از این شعب که مایل باشند اقدام به خرید بلیت کنند، به عنوان مثال اگر از تهران با هواپیمای ایرآسیا ایکس مالزی به کوآلالامپور سفر کنید، می‌توانید از آنجا با هواپیمای ایرآسیای مالزی به بانکوک بروید و از بانکوک با هواپیمای ایرآسیا ایکس تایلند به تهران باز گردید. یعنی در این مسیر می‌توانید سه هواپیمایی را با یک نام تجاری ولی با شرکت‌های مختلف ایرآسیا در کشورهای دیگرتجربه کنید، بنابراین در شرق آسیا لزومی به ایجاد Code share نمی‌بینیم. اما به سوال شما برگردم، در مسیر خاورمیانه و شهر تهران اگر بخواهیم مرکزی برای گسترش پروازها در مسیرهای دیگر خاورمیانه داشته باشیم، این امکان همیشه وجود دارد و اگر شرایط فراهم شود مطمئن هستم که در آینده یک هاب در منطقه خاورمیانه خواهیم داشت که تهران خواهد بود.


دسترسی به 100 مقصد و 24 کشور

بنیامین اسماعیل، مدیر اجرایی ایر آسیا سخنران بعدی در این نشست نیز صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد که شبکه پروازی ایر آسیا ایکس در 4 سال گذشته چه در مسیرهای کوتاه‌برد و چه در مسیرهای بلندبرد گسترش داشته است، به همراه بقیه شرکت‌های همنام‌مان در گروه ایرآسیا شرایط را برای ایرانیان گسترش داده‌ایم تا در منطقه جنوب شرق آسیا دسترسی به بیش از 100مقصد و 24 کشور را داشته باشند. این اتصال چه از هاب کوآلالامپور و چه تایلند برقرار خواهد بود.

بی‌شک این پروازها مقدمه‌یی برای گسترش روابط دوجانبه و سه‌جانبه بین کشورهای ایران، تایلند و مالزی خواهد بود که موجب گسترش توریست، تجارت و صنعت خواهد بود که امیدواریم هر سه کشور بتوانند از این اتفاقات بهره ببرند.

وی گفت: بین سال‌های 2010 و 2012 که پروازهای مستقیم بین تهران و کوآلالامپور داشتیم، توانستیم بیش از 230 هزار مسافر را بین دو مقصد جابه‌جا کنیم که در این پروازها نرخ ضریب اشغال صندلی 83درصد در سال بود.

وی افزود: مطمئن هستیم که عملکردمان در سال‌های گذشته در سال‌های پیش رو هم ادامه پیدا کند؛ برای شروع سه پرواز مستقیم هفتگی را بین تهران و کوآلالامپور خواهیم داشت که از تاریخ 2تیرماه این پروازها با ایرباس 330 انجام خواهد شد که ظرفیت 365صندلی با کلاس اکونومی و 12 صندلی بیزینس خواهد بود.

بنیامین اسماعیل ادامه داد: پروازهای برنامه‌یی ایرآسیا در ادامه مکملی برای پروازهای هفتگی ایرآسیا ایکس تایلند خواهد بود که این امکان را برای مسافران ایجاد خواهد کرد که بعد از سفر به کوآلالامپور و قبل از اینکه به ایران بازگردند به بانکوک سفر کنند. امیدوارم ایرانیان بیشتری به کوآلالامپور سفر کنند و از کشور زیبای مالزی دیدن کنند و بتوانند از فرهنگ‌های چندگانه این کشور و همچنین غذاهای خوشمزه این کشور لذت ببرند. امیدواریم که همکاری بسیار نزدیکی با دولت، مسوولان هواپیمایی کشوری و همچنین شرکای تجاری‌مان در ایران داشته باشیم تا اینکه بتوانیم این مسیر را مخصوصا برای توریسم و مسائل اقتصادی توسعه دهیم.


تمایل تایلندی‌ها برای کشف ایران

نادا بوراناسیری مدیر اجرایی ایرآسیا ایکس تایلند از دیگر سخنرانان این نشست سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: تهران یک بازار با پتانسیل بالا است که فقط در سال گذشته 88هزار مسافر از این شهر به کشور تایلند سفر کرده‌اند، این میزان نسبت به سال گذشته 29درصد افزایش داشته است. همچنین باید بگویم تهران هم برای بازار تایلند شهری زیبا برای مردم تایلند است.

وی افزود: ما مطمئن هستیم که برای مردم تایلند که روحیه کنجکاوی برای کشف ایران دارند، این کشور بسیار جذاب خواهد بود. این افتخاری برای ایرآسیای تایلند است که بتواند نقش مهمی را در ارائه قیمت‌های کم و سفر مطمئن به مردم هر دو کشور ارائه دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر