چرخش از ساخت بزرگراه به حفر تونل

۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۸۳۴

شهرداری تهران ساخت 10کیلومتر بزرگراه زیرزمینی را در دستور کار دارد

گروه راه و شهرسازی|

تکمیل شبکه بزرگراهی پایتخت بر اساس آنچه به ادعای مسوولان شهرداری تهران در طرح جامع و تفصیلی تعریف شده است در آینده‌یی نه چندان دور به پایان می‌رسد و معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران بر ساخت فضاهای زیر‌سطحی تمرکز خواهد کرد تا 10کیلومتر تونل نیز در دستور کار قرار گیرد و پایتخت برای جولان دادن خودروهای سواری گنجایش بیشتری پیدا کند!

شهرداری تهران در سال‌های گذشته باوجود تاکیداتی که بر ساخت و تکمیل خطوط مترو داشته است شبکه بزرگراهی پایتخت را به قدری تقویت کرده است که گفته می‌شود تا پایان این دوره مدیریت شهری 95درصد شبکه بزرگراهی پایتخت تکمیل خواهد شد، در حالی که بر اساس سخنان محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران شورای شهر در آخرین روزهای سال94 مدیریت شهری حدود 41کیلومتر از ساخت مترو در برنامه 5ساله شهرداری تهران عقب بود. البته مسوولان شهری همچنان معتقدند که ساخت مترو را در اولویت اصلی خود قرار داده‌اند و علیرضا جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پاسخ به اظهارنظرهایی از این دست که چرا اولویت مدیریت شهری به جای مترو، تکمیل شبکه بزرگراهی است به مهر می‌گوید: تاکید اصلی مدیریت شهری در سال‌های۹۵ و ۹۶ تکمیل زیرساخت‌ها و پروژه‌های زیربنایی شهر با اولویت مترو است که به همین دلیل تکمیل خطوط ۶ و ۷مترو در این سال‌ها در اولویت قرار گرفته است. اولویت بعدی تکمیل شبکه بزرگراهی بر اساس طرح‌های توسعه شهری مصوب است. در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران که طرحی راهبردی - ساختاری است، ایجاد و تکمیل شبکه بزرگراه‌های شهر تهران تعریف شده که بر اساس آن حدود ۵۵۰کیلومتر بزرگراه برای شهر تهران در نظر گرفته شده است.

آن طور که این مقام مسوول در شهرداری پایتخت توضیح می‌دهد تا به امروز حدود ۵۲۰کیلومتر از این بزرگراه‌ها احداث شده است و حدود ۳۰کیلومتر از آن باقی‌مانده است. بخشی از بودجه‌ که مربوط به احداث بزرگراه‌هاست، کاملا بر برنامه‌ریزی بلندمدت مدیریت شهری و برنامه میان‌مدت و برنامه کوتاه‌مدت منطبق است.


عبور تونل از جنگل سرخه حصار

اکنون در برنامه سال۹۵ شهرداری تهران احداث حدود ۱۶کیلومتر از بخش باقی مانده بزرگراه‌های شهر تهران پیش بینی شده است. جاوید در این باره می‌گوید: احداث آزادراه شهید شوشتری است که نقش کمربندی شرقی تهران را دارد و در مرحله طراحی است بخشی از بزرگراه‌های باقی مانده هستند. این بزرگراه به‌دلیل عبور از جنگل سرخه حصار که منابع طبیعی حفاظت شده است ‌باید به‌ صورت تونلی و زیر‌سطحی باشد و با هماهنگی کامل با سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی طراحی شود و همین طور با هماهنگی سازمان کل نیروهای مسلح زیرا این زمین‌ها جزو معارضین نظامی است.

او درباره سایر پروژه‌های باقی مانده نیز توضیح می‌دهد: یکی از بخش‌های باقی مانده از برنامه تکمیل شبکه بزرگراهی شهر تهران که برای بعد از سال۹۵ پیش بینی شده است، اتصال بزرگراه کردستان از تقاطع بزرگراه نیایش تا بزرگراه شهید چمران است که حدود ۲کیلومتر طول دارد. با احداث این بزرگراه‌ها و تکمیل بخش‌های باقی مانده که حدود ۳۰ تا ۳۵کیلومتر بزرگراه‌سازی می‌شود برنامه بلندمدت شهر تهران در حوزه بزرگراه‌سازی به پایان می‌رسد. ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) هم به طول ۲کیلومتر از پادگان جی تا میدان فتح در برنامه سال۹۵ معاونت فنی و عمرانی پیش‌بینی شده است. طراحی شاخه جنوبی آن برای اتصال به سه راه آذری و شاخه شرقی آن برای اتصال به میدان ۹‌دی در برنامه آینده تهران خواهد بود. ادامه بزرگراه شهید صیاد و تقاطع غیر‌همسطح آن با بلوار ارتش و بزرگراه امام علی هم از دیگر برنامه سال جاری معاونت است.

البته معاون شهردار تهران در پاسخ به اینکه بعد از تکمیل شبکه بزرگراهی برای تهران بزرگراه جدیدی طراحی می‌شود یا خیر می‌گوید: احتمال طراحی شبکه بزرگراهی روسطحی کم است، ممکن است اتصال بزرگراه‌های موجود به‌ صورت شریانی یا بزرگراهی در برنامه قرار گیرد تا دسترسی‌های شریان‌های فرعی به اصلی راحت‌تر شود. به گفته جاوید اگر هم در برنامه آینده شهر تهران توسعه بزرگراه‌ها مدنظر باشد توسعه به سمت فضاهای زیر‌سطحی سوق پیدا خواهد کرد. تا به امروز در تهران حدود ۲۰کیلومتر تونل طراحی و به بهره‌برداری رسیده است. ۴تونل رسالت، توحید، امیرکبیر، نیایش در حال بهره‌برداری هستند و تونل شهدای غزه که در حال احداث است و در سال۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد. حدود ۱۰کیلومتر تونل نیز در حال طراحی است. از جمله، تونل شهید متوسلیان یا ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی به‌صورت زیر‌سطحی و تونلی دیگری از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان در حال طراحی است. همچنین حدود ۴کیلومتر تونل شهید شوشتری به تونل‌های در حال طراحی افزوده می‌شود که با ۲۰کیلومتر موجود، حدود ۳۵کیلومتر می‌شود.

شهرداری تهران در شرایطی ساخت بزرگراه‌های تهران را به پایان رسانده و در سودای ساخت بزرگراه‌های زیر سطحی است که این مقوله در معماری شهر روز دنیا منسوخ شده است. ساخت بزرگراه تنها به‌طور مقطعی مشکل ترافیک را حل خواهد کرد چون تمامی بزرگراه‌ها به فاصله چند ماه پس از افتتاح دوباره به محورهای پر تردد شهری تبدیل خواهند شد. درواقع راهکار اصلی که مدیریت شهری در این سال‌ها باید پیگیر آن می‌شد گسترش حمل‌ونقل عمومی آسان، ارزان و در دسترس عموم بود که اتفاقا توجه کمتری به آن شد. در ماه‌های گذشته هم بارها مسوولان شهرداری تهران از بحران اتوبوس‌های فرسوده در پایتخت خبر دادند و این موضوع را مدام به رخ دولت کشیدند تا شاید بتوانند بودجه‌های بیشتری دریافت کنند. اما محمد حقانی، رییس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران چندی قبل درباره بحران اتوبوس این مطلب را عنوان کرد که «شهرداری می‌تواند پول ۶پایه پل صدر را به اتوبوسرانی و مینی‌بوس‌رانی بدهد و کل اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده را نوسازی کند.» پل صدر یکی از پروژه‌های عظیم شهرداری تهران بود که در سال92 افتتاح شد. هزینه ساخت این پل جز هزینه‌های تملک برخی منازل و ساختمان‌های مسکونی و اراضی اطراف آن نیز بالغ بر 5هزار میلیارد تومان اعلام شد. جالب است که شهرداری تهران بخشی از مطالبات پیمانکار طرح (قرارگاه خاتم‌الانبیا) را به‌صورت واگذاری زمین‌های وسیعی در منطقه22 تهران و اعطای تراکم برای احداث برج‌های این منطقه از جمله اطراف دریاچه چیتگر به سپاه، جبران کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر