طراحی مدل برد-برد برای ورود سرمایه‌گذاران به مترو

۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۱۱۵

گروه راه و شهرسازی|

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از طراحی مدل اقتصادی برد - برد برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی به ساخت مترو خبر داد.

مهندس سید جعفر تشکری‌هاشمی در مورد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت مترو گفت: سرمایه‌گذاران دنبال سود خود هستند و قطعا اگر سودشان تامین نشود پا به عرصه ساخت و ساز نمی‌گذارند. قطعا سرمایه‌گذاران با ورود به صنعت متروسازی ضرر نمی‌کنند؛ چراکه همان کرایه متعارف شورا را می‌دهند و مردم و شهرداری به جای اینکه پول ساخت و خرید تجهیزات را به صورت انبوه بدهند، این پول را صرف پرداخت خرید خدمات می‌کنند. در مدل اقتصادی طراحی شده قطعا شرکت سرمایه‌گذار، سود عادلانه‌یی که باید در قبال سرمایه‌گذاریش به آن برسد را دریافت خواهد کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد مدل سرمایه‌گذاری به ایسنا گفت: چگونگی تعیین سود و نحوه پرداخت به سبک سرمایه‌گذاری ما ارتباط دارد که به عنوان مثال در شرکت اتوبوسرانی به روش کیلومتری خرید خدمت انجام می‌شود و اینکه سرمایه‌گذار بابت ساخت هرکیلومتر چه مقدار دریافت می‌کند؟ به توافقات سرمایه‌گذار و شهرداری بستگی دارد؛ اما قطعا برای سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی دارد. تشکری‌هاشمی در مورد اینکه هزینه هرمسافر برای مترو چه میزان است، تصریح کرد: این هزینه تعاریف متفاوتی دارد، به‌گونه‌یی که اگر تنها هزینه خدمات را حساب کنیم هرمسافر 3000 تومان در مترو و اتوبوسرانی هزینه دارد اما اگر بخواهیم هزینه استهلاک را نیز در نظر بگیریم بیش از 4000تومان هزینه دارد. وی با بیان اینکه هزینه استهلاک در مترو کمتر است، گفت: در بخش اتوبوسرانی به دلیل خرابی، عمر کوتاه قطعات و احتمال تصادف استهلاک بالاست؛ اما یک قطار مترو پس از پیمودن یک میلیون و 200هزار کیلومتر باید اورهال شود و با وجود هزینه بالای ساخت اما عمر قطعات آنها بالاست؛ اما هر اتوبوس پس از گذراندن 500هزار کیلومتر، تقریبا قابلیت کار را از دست می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر