ورود ۸ فروند هواپیمای نو به ایران تا دی ماه

۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۱۱۳

گروه راه و شهرسازی|

علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به آمادگی شرکت‌های بزرگ صنعت هوانوردی برای ورود به ایران برای مذاکره از ورود ۸ تا ۹ فروند هواپیمای ایرباس نو به ناوگان هوایی ایران در سال جاری میلادی خبر داد.

عابدزاده گفت: در طول چند ماه اخیر و تغییر سیاست‌های دولت ایران توافقاتی در حوزه حمل ونقل هوایی صورت گرفت که طبق توافق انجام شده قرار است ۸ تا ۹ فروند از هواپیماهای خریداری شده از ایرباس در سال جاری میلادی به ناوگان هوایی ایران تحویل داده شود.

عابدزاده افزود: البته مسائل تامین منابع مالی و ایجاد ضمانت برای خرید از فرآیندهای این قرارداد است و مذاکرات لازم در این باره نیز درحال انجام است. وی ادامه داد: شرایط و ارتباطات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی و حتی آسیایی بهبود یافته به طوری که شرکت‌های فعال در صنعت هوانوردی از نقاط مختلف دنیا ازجمله برزیل، کانادا و حتی ژاپن آماده مذاکره با ایران هستند. عابدزاده افزود: امیدواریم طی توافق بین ایران و اروپا، طی سال‌ ۲۰۱۶ تحویل هواپیماهای نو آغاز شود ضمن اینکه شرکت‌های هواپیمایی نیز از ورود هواپیماهای نو استقبال کردند. وی افزود: در طول چند ماه اخیر که سیاست سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر نوسازی ناوگان تغییر کرده، تلاش شد از ورود هواپیماهای قدیمی به کشور جلوگیری شود و شرکت‌های هواپیمایی نیز از این تصمیم تبعیت کردند. هواپیماهایی که درحال حاضر وارد کشور می‌شوند نسبت به هواپیماهای قبلی‌تر جدیدتر هستند به طوری که هواپیماهایی که وارد کشور می‌شوند مدل ۲۰۰ به بالا هستند.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: با توجه به بهبود ارتباطات بین‌المللی ایران و کشورهای اروپایی شرکت‌های اجاره دهنده و فروش هواپیما تمایل بیشتری برای مذاکره مستقیم با شرکت‌های ایرانی دارند به طوری که تقریبا تمامی سازندگان هواپیما در دنیا با ایران ارتباط دارند؛ حتی ژاپنی‌ها که هنوز هواپیما تولیدی ۱۰۰نفره این کشور عملیاتی نشده نیز به شرکت‌های ایرانی پیشنهادات خود را ارائه دادند. رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره آموزش نیروی انسانی با ورود هواپیماهای نو به کشور و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیتی صنعت هوانوردی برای تمام بخش‌ها ازجمله تعمیرات و نگهداری هواپیما، بازرگانی، آموزش، تنظیم مقررات، قراردادهای بین ایران و سایر کشورها برنامه‌ریزی کرده که یکی از این برنامه‌ها تقویت بخش آموزش است. وی ادامه داد: در حوزه توسعه کارکنان پروازی در بخش خلبان نیز شاهد بیکاری تعدادی از خلبانان جوان در کشور هستیم که شرکت‌های هواپیمایی را باید برای جذب این خلبانان تشویق کنیم تا به عنوان خلبان اول فعالیت کنند؛ هر چند مجوز پرواز به عنوان خلبان اول یک فرآیند زمانبر است اما شرکت‌ها باید در این زمینه نسبت به جذب این خلبانان اقدام کنند. رییس سازمان هواپیمایی کشور افزود: در بخش نیروی انسانی شرایط خوبی داریم اما باید آموزش‌های مجدد به نیروهای موجود داده شود تا با فناوری‌های روز دنیا در صنعت هوانوردی آشنا شوند. عابدزاده درباره ظرفیت فرودگاه‌های کشور برای ورود هواپیماهای نو به کشور نیز گفت: خوشبختانه به اندازه کافی در کشور فرودگاه وجود دارد اما یکی از نقاط ضعف فرودگاهی فضاهای پارکینگ برای هواپیماست که احداث پارکینگ فرآیند پیچیده‌یی در فرودگاه‌ها نیست. رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه توسعه ظرفیت و احداث پارکینگ در فرودگاه‌ها فعالیت پیچیده‌یی نیست، افزود: ظرفیت فرودگاه‌های کشور درحال حاضر ۳ برابر ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر است که با مختصر توجهی با این کاستی‌ها امکان جبران کمبودها وجود دارد.

وی درباره مذاکرت بویینگ با ایران نیز گفت: بعد از اجرای برجام شرکت بویینگ نیز ارتباطات و تعاملات خود را با شرکت‌های ایرانی انجام داده و در برخی مقاطع قراردادهایی در بخش تامین مدارک ایمنی پروازها منعقد کرده و اجرایی شده است.

عابدزاده با اشاره به تمایل شرکت هواپیماسازی بویینگ برای مذاکره با ایران ادامه داد: دولت امریکا چند ماه پیش مجوز ارتباط این شرکت با ایران را صادر کرد و این مذاکرات به تدریج جدی‌تر می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر