بازسازی بافت فرسوده برای تامین مسکن محرومان

۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۱۱۱

تامین مسکن در شهرها با خرید مسکن مهر وسط بیابان خیلی متفاوت است

گروه راه و شهرسازی|

رییس‌جمهوری در دیدار با وزیر راه و شهرسازی، مسوولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و برخی معاونان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستاوردهای خوب بنیاد مسکن گفت: تامین مسکن در شهرها با خرید مسکن مهر وسط بیابان خیلی متفاوت است. چراکه تمام امکانات زیربنایی و روبنایی در شهر وجود دارد اما مسکن مهر فقط یک خوابگاه تعریف شده است. بهترین کار به جای اجرای مسکن مهر این بود که بافت‌های فرسوده شهرها بازسازی می‌شدند.

وی همچنین اظهار کرد: بنیاد مسکن نیز در زمینه حل مشکل مسکن مردم می‌تواند وارد شود و برای بازسازی بافت‌های فرسوده روستایی و ساخت شهرک‌های جدید مسکونی به شرط استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از کمک دولت بهره‌مند شود و نقشی در خروج بازار مسکن از رکود ایفا کند. حسن روحانی، رییس‌جمهوری گفت: مسکن جزو نیازهای اولیه مردم است و حضرت امام(ره) بر آن تاکید داشتند و امروز نیز مقام معظم رهبری به این مساله تاکید دارد منتها در سال‌های اخیر کلیت مسکن با فراز و فرودی مواجه شد و ۳۰ تا ۳۵ درصد سرمایه‌گذاری مسکن که باید همیشه در بخش مسکن صرف شود، در اواخر دهه ۸۰ به دوبرابر رسید و بیش از ۷۰درصد سرمایه‌گذاری در مسکن صورت گرفت که بخش بزرگی به خانه‌های مجلل و مراکز تجاری اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی وی ادامه داد: از طرفی تورم افزایش یافت و سود پس‌انداز نیز به صورت دستوری کاهش یافته بود و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری برای تولید به دلیل واردات بی‌رویه با مشکل مواجه شده بود.


مسیر خطرناک دولت قبل

رییس‌جمهوری گفت: در دولت یازدهم تلاش شد تا تورم مهار شود. با وجود اینکه دولت گذشته برای جبران شکاف مسیری را انتخاب کرد که خطرناک بود و آن استفاده از پول بانک مرکزی برای ساخت مسکن بود که ریسک بسیار بزرگی به حساب می‌آید و به تعبیر من پول بانک مرکزی صرفا باید در شرایط اضطرار و آن هم در حد محدود که از خطر نجات پیدا کنیم، مورد استفاده قرار گیرد. روحانی گفت: متاسفانه در آن دوران پول بانک مرکزی وارد مسکن شد که عامل بزرگ تورم شد. این کار به نوعی برداشت از جیب مردم است چرا که عامل اصلی تورم کسری بودجه است.

روحانی افزود: ما برای کنترل تورم از آغاز دولت یازدهم مهم‌ترین راه را مساله پایه پولی و عدم بهره‌برداری از پول بانک مرکزی در روزهای سخت قرار دادیم اگرچه بانک مسکن معضلی شد پیش پای دولت یازدهم ولی چون دولت قبل تعهداتی را به مردم ایجاد کرده بود، دولت یازدهم باید آن را به دوش می‌کشید.

وی تصریح کرد: مگر مسکن مهر قرار بود به صورت ساختمان دارای دیوار و سقف باشد؟ نیازمندی‌های طرح مسکن چطور تامین می‌شود؟ پلیس، بهداشت، آموزش، آب، برق و گاز هیچ‌یک از اینها در نظر گرفته شده بود؟ پس برای حل مسکن باید راه صحیح را انتخاب کنیم.

روحانی گفت: البته ما در زمینه مسکن در کشور، بخش خصوصی توانمندی که باری را به دوش بگیرد، زیاد نداریم و این مهم در بسیاری از کشورها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. ضمن اینکه نیازمند تحقیقات مفصل در زمینه حفظ انرژی و کاهش انرژی و بهره‌برداری از فضا در موضوع مسکن هستیم.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: اشتغال، مسکن و اجرای طرح‌های هادی در روستاها برای دولت مهم است و دولت بیش از سال‌های گذشته به بنیاد کمک می‌کند تا این اهداف محقق شود.

وی افزود: کاری که دولت یازدهم در حوزه مسکن انجام داد، اجرای طرح صندوق پس‌انداز یکم بود که خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان می‌توانند پولی را در بانک مسکن پس‌انداز کنند و برای تامین مسکن تسهیلات دریافت کنند.

رییس‌جمهوری اضافه کرد: تامین مسکن در شهرها با خرید مسکن مهر وسط بیابان خیلی متفاوت است چراکه تمام امکانات زیربنایی و روبنایی در شهر وجود دارد اما مسکن مهر فقط یک خوابگاه تعریف شده است. بهترین کار به جای اجرای مسکن مهر این بود که بافت‌های فرسوده شهرها بازسازی می‌شدند.


بازسازی بافت فرسوده با بخش خصوصی

وی افزود: امروز در بسیاری از کشورهای دنیا منطقه‌یی از بافت فرسوده به بخش خصوصی واگذار می‌شود و این سرمایه‌گذار خانه‌های آن منطقه را بعد از عقد قرارداد با صاحبان آنها تخریب می‌کنند سپس فضاهای تفریحی، ورزشی، آموزشی و سایر مراکز خدماتی را در آن منطقه می‌بینند و سه برج بزرگ هم می‌سازد. یکی از برج‌ها را به صاحبان خانه‌های آن منطقه واگذار می‌کند و دو برج دیگر را می‌فروشد و سود و سرمایه خود را کسب می‌کند. روحانی افزود: امروز باید از طریق بخش خصوصی داخلی و خارجی اقدام به بازسازی بافت فرسوده کرد؛ قطعا با اجرای چنین مدلی خانه‌هایی بهداشتی‌تر با صرفه‌جویی انرژی و محله‌هایی آبادتر در مناطقی که بافت فرسوده بودند، خواهیم داشت.

رییس‌جمهوری یادآور شد: بنیاد مسکن می‌تواند با جذب سرمایه بخش خصوصی در قالب بازسازی بافت فرسوده اقدام به حل مشکلات مسکن مردم کند و دولت هم به بنیاد مسکن کمک خواهد کرد.

وی افزود: اگر در مسکن تحرک ایجاد شود بخشی از مشکل رکود و اشتغال کشور حل خواهد شد چراکه کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی اعم از سیمان تا کاشی فرصت عرضه محصولات پیدا می‌کنند و بخشی از چرخه اشتغال کشور به حرکت در می‌آید.

روحانی روستاها را از مناطق تامین امنیت غذایی کشور خواند و گفت: اگر نیازهای مسکن و عمران روستاها مورد توجه قرار گیرد این مناطق ظرفیت‌های خوبی همچون گردشگری و عرضه هنرهای دستی دارند که در کنار سایر فرصت‌های اقتصادی می‌توان از فواید آنها استفاده کرد.

رییس‌جمهوری ادامه داد: پیش‌بینی آن است که تا پایان امسال حرکت‌هایی جهت خروج بازار مسکن از رکود اتفاق بیفتد، البته این کافی نیست و دولت اقدامات خود را انجام می‌دهد. مسکن مهر نیز تکمیل و تحویل خریداران می‌شود.

وی تاکید کرد: بنیاد مسکن نیز در زمینه حل مشکل مسکن مردم می‌تواند، وارد شود و برای بازسازی بافت‌های فرسوده روستایی و ساخت شهرک‌های جدید مسکونی به شرط استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از کمک دولت بهره‌مند شود و نقشی در خروج بازار مسکن از رکود ایفا کند.

روحانی افزود: تلاش دولت این است که طرح‌های نیمه تمام را ولو با قیمت صفر به بخش خصوصی واگذار کند که اجرای این طرح نیز تحول خوبی را در بخش ساخت و ساز کشور ایجاد می‌کند و می‌تواند در خروج از رکود تاثیرگذار باشد. امیدواریم، بتوانیم در سال اقتصاد مقاومتی با اجرای طرح‌هایی که دولت دارد شاهد ترقی بیشتر کشور باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر