دالان ارتباطی جدید ایران و اروپا فعال می‌شود

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۳۰

گروه راه و شهرسازی

منافع مشترکی که ایران و بلغارستان در کریدورهای حمل و نقلی مختلف دنبال می‌کنند تنها یکی از موضوعا‌تی است که این دو کشور را با یکدیگر دور یک میز برای مذاکره جمع می‌کند. روز گذشته برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان بعد از 7سال برای شرکت‌کنندگان در این نشست نوید تقویت شدن روابط بین دو کشور بعد از برجام را می‌داد. وزیر راه و شهرسازی در این نشست بر لزوم توسعه روابط میان دو کشور در همه زمینه‌ها به ویژه حمل و نقل، توریسم و امور بانکی تاکید کرد. کاهش روابط بین‌الملل بین ایران و بلغارستان از زمانی که این کشور به عضویت اتحادیه اروپا درآمد بیشتر شد.


کریدورهای مشترک

عباس آخوندی صبح دیروز در افتتاحیه هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان در حضور ایوالو مسکوفسکی وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان با تاکید بر اهمیت ارتباط حمل‌ونقلی بین ایران و بلغارستان گفت: کریدورهای بسیار مهمی از ایران و بلغارستان می‌گذرد و مسیر ما را به غرب و شرق همچنین شمال و جنوب تسهیل می‌کند؛ به همین دلیل توسعه روابط به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل برای ما حائز اهمیت است. آخوندی اضافه کرد: از موضع وزیر راه و شهرسازی باید بگویم که فعال شدن کریدورهای حمل‌ونقلی هم در حوزه زمینی(جاده و ریل) و هم در حوزه بنادر و هوایی برای ما اهمیت دارد.

وی یادآور شد: درحال حاضر خطوط ریلی ایران از طریق ارمنستان و گرجستان و از سوی دیگر از طریق ترکیه به بلغارستان متصل است از این رو باید در کمیته مشترک حمل و نقل دو کشور شرایط هموار شدن حمل‌ونقلی بین دو کشور و در نظر گرفتن امتیازات ویژه در این کریدورها بررسی و عملیاتی شود تا این کریدورها شرایط رقابت در سطح بین‌المللی را داشته باشد. آخوندی با تاکید بر لزوم دستیابی به توافق‌های چند جانبه در زمینه حمل‌ونقل افزود: این توافقات باید در زمینه جاده و راه‌آهن، در زمینه زمان و قیمت در کریدورها انجام شود همچنین لازم است، تسهیلاتی برای عبور آسان بار و مسافر در کریدورهای دو کشور در نظر گرفته شود.

حل مشکلات مسافران ایران و ترکیه

رییس کمیسیون مشترک ایران و بلغارستان اضافه کرد: در حوزه ریلی مدتی بود که به دلیل مناقشات ترکیه، حمل‌ونقل مسافر به این کشور متوقف بود که در سفر اخیر هیات ترکیه‌یی به سرپرستی نخست‌وزیر این کشور به ایران تصمیم‌گیری شد که حمل و نقل مسافر با ترکیه از سر گرفته شود. وی با بیان اینکه این تصمیم به این معناست که ما می‌توانیم از طریق راه‌آهن تا بلغارستان حمل‌ونقل مسافری را ادامه دهیم، اضافه کرد: این موضوع می‌تواند در دستور کار کمیته حمل‌ونقل دو کشور قرار گیرد تا شرایط عملیاتی آن بررسی شود. وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: بلغارستان دروازه ورود ایران به اروپا بوده و ما برای بلغارستان نیز دروازه ورود به خلیج‌فارس، شبه قاره هند، چین و آسیای ‌میانه هستیم و امیدواریم بتوانیم به یک مدل حمل‌ونقل ترکیبی، آسان و ارزان در حوزه‌های جاده‌یی، ریلی و دریایی دست یابیم.


آمادگی آذربایجان و گرجستان

در این نشست مسکوفسکی وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان نیز با اشاره به این موضع که اعضای کمیسیون مشترک بلغاری نماینده همه بخش‌های اقتصاد کشور بلغارستان هستند، گفت: از بخش‌های انرژی، فرهنگ و نمایندگان شرکت‌های خصوصی نیز ما را همراهی می‌کنند که در زمینه حمل و نقلی بسیار فعال هستند. وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان با تاکید بر فعال‌سازی کریدور ایران-اروپا از طریق ریل و دریا با اشاره به کریدور بین‌المللی ایران-ارمنستان- آذربایجان- گرجستان- دریای سیاه اظهار کرد: طی ملاقات‌هایی که با مسوولان کشورهای آذربایجان و گرجستان داشته‌ایم این دو کشور آمادگی خود را برای فعال‌سازی کریدور مذکور اعلام کرده‌اند. ایوالو مسکوفسکی در مراسم افتتاحیه هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان به ریاست آخوندی وزیر راه و شهرسازی و ایوالو مسکوفسکی وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان با اشاره به نقش مهم کمیسیون مشترک دو کشور گفت: هدف از برگزاری این سفر توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور است. وی یادآور شد: تصمیمات و توافقاتی که در جریان کمیسیون مشترک دو کشور به دست می‌آید، نتایج مشخص خواهد داشت و ما متعهد به اجرای آن هستیم و تلاش می‌شود در این راستا تسهیلاتی برای توسعه فعالیت‌ شرکت‌های ایرانی و بلغاری در کشورهای متقابل در نظر گرفته شود. مسکوفسکی ادامه داد: موضوعات اولویت‌دار برای بلغارستان توسعه اقتصادی، انرژی اتمی، حمل و نقل، فناوری اطلاعات و بخش فرهنگ است. در عین حال ما روند توسعه اجتماعی را در ایران به دقت دنبال می‌کنیم و به تجربیات ایران در این زمینه که در سال‌های اخیر داشته است، توجه داریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر