افق رشد جا به ‌جایی ریلی بار و مسافر تا سال ۱۳۹۹

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۲۶۵

محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه راه‌آهن در آستانه تغییر و تحول جدید قرار دارد، افزود: قطعا راه‌آهن توسعه یافته متمایز از گذشته خواهد بود و برای توسعه نیاز به پشتیبانی و اطمینان‌ و امنیت دارد.

پورسیدآقایی با اشاره به معضلات اجتماعی حاشیه‌نشینی‌ کلان‌شهرهای کشور اظهار کرد: چنانچه یک سیستم حمل و نقل حومه‌یی سریع و راحت در حاشیه شهرها وجود داشت این همه معضل برای حومه‌های کلان‌شهرها به وجود نمی‌آمد و مردم می‌توانستند به راحتی در فاصله ۳۰ تا ۴۰ و حتی ۱۰۰کیلومتری شهرها به دور از هر گونه ترافیک و آلودگی با حمل و نقل ریلی سریع رفت و آمد داشته باشند. به همین منظور راه‌آهن برنامه‌های ویژه‌یی در بخش‌های مختلف برای تغییر و تحول اساسی شبکه ریلی در نظر دارد.


افزایش ۳۷ میلیون نفری مسافر تا سال ۱۳۹۹

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: براساس برنامه ششم توسعه میزان جابه‌جایی بار در راه‌آهن باید طی ۵ سال از ۳۵میلیون تن به ۹۱میلیون تن و میزان جابه‌جایی مسافر نیز از ۲۵میلیون مسافر فعلی در بخش بین شهری به ۴۲میلیون و در بخش حومه به ۲۰میلیون یعنی مجموعا ۶۲ میلیون مسافر در سال برساند و همه این اقدامات باید تا سال ۱۳۹۹ که زمان خیلی دوری نیز نیست، تحقق پیدا کند.

پورسیدآقایی با اشاره به ایجاد شبکه قطارهای سریع‌السیر عنوان کرد: عملیات اجرایی مسیر تهران - قم- اصفهان برای سیر قطارهایی با سرعت ۲۵۰تا ۳۰۰کیلومتر آغاز شده ضمن اینکه برای مسیرهای دیگر نیز درحال مذاکره با کشورهای خارجی هستیم.

ایران به هاب ترانزیتی منطقه بدل می‌شود

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به رشد ۳برابری ترانزیت از ۵۰۰ هزار تن به 1.5میلیون تن در سال طی ۲ سال گذشته یادآور شد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه این عدد باید به ۸ میلیون تن در سال برسد و ایران تبدیل به هاب عبور و مرور ترانزیتی در منطقه شود. وی با اشاره به احداث دو خط حومه‌یی در اطراف کلان‌شهر تهران افزود: دو خط حومه‌یی تهران- ورامین- گرمسار و تهران -کرج- هشتگرد که عملیات اجرایی آنها تا سال آینده به پایان می‌رسد با هدف توسعه حمل و نقل حومه و اختصاص دو خط مجزا برای بخش حومه‌یی درحال احداث است. معاون وزیر راه و شهرسازی همه این اقدامات را بیانگر فرآیند پوست‌اندازی راه‌آهن برشمرد و تاکید کرد: برای به ثمر رسیدن این اقدامات نیاز است یک پشتیبانی قوی از سوی نهادهای امنیتی و انتظامی در عقبه فعالیت‌های ریلی وجود داشته باشد. پورسیدآقایی با بیان اینکه مردم باید در چنین فرآیندی پشت سر و حامی راه‌آهن باشند، گفت: برای دستیابی به اهداف ذکر شده، نیاز است بسیاری از خطوط دو خطه، بسیاری از ایستگاه‌ها مدرن و بسیاری از امور به بخش خصوصی واگذار شود. در کنار همه این اقدامات به امنیت، اعتماد و اطمینان نیاز است. مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به واگذاری بسیاری به امور به بخش خصوصی اظهار کرد: قطعا در واگذاری بسیاری از امور به دست بخش خصوصی چالش‌هایی پیش رو خواهد بود و نهادهای امنیتی و انتظامی باید در این بخش بسیار هوشیار و زیرکانه عمل کنند. وی افزود: اگر خدای نکرده در مسیر توسعه راه‌آهن اتفاق ناگواری مانند حوادث تروریستی رخ دهد، نگاه مردم نسبت به راه‌آهن تغییر می‌کنند و اینجاست که نقش نهادهای انتظامی برای جلوگیری و خنثی کردن دسیسه‌های دشمنان نظام جمهوری اسلامی مشخص می‌شود. بسیاری از کسانی‌ که در آن سوی مرزها قرار دارند، علاقه ندارند که توسعه و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را ببینند و این بر اهمیت کار پلیس راه‌آهن می‌افزاید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر