خرید بدهی‌های وزارت راه توسط خارجی‌ها

۱۳۹۴/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۳۳۵

گروه راه وشهرسازی|

درحالی که دولت یازدهم با بدهی ۳۸۰هزار میلیارد تومانی برآمده از اقدامات دولت گذشته مواجه است، ایجاد بازار بدهی در بازار سرمایه و توزیع ۵هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه اسلامی از سوی دستگاه‌های دولتی میان پیمانکاران طلبکار، موجب شد که بخشی از بدهی‌های دولتی به پیمانکاران خرد پرداخت شود. به گفته مسوولان بازار فرابورس، نیمی از این مبلغ (حدود ۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان) مربوط به تسویه بدهی‌های وزارت راه و شهرسازی با پیمانکاران است که از سوی این دستگاه دولتی به طلبکاران واگذار شده است و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بخشی از این اوراق بدهی را خریداری کرده‌اند. به گونه‌یی که درهفته ابتدایی آغاز این طرح، ۱۰درصد از اوراق موجود مورد معامله قرار گرفته و به نقدینگی رسیده است.

در همین ارتباط مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به توزیع اسناد خزانه اسلامی میان پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی گفت: ۵هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه از سوی دستگاه‌های دولتی که نیمی از آن متعلق به وزارت راه و شهرسازی است در میان پیمانکاران و شرکت‌های خصوصی پیمانکاری توزیع شده است که اجرای این برنامه با استقبال خوبی از سوی پیمانکاران مواجه شد زیرا توزیع اوراق اسناد خزانه اسلامی راهکار بسیار مناسبی برای تسویه مطالبات پیمانکاران است.

سید علی‌اصغر میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های دو، سه سال اخیر دولت چگونگی تسویه بدهی‌های شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی بوده که عمدتا از دولت قبل به ارث رسیده و سیستم مالی کشور را فلج کرده است.

وی افزود: درحال حاضر دولت منابع مالی کافی برای پرداخت مطالبات پیمانکاران ندارد و پیمانکاران نیز توان مالی کافی برای آغاز پروژه‌های عمرانی جدید ندارند؛ از سوی دیگر به دلیل نبود گردش مالی در حساب‌های پیمانکاران، بانک‌ها به آنها تسهیلات نمی‌دهند و این زنجیره همین‌طور ادامه می‌یابد تا جایی که سیستم مالی کشور قفل شود. میرمحمدصادقی گفت: گردش اوراق اسناد خزانه در بازار سرمایه و خرید آن از سوی مردم به عنوان اوراق بهاداری که نقدشوندگی آنها بسیار آسان است، سبب کاهش سود سپرده‌های بانکی می‌شود و منابع مردم نیز در خدمت عمران و تولید در می‌آید.

او ادامه داد: بهتر است دارندگان این اوراق به جای نگهداری آن تا زمان سررسید اوراق و دریافت سود، با فروش آنها در فرابورس این اوراق را به گردش در بیاورند تا علاوه بر رونق بازار سرمایه به چرخه تولید و عمران نیز کمک شود.


خرید بدهی‌ها از سوی سرمایه‌گذاران خارجی

علاوه بر استقبال مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از توزیع اوراق اسناد خزانه اسلامی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران نیز با تاکید بر اقدام صورت گرفته دراین زمینه گفت: در این هفته شاهد پذیرش ۵هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی در بازار دوم فرابورس بودیم که این ۵هزار میلیارد تومان متعلق به پیمانکاران طلبکار از دولت است و تاکنون ۱۰درصد آن (۵۱۲میلیارد تومان) مورد معامله قرار گرفته و به نقدینگی رسیده است.

امیر هامونی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: نیمی از این مبلغ (حدود ۲ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان) مربوط به تسویه بدهی‌های وزارت راه و شهرسازی با پیمانکاران است که از سوی این دستگاه دولتی به طلبکاران واگذار شده است.

وی افزود: سرمایه‌گذاران خارجی در زمینه خرید اوراق بدهی متعلق به وزارت راه و شهرسازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

هامونی با بیان اینکه تابلوی اختصاصی معاملات اسناد اخزانه با نمادهای مختلف شامل اخزا ۱، اخزا ۲، اخزا۳ و... در فرابورس ایجاد شده، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران خارجی در هفته گذشته چند 10 میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه اسلامی را خریداری کرده‌اند که بخشی از آن متعلق به اوراقی است که وزارت راه و شهرسازی به جای مطالبات پیمانکاران به این شرکت‌ها واگذار کرده است، این سرمایه‌گذاران عمدتا از کشورهای شرق آسیا، حاشیه خلیج‌فارس و بعضا اروپایی هستند.

این مقام سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به استقبال خوب صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های تامین سرمایه و بانک‌ها از خرید اوراق اسناد خزانه اسلامی که رونق خوبی به بازار بدهی داده، گفت: نکته بسیار مهم در این ابزار نظم‌بخشی به سیستم مالی دولت است؛ حجم بدهی‌های دولت با این ابزار منظم شده و سرمایه‌گذار خارجی نیز با مشاهده این سیستم منظم و شفاف به خرید بیشتر اوراق اسناد خزانه اسلامی علاقه‌مند می‌شود.

وی با بیان اینکه اوراق اسناد خزانه اسلامی در حال حاضر تنها ابزار موجود در بازار سرمایه است که ضمانت خرید آنها از سوی دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی وجود دارد، یادآورشد: توزیع اوراق اسناد خزانه میان طلبکاران دستگاه‌های دولتی در بودجه ۹۵ هم دیده شده و سیاست توسعه بازار بدهی‌های دولت در سال آینده همچنان ادامه می‌یابد و مبلغ آن به ۱۲هزار میلیار تومان خواهد رسید که ایران از نظر وسعت بازار بدهی بعد از ترکیه و مصر با ۷میلیارد دلار جایگاه سوم کشورهای منطقه و شمال آفریقا را داراست. هامونی تاکید کرد: بازار بدهی در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ بیش از ۳۰درصد رشد داشته است. وی همچنین درباره میزان سود موثر این اوراق گفت: سود نمادهای معاملاتی اخزا بیشتر میان 5/22 تا ۲۳ درصد در نوسان است. این مقام بازار سرمایه تصریح کرد: ذی‌حسابان و مشاوران اقتصادی وزارت راه و شهرسازی در نحوه طراحی اوراق اسناد خزانه اسلامی، کمک فکری و قانونی فراوانی به شرکت‌های زیرمجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار کردند و اگر اوراق اسناد خزانه نبود، حجم مطالبات پیمانکاران این وزارت و سایر دستگاه‌های عمرانی دولت روزبه‌روز افزایش می‌یافت، به عنوان مثال وزارت نیرو توانست با استفاده از واگذاری اوراق اسناد خزانه به طلبکاران و فروش آنها در فرابورس، در یک روز با ۲۰پیمانکار که مطالبات کلانی داشتند، تسویه کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر