اخبار

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۳۵

تخلف فروش بلیت قطار

با نرخ‌های جدید

معاون سازمان حمایت گفت: پرونده متخلفان گران‌فروشی بلیت قطار پس از تکمیل به اداره‌ کل تعزیرات حکومتی استان تهران ارسال و حکم محکومیت شرکت راه‌آهن اخیرا صادر شده است. وحید منایی در گفت‌وگو با مهر گفت: فروش بلیت قطار با نرخ‌های جدید تخلف است و تا توقف تخلف و اعاده حقوق مصرف‌کنندگان سازمان حمایت موظف به انجام وظایف قانونی محول است. معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: باتوجه به اینکه فروش بلیت با نرخ‌های جدید از تاریخ ۲۵آذرماه سال جاری بدون هماهنگی و اخذ مجوز از مراجع حاکمیتی بوده و به استناد مصوبات قانونی ازجمله مصوبه مورخ ششم تیر۹۴، ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها و اعلام نظر حقوقی و صریح معاون حقوقی رییس‌جمهور، تخلف گران‌فروشی محرز شده است.


ضرورت تغییر فرآیند طولانی کسب پروانه ساختمانی

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی زمانبر بودن دریافت پروانه ساختمانی را به‌دلیل فرآیند غلط آن دانست و گفت: آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان بعد از تایید نهایی به‌طور آنی اجرا نمی‌شود و مکانیسم‌هایی برای آن طراحی شده که متناسب با هر استان و شهر قابل اصلاح باشد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، مظاهریان در نشست بررسی مبانی و مفاهیم آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان برای بازنگری این مبحث، با انتقاد از عملکرد شهرداری‌ها تاکید کرد: شهرداری‌ها پول را اول می‌گیرند و بعد تفویض اختیار می‌کنند. چرا باید گرفتن پروانه ساختمانی ۳۰۰روز طول بکشد؟ دلیل آن مشخص است زیرا برای گرفتن آن فرآیند اشتباهی پیش‌روی‌مان قرار دارد. زمانی که این روند کوتاه‌تر شود، سرمایه بیشتری وارد ساخت‌وساز خواهد شد. البته آیین‌نامه جدید هم حتما مشکلاتی دارد ولی ما تا آنجا که می‌توانیم باید کمک کنیم این فرآیند رو به جلو برود. اگر این آیین‌نامه به قانون تبدیل شود، ممکن است در مجلس هم با تغییراتی روبه‌رو شود. وی با بیان اینکه در آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان مکانیسم‌هایی طراحی شده که متناسب با هر استان و شهر اصلاح شود، افزود: این آیین‌نامه به‌صورت آنی اجرا نمی‌شود و حتما طوری است که با حداقل خسارات و به مرور به اجرا درآید.


تحویل قراردادهای ضد‌جعل مسکن مهر آغاز شد

عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه تحویل قراردادهای ضد‌جعل مسکن مهر شهر پردیس آغاز شد، گفت: برخی انبوه‌سازان در گذشته موفقیت چندانی در پیشرفت واحدهای مسکن مهر کسب نکرده بودند که همین موضوع باعث شد در همان سال‌های گذشته پروژه از آنها گرفته شود. حبیب‌الله طاهرخانی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه برخی متقاضیان باوجود واریز کل مبلغ قرارداد از سال91 و 92 هنوز قراردادی ندارند، گفت: تحویل قراردادهای مسکن مهر از روز شنبه هفته جاری در شهر پردیس آغاز شده و متقاضیان به‌تدریج برای امضای قرارداد دعوت می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه این قراردادها با درصد امنیتی بالا تهیه شده و ضد‌جعل است، ادامه داد: جعل برخی قراردادهای مسکن مهر باعث شد تا قراردادهای جدیدی با درصد امنیتی بالا تهیه و از هفته جاری دراختیار متقاضیان مسکن مهر قرار بگیرد.


ابتکار ایران

برای دور زدن تحریم‌های هوایی

رویترز طی گزارشی از ابتکارات ایران برای دور زدن تحریم‌های صنعت هواپیمایی نوشت: ایرانی‌ها شرکت‌هایی ایجاد می‌کردند تا معاملاتی را انجام دهند و سپس آنها را منحل می‌کردند. به گزارش تسنیم، رویترز طی گزارشی نوشت: دسامبر2012، جیمز کیم تاجر هواپیما نامه‌یی از یک شرکت مستقر در قبرس درباره پیشنهاد خرید 4جت مسافربری دریافت کرد. نامه کوتاه بود و بدون مقدمه سر اصل مطلب رفته بود. این شرکت که تاکنون هویت آن فاش نشده «آماده، مایل و قادر» به خرید 4جت ایرباس‌ای340 دست‌دوم بود. کیم مدیرعامل شرکت آوکون ورلدواید، فعال در زمینه خریدوفروش هواپیما گفت: «من با آنها صحبت کردم و وقتی نامه‌یی مبنی بر ابراز تمایلی که یک نام ایرانی در آن وجود داشت، دریافت کردم، به آنها اطلاع دادم که این معامله به‌دلیل تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست.»محل استقرار شرکتی که تلاش داشت این هواپیماها را خریداری کند، در آپارتمانی در نیکوزیا به ثبت رسیده بود، با 2مدیر که نام‌های‌شان به نظر ایرانی می‌آمد. اما به گفته کیم، این شرکت به یک‌باره از صفحه رادار محو شد. این هواپیماها که تقاضای چندانی برای خرید آنها وجود ندارد، همچنان دراختیار مالکان آسیایی باقی ماند، اما این مثال به‌خوبی از تجارت در سایه قطعات و هواپیما توسط ایران طی دهه‌های تحریم حکایت دارد. به گفته افراد درگیر در تجارت هواپیما و دیگر کارشناسانی که اکثرا مایل به افشای هویت خود نبودند، شرکت‌های صوری مشکوک در طول این سال‌ها به‌دنبال تجارت قطعات یدکی و حتی کل هواپیما بودند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر