ارمغان سفر پاریس؛ خرید 118 ایرباس

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۴۹۵

گروه راه و شهرسازی

امضای قرارداد خرید 118هواپیما از شرکت ایرباس فرانسه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر هیات ایرانی به ریاست حسن روحانی به فرانسه و ایتالیا به شمار می‌رود. به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی این قرارداد یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای این شرکت با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است.

در این سفر، قرارداد توسعه فرودگاه‌ امام خمینی(ره) با شرکت ADP بین رییس سازمان هواپیمایی کشور و مدیرعامل شرکت فرودگاهی امام خمینی (ره) با رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ADP نیز امضا شد. در واقع توسعه فرودگاه امام در راستای تبدیل شدن به یکی از هاب‌های منطقه در دست اجرا خواهد بود که شیوه اجرایی قراردادهای توسعه فرودگاهی به صورت BOT بوده و از طرف ادپ به عنوان تامین‌کننده مالی انجام خواهد شد. همچنین توافق بین شرکت ونسی و وزارت راه و شهرسازی برای طراحی و ساخت ترمینال‌های جدید فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به امضای مدیرعامل شرکت ونسی و رییس فرودگاه‌های ایران و رییس سازمان هواپیمایی کشور رسید. همچنین توافق دریایی برای همکاری در زمینه‌ راه و پایانه‌های خطوط کشتیرانی را مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و رییس CMA و CGM امضا کردند.

آخوندی در پاسخ به سوال فرانس 24درباره رابطه تجاری میان دو کشور ایران و امریکا در بخش حمل و نقل گفت: فکر نمی‌کنم مانعی بر سر راه مذاکره با شرکت‌های امریکایی وجود داشته باشد و زمانی که سراغ ما بیایند با آنها مذاکراتی خواهیم داشت. نقش تحریم‌ها علیه ایران کمرنگ شده و مطمئنم مذاکرات مثمرثمری با تمام ملت‌ها در دنیا جز رژیم صهیونیستی خواهیم داشت.

آخوندی ضمن ابراز خوشبینی نسبت به برقراری‌ همکاری‌های اقتصادی خوب و مفید بین دو کشور اعلام کرد: من همواره اعتقاد داشته و دارم که ایران مرکز تعادل در منطقه است، پاره‌یی از قدرت‌های جهان سعی داشتند به صورت تصنعی این مرکز ثقل تعادل منطقه را از ایران برده و به سایر کشورها انتقال دهند که این عدم تعادل موجب ایجاد زحمت برای مردم ایران و همچنین برای سایر مردم منطقه شد، چراکه وقتی یک مرکز تعادل طبیعی را به صورت مصنوعی جابه‌جا می‌کنید در حقیقت انواع ناامنی‌های گسترده را در منطقه دامن می‌زنید. من تصور می‌کنم که در حال حاضر دنیا این مساله را پذیرفته است که باید به این واقعیت پی ببرد و ایران را دوباره به عنوان همان مرکز تعادل چه در حوزه امنیتی و چه اقتصادی منطقه بپذیرد.


جزئیات خرید 118 هواپیمای جدید

آخوندی در گفت‌وگو با نشریه فرانسوی زبان لوپوند با تاکید بر اینکه ایران به عنوان مرکز تعادل در حوزه‌های گوناگون در منطقه به شمار می‌رود، گفت: در حال حاضر دنیا نقش طبیعی و استراتژیک کشور ما را در حوزه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باور کرده است.

وزیر راه و شهرسازی درباره جزییات قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از شرکت فرانسوی ایرباس نیز گفت: براساس این قرارداد ایران تعداد ۴۵فروند هواپیما از سری ۳۲۰، ۴۵ فروند از سری ۳۳۰، ۱۶ فروند از سری ۳۵۰ و ۱۲ فروند از سری ۳۸۰ را از این شرکت خریداری خواهد کرد که قرار است ظرف 8سال آینده تمام آنها به کشور ما تحویل داده شود. وی با بیان اینکه قرار است با توجه به تفاهم انجام شده حداقل 8فروند از این تعداد تا پایان سال جاری میلادی ۲۰۱۶ به ایران تحویل داده شود، گفت: مدل تامین مالی این قرارداد به صورت اجاره به شرط تملیک بوده که بخش اول آن از سوی ایرباس تامین خواهد شد.

آخوندی همچنین با تاکید بر مدت کم سپری شده از زمان لغو تحریم‌ها بیان کرد: با توجه به این امر همچنان مراحل قانونی این قرارداد در مراجع قضایی شرکت ایرباس و جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است که قرار است تا ۲۰ روز کاری آینده جواب نهایی آن اعلام شود.


امضای قرارداد با « ادپ»

وزیر راه و شهرسازی در ادامه از امضای قراردادی دیگر با شرکت فرانسوی ادپ برای توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) خبر داد و افزود: هدف اصلی ما از امضای این قرارداد افزایش تعداد مسافران این فرودگاه به ۴۵میلیون نفر در سال است. در کنار این فرودگاه یک منطقه آزاد با مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتاری واقع شده است که ما آن را برای اهداف بازار بین‌المللی مالی ایران و همچنین منطقه ویژه اقتصادی دیگری را با مساحت 2هزار و ۵۰۰ هکتاری طراحی کردیم که بدون شک نقش بسیار مهمی را به عنوان هاب هوایی در ایران ایفا خواهد کرد و در ادامه می‌تواند نقطه اقتصادی بسیار مهمی در آینده برای کشور باشد. وی افزود: این قرارداد به صورتBOT بوده و از طرف ادپ به عنوان تامین‌کننده مالی انجام خواهد شد.

وی همچنین اعتبار قراردادهای امضا شده بین ایران و فرانسه نظیر ایرباس، وینسی و ادپ را نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: قرارداد وینسی به صورت BOT و با هدف توسعه فرودگاه‌های مشهد و اصفهان تنظیم و به امضا رسیده است. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استقبال گرم دولت کشورهای فرانسه و ایتالیا اعلام کرد: با وجود این استقبال و ابراز علاقه‌مندی از سوی این کشورها برای همکاری‌های اقتصادی امیدواریم اتفاقات خوبی را در آینده شاهد باشیم.

وی با تاکید براینکه دیگر ایران و کشورهای اروپایی به درک درستی از آینده رسیده‌اند، گفت: ما برای تامین امنیت منطقه خاورمیانه به باور کردن و پذیرفتن نقش طبیعی و استراتژیک چه در حوزه اقتصادی و چه سیاسی، فرهنگی و امنیتی نیاز داریم.

بازیابی قدرت منطقه‌ای ایران

وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با شبکه فرانس ۲۴ ایران را مرکز تعادل پایدار در منطقه دانست و گفت: ایران از طریق توسعه حوزه‌های هوایی، دریایی، ریلی و به ویژه توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) می‌تواند به نقش محوری خود در منطقه بازیابد. عباس آخوندی درباره توافقنامه‌های منعقد شده میان ایران و فرانسه به ویژه در بخش حمل‌ونقل و قراردادهای خرید هواپیمای ایرباس و مشکلات صنعت هوایی ایران گفت: ایران مرکز تعادل منطقه خاورمیانه است و برخی دیگر از قدرت‌های منطقه در این سال‌ها تلاش کردند که به‌طور غیرطبیعی این تعادل را جابه‌جا کنند که این امر مشکلاتی را برای این کشورها، ایران و سایر ملت‌های منطقه به وجود آورد. اکنون عدم تعادل را در تمام بخش‌های منطقه می‌توانید، ببینید که از جنبه امنیتی، اقتصادی، گسترش گروه‌های تروریستی و موارد دیگر مشکلاتی را به وجود آورده است. وزیر راه و شهرسازی افزود: معتقدم باید به زودی به این مرکز تعادل طبیعی منطقه برگردیم و مطمئنا بازخواهیم گشت. اگر مروری بر تاریخ ایران داشته باشید، می‌بینید که این نقش محوری مقطعی نبوده و موقعیت ویژه ایران را در ارتباط با کشورهای همسایه می‌توانید، دریابید و اغلب کشورهای همسایه برای رسیدن به خلیج‌فارس یا دریای‌عمان باید از کریدورهای ایران عبور می‌کردند.


تقویت «ایران ایر» در جهت رقابت

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم این نقش محوری را دوباره احیا کنیم که این هدف می‌تواند از طریق توسعه حوزه‌های هوایی، دریایی، ریلی و دیگر شقوق حمل و نقل به دست بیاید. به عقیده من از طریق تفاهمنامه‌هایی که در حال انعقاد آنها هستیم می‌توانیم به این نقش مهم ملت ایران نائل شویم. در نتیجه باید با تقویت «ایران‌ایر» و سایر شرکت‌های هواپیمایی ایران بتوانیم به راحتی با بسیاری از ایرلاین‌های منطقه رقابت کنیم زیرا در موثرترین و بهترین موقعیت این منطقه قرار داریم.


افزایش ظرفیت فرودگاه امام(ره)

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال فرانس ۲۴ درباره طرح توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) و ظرفیت این فرودگاه توضیح داد: در حال حاضر ظرفیت فرودگاه امام خمینی(ره) ۱۹میلیون مسافر است و برنامه ما این است که این ظرفیت را تا ۶۰ میلیون نفر افزایش دهیم. در مقطع کنونی با قراردادهایی که به امضا خواهیم رساند، برنامه توسعه ما برای این فرودگاه رسیدن به ظرفیت سالانه ۴۵ میلیون مسافر است. در بخش شهر فرودگاهی که در پشت فرودگاه امام خمینی(ره) قرار دارد نیز یک منطقه ویژه تجاری با ۲۵۰۰ هکتار مساحت و یک منطقه آزاد تجاری به مساحت ۱۵۰۰ هکتار داریم. در نتیجه اکنون می‌توانیم به بازار رقابت برگردیم و با توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) نقش ملی خود را در منطقه ایفا کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی بر اهمیت حوزه ریلی در ایران نیز تاکید کرد و افزود: در حوزه حمل‌ونقل ریلی به دنبال سیستم حمل‌ونقل مناسب هستیم و فرصت‌های بسیار زیادی در ایران وجود دارد به ویژه اینکه ما به دنبال گسترش قطارهای پرسرعت هستیم. به تازگی قراردادی با رییس‌جمهور چین داشتیم و توافقاتی نیز میان دو کشور در مسیر ریلی تهران - مشهد که حدود هزار کیلومتر است به دست آمد که به اعتباری حدود 2 میلیارد دلار نیاز دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر