پیشنهاد بودجه 18هزار میلیارد تومانی برای پایتخت

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۸۳۸

راه و شهرسازی |نیره خادمی|

شهردار تهران لایحه بودجه پایتخت را با رقمی معادل 18هزار و 700میلیارد تومان و رشد 8.3درصدی به شورای شهر تهران ارائه داد و ادعا کرد که درآمدهای پایدار 32.7درصد رشد داشته است؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد نه تنها شهرداری درآمد حاصل از تغییر کاربری را در لایحه رشد داده است بلکه نزدیک به سه‌چهارم درآمدهای پایدار پیش‌بینی شده هم به بخش ارزش افزوده اختصاص دارد که در برنامه ششم توسعه حذف شده است.

دویست و بیست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارش کلی برنامه و بودجه سال آتی شهرداری تهران اختصاص داشت تا در این میان محمدباقر قالیباف، پس از ارائه لایحه خود برای یازدهمین سال متوالی گریزی هم به برنامه‌ها و اقدامات چندین ساله خود در شهرداری تهران بزند.

او با بیان اینکه انطباق بودجه سال 95 با برنامه دوم توسعه شهرداری بسیار زیاد است، گفت: راهبرد بودجه سال 95 شهرداری سیاست‌های ابلاغی شورا و آیین‌نامه وزارت کشور است و سعی کردیم بودجه‌ریزی بر مبنای توجه به انضباط مالی، کاهش وابستگی به درآمد ناپایدار، تحقق اهداف 5ساله و استقرار نظام اجرایی باشد. حقوق، نگهداشت شهر، بازپرداخت دیون، بازپرداخت سررسید وام‌ها و فاینانس، توجه به حوزه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو و اتمام پروژه‌های ناتمام از رویکردهای اصلی بودجه سال آتی است که به عنوان اولویت‌های بودجه‌یی شهرداری تهران از سوی شهردار تهران مطرح شد. قالیباف با بیان اینکه بیش از 50درصد بودجه شهرداری در حوزه تملک - سرمایه و تملک - مالی بر حوزه حمل و نقل است، گفت: بودجه سال 95، 40درصد غیرنقد و 60درصد نقدی است و شاهد رشد 8.3درصدی بودجه در سال 95 بوده‌ایم. او با بیان اینکه متوسط رشد درآمدهای پایدار در شهرداری 32.7درصد بوده است، گفت: میزان درآمد پایدار 3درصد بیشتر از رشد بودجه بوده است.


دبیر ادعای قالیباف را رد کرد

البته رییس کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر تهران این ادعای محمدباقر قالیباف را رد کرد و گفت: آمار ارائه شده توسط شهرداری و ادعای افزایش درآمدهای پایدار را قبول نداریم. بر اساس برنامه ۵ ساله باید بیش از ۳۰درصد بودجه از طریق درآمدهای پایدار تامین شود در حالی که طبق گفته شهرداری تنها حدود ۲۰درصد از درآمدهای شهرداری تهران پایدار است. از ۴هزار و ۴۰۰میلیارد تومانی که دوستان در درآمدهای پایدار دیده‌اند، درآمدی در حدود ۳هزار و ۲۰۰میلیارد تومان را از بخش ارزش افزوده پیش‌بینی کرده‌اند. در حالی که لایحه بودجه دولت تغییراتی داشته و لازم است شورای عالی استان‌ها به این موضوع ورود کنند. علیرضا دبیر افزود: بودجه ۱۸هزار و ۷۰۰میلیارد تومانی ارائه شده منهای بودجه سازمان‌ها و شرکت‌هاست. بررسی‌های کوتاه لایحه بودجه نشان می‌دهد شهرداری میزان درآمدش از راه تغییر کاربری را رشد داده است. البته عدد K در سال گذشته افزایش داشت ولی باید دقت کنیم این رشد درآمد از راه فروش مساحت بیشتر نباشد.


تاثیر رکود شدید در تنظیم لایحه بودجه

کاهش 80درصدی جواز ساخت و ساز با توجه به رکود شدید در این حوزه یکی از موضوع‌هایی بود که محمدباقر قالیباف مطرح کرد و از تاثیر آن در تنظیم لایجه بودجه خبر داد. او گفت: امیدواریم با شکسته شدن تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن برجام گشایشی در حوزه‌های مالی ایجاد شود که اگر این‌گونه شود و چالش‌های اقتصادی حل و فصل شود، برای بودجه سال 95 متمم و اصلاحیه بودجه‌یی در نظر خواهیم گرفت. اما در این شرایط نگاهی انقباضی در تنظیم بودجه حاکم است. البته دبیر، رییس کمیسیون برنامه بودجه هم از احتمال کاهش بودجه پیشنهادی شهرداری خبر داد و گفت: من از دوستان و همکارانم در شورای شهر خواستارم در جلساتی که با سازمان‌ها و شرکت‌ها برگزار می‌کنند به مدیران شهری قولی ندهند. چرا که علاوه بر احتمال کاهش سقف بودجه؛ در سیاست‌های بودجه هم بر عدم شروع پروژه‌های جدید تاکید شده و اولویت با اتمام پروژه‌های نیمه تمام است.


انتقاد قالیباف از دولت

شهردار تهران با بیان اینکه نظام اداری و اجرایی شهرداری در برنامه ششم دولتی می‌شود، گفت: در این برنامه آمده است که آیین‌نامه اداری و استخدامی شهرداری‌ها تحت نظر وزارت کشور باشد و این در حالی است که شهرداری‌ها در حال دولتی شدن هستند که به نظر می‌رسد، مسیر درستی نیست. او یک‌بار دیگر به تعهدات 50درصدی خود در توسعه حمل و نقل عمومی دولتی اشاره کرد و گفت: در هر سال دولت کمتر از 20میلیارد تومان به تعهدات خود عمل کرده و این در حالی است که براساس فهرست‌بهای سال 95 برای ساخت هر کیلومتر مترو 24 میلیارد تومان لازم است و بار اصلی این توسعه روی شهرداری است.


کمک دولت برای خرید 1100 واگن از چین

با وجود تمام گلایه‌هایی که قالیباف در قالب ارائه بودجه متوجه کم‌کاری‌های دولت کرد اما یک خبر خوب را هم اعلام کرد. او با بیان اینکه عمدتا در بودجه 95 متمرکز به حمل و نقل عمومی هستیم، گفت: افتتاح خط 7 مترو در دستورکار قرار دارد و امیدواریم واگن‌های مورد نیاز از محل بند «ق» صرفه‌جویی از محل سوخت، واگن خریداری شود، هرچند دولت قول داده است که در دوم بهمن که رییس‌جمهور چین به ایران سفر می‌کند، فاینانس خرید 1100 واگن حل شود.


عملکرد 20 ماهه شهرداری

شهردار پایتخت در توضیح عملکرد 20 ماهه شهرداری گفت: در حوزه حمل و نقل مهم‌ترین دغدغه ما مترو بوده که در طول 20 ماهه گذشته 173 کیلومتر ایجاد کرده‌ایم و توانستیم 122 واگن به مترو اضافه کنیم. در حوزه پسماند و تفکیک از مبدا زباله‌ها نیز شاهد رشد 14.5درصدی بوده‌ایم، درخصوص تپه‌های عباس‌آباد نیز باید بگویم که پروژه‌های عمرانی این تپه‌ها در مراحل نهایی قرار دارد و امیدواریم در بهار سال 95 تمام پروژه‌های عباس‌آباد تکمیل شود. قالیباف با بیان اینکه در ابتدای امسال کمیسیون برنامه و بودجه شورا مصوب کرده که قبل از شروع پروژه‌یی در شهرداری باید اعتبارات آن تخصیص داده شود، گفت: در سال آتی هیچ پروژه جدیدی را شروع نکرده و اتمام پروژه‌های نیمه تمام در دستورکار قرار می‌گیرد. بودجه سال 95 سومین بودجه‌یی است که از برش برنامه دوم توسعه شهرداری استخراج شده و ما سعی کردیم که بر مدار این برنامه عمل کنیم.


بزرگنمایی شهردار در ارائه آمار

در ادامه ارائه عملکرد 20ماهه شهرداری تهران، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران برخی از موارد مطرح شده از سوی شهردار پایتخت را نادرست دانست و تاکید کرد که لایحه بودجه سال 95 نیازی به افزایش ندارد. رحمت‌الله حافظی گفت: در سال جاری تنها 18 کیلومتر مترو ساخته شده است در حالی که در گزارش ارائه شده از عملکرد 20 ماهه شهرداری تهران اعلام شد که 173کیلومتر مترو ساخته شده است که این آمار صحیح نیست. وی با بیان اینکه بر اساس اعلام مسوولان مترو ساخت و توسعه هر کیلومتر مترو همراه با ایستگاه و واگن، به 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: بر اساس گزارش ارائه شده از عملکرد 20ماهه شهرداری تهران، ساخت هر کیلومتر 240میلیارد تومان گزارش شده است. با توجه به اینکه برای هر سال 30کیلومتر مترو در دستور کار است، از این رو مابه‌التفاوت این دو گزارش انحرافی معادل هزار و 200میلیارد تومان خواهد داشت. رییس کمیسیون سلامت درباره افزایش 8.3درصدی بودجه سال 95 گفت: با کیفیت کنونی ارائه خدمات توسط شهرداری تهران، اگر لایحه پیشنهادی بودجه سال 95، حتی 10درصد از بودجه مصوب سال 94 نیز کمتر باشد، شهر تهران قابل اداره است. در حوزه مواد مصرفی با اعمال مدیریت، شهرداری تهران هزینه مواد مصرفی را به 50میلیارد تومان کاهش داده و به صرفه‌جویی 400 میلیارد تومانی دست یافته است این بدین معناست که شهرداری تهران در سال گذشته، حدود 400 میلیارد تومان ریخت و پاش و هزینه غیرضرور داشته است.

البته بررسی دقیق این لایحه مستلزم زمان بیشتری است. بر همین اساس نیز مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در پایان از روسای کمیسیون‌ها خواست تا طبق برنامه‌های زمان‌بندی که بودجه به کمیسیون‌ها ارائه شده است، بررسی‌ها را به موقع انجام دهند تا چند روزی هم برای تزریق در آخر روند بررسی بودجه زمان باقی بماند و لایحه بودجه طبق قانون قبل از اسفندماه در شورا به تصویب برسد.

گفتنی است؛ بودجه سال ۹۳ شهرداری تهران حدود ۱۵هزار و ۸۴۵میلیارد تومان بود و این رقم برای سال 94 به ۱۷هزار و ۹۰۰میلیارد تومان افزایش یافته بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر