ورود هواپیماهای جدید به ناوگان تا ۲ ماه آینده

۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۵۳۹

گروه راه وشهرسازی

شرکت فرودگاه‌های کشور دوشنبه 7دی میزبان خبرنگاران بود تا از سه نقشه مدیریت اطلاعات هوانوردی WAC(اطلاعات توپوگرافی و هوانوردی)، ONC (نقشه ناوبری هوایی)، ENR CHART (نقشه راه‌های هوایی) و سیستم ETOD (اطلاعات و داده‌های مربوط به کلیه موانع زمینی و مصنوعی) برای نخستین‌ بار در کشور رونمایی کند. رونمایی از این سه نقشه فرصتی را برای مسوولان سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌های کشور فراهم کرد تا نسبت به مسائل مهم این حوزه البته در حاشیه مراسم واکنش نشان دهند؛ محمد خداکرمی، معاون رییس سازمان هواپیمایی در جمع خبرنگاران از ورود تعدادی هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور تا پایان امسال خبر داد. با همچنین اشاره به اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اظهار کرد: برای اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کار کارشناسی زیادی صورت گرفت ضمن اینکه مرحله نخست اجرای این طرح مبنی بر متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما از اردیبهشت و خرداد سال گذشته آغاز شده بود. این مراسم با حضور سعید اکبری، معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها، محمد خداکرمی معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی، غلامحسین باقری معاون برنامه‌ریزی شرکت فرودگاه‌ها، مومنی‌رخ عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و برخی مدیران حوزه هوانوردی برگزار شد. محمد خداکرمی با بیان اینکه با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما شاهد تناسب عرضه و تقاضا خواهیم بود گفت: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با تمهیدات سازمان هواپیمایی فعلا در مسیرهایی اجرا شد که حداقل سه شرکت هواپیمایی در آن مسیر فعالند و امکان رقابت برای آنها وجود دارد. به جز ایام پرتقاضا و پرترافیک برای سایر زمان‌ها مشکل خاصی وجود ندارد ضمن اینکه در ایام کم‌تقاضا نسبت مناسبی بین عرضه و تقاضا وجود دارد و امکان تهیه بلیت با نرخ‌های پایین نیز است.

مقبولیت بیشتر عامل مهم جذب مسافر

خداکرمی ادامه داد: در شرایط آزادسازی نرخ بلیت هواپیما شرکت‌هایی که مقبولیت بیشتری نزد مسافران دارند، می‌توانند در جذب مسافر موفق‌تر باشند. همچنین این موضوع موجب می‌شود شرکت‌هایی که مقبولیت کمتری نزد مسافران دارند در جهت ارتقای سطح خدمات و نرخ‌های رقابتی تلاش کنند. وی از برنامه‌های این سازمان برای مدیریت نرخ بلیت هواپیما در ایام نوروز خبر داد و گفت: همانطور که در ایام پرترافیک اربعین با همکاری و توافق با شرکت‌های هواپیمایی نرخ‌های مصوب تعیین شد برای ایام نوروز نیز طی مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما نرخ‌ها به صورت مدیریت ‌شده تعیین خواهد شد.


تمایل شرکت‌های هواپیمایی به اجاره هواپیما

وی ۲۴ اسفند تا اول فروردین را اوج تقاضای سفر عنوان کرد و افزود: در روزهای ۱۳ و ۱۴فروردین نیز شاهد افزایش تقاضای سفر خواهیم بود. در همین راستا سازمان هواپیمایی در نظر دارد تا با دعوت از مدیران شرکت‌های هواپیمایی درباره نرخ‌های پروازی نوروز و دسترسی مسافران به بلیت توافق کند. خداکرمی به آخرین اقدامات سازمان هواپیمایی برای خرید هواپیما اشاره کرد و گفت: در این راستا اقدامات لازم برای خرید هواپیما صورت گرفته که تا پایان سال جاری تعدادی از این هواپیماها وارد ناوگان هوایی کشور می‌شود. وی روند خرید هواپیما را یک روند طولانی و زمانبر اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه خرید هواپیما نیاز به نقدینگی زیاد دارد، شرکت‌های هواپیمایی بیشتر سوق به اجاره هواپیما دارند.


رشد ۴ برابری ترافیک هوایی ایران

عباس نیک‌نژاد، مسوول امور اطلاعات هوانوردی خاورمیانه و اروپا در ایکائو(سازمان جهانی هواپیمایی) از دیگر سخنرانان در این مراسم گفت: براساس آخرین آمار ارائه شده از میزان ترافیک پروازها در سپتامبر ۲۰۱۵میلادی، مجموع ترافیک هوایی ایران به حدود ۴۰هزار پرواز افزایش یافت که با اختلاف حدود ۲۰۰پرواز نسبت به عربستان رتبه نخست ترافیک هوایی منطقه در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.نیک‌نژاد با اشاره به وضعیت ترافیک پروازی ایران در خاورمیانه نیز گفت: طی ۵ سال گذشته ترافیک هوایی ایران اعم از پروازهای داخلی، بین‌المللی و عبوری ۴ برابر شده است. مسوول امور اطلاعات هوانوردی خاورمیانه و اروپا در ایکائو به روند پیشرفت ترافیک هوایی ایران از سال ۲۰۰۹ اشاره کرد و افزود: مجموع ترافیک هوایی ایران در ژوئن ۲۰۰۹ ٬ ۱۰هزار و ۴۷۹ پرواز بود که ایران در بین کشورهای منطقه از نظر تعداد پروازها در رتبه ششم تا هفتم قرار داشت. ترافیک هوایی کشور در ژانویه ۲۰۱۱ نیز ۱۰هزار و ۶۳۸ پرواز و در اکتبر ۲۰۱۲ نیز به ۱۷هزار و ۵۲۳ پرواز رسید. نیک‌نژاد با بیان اینکه ترافیک هوایی ایران از ۱۵ژانویه تا ۱۵فوریه ۲۰۱۴ به ۲۴هزار و ۷۲۷پرواز افزایش یافت، گفت: این افزایش ترافیک، رتبه ایران را در بین کشورهای منطقه به رتبه پنجم ارتقا داد. وی به رشد ۳۰۰درصدی ترافیک پروازی ایران طی ۵ سال اخیر اشاره کرد و گفت: با رفع تحریم‌ها قطعا تقاضا برای عبور از فضای کشور بیشتر خواهد که نیاز به هواپیما حداقل ۲ برابر می‌شود بنابراین توجه بیشتر به صنعت هوانوردی کشور بیش از پیش احساس می‌شود. وی گفت: ترافیک هوایی ایران ۶ برابر نرخ جهانی و ۲برابر نرخ ترافیک خاورمیانه افزایش یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر