اخبار

۱۳۹۴/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۲۳۱

هشدار وزارت راه به متقاضیان پیش‌خرید ساختمان

حسین معصوم، نماینده تام‌الاختیار وزیر راه‌و‌شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی گفت: مسوولان پروژه ساریناکیش مجوز تبلیغات پیش‌فروش را از وزارت راه‌و‌شهرسازی کسب نکرده‌اند و براساس دستور مراجع قضایی فعلا تبلیغات پروژه ساریناکیش متوقف شده است. حسین معصوم در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت پرونده تخلفات پروژه ساریناکیش گفت: مدیران این پروژه مبادرت به تبلیغات گسترده مبنی بر پیش‌فروش واحدهای تجاری پروژه ساریناکیش کرده‌اند که در بررسی‌هایی که وزارت راه‌و‌شهرسازی انجام داد متوجه شدیم مسوولان پروژه مجوز لازم برای تبلیغات پیش‌فروش را از وزارت راه‌و‌شهرسازی کسب نکرده‌اند. مشاور وزیر راه‌و‌شهرسازی ادامه داد: به همین دلیل برای آنکه مجددا مشکلی مانند معضل «پدیده» در کشور ایجاد نشود و ساریناکیش به پدیده ۲ تبدیل نشود، سریعا وزارت راه‌و‌شهرسازی وارد این قضیه شد و به دستگاه قضایی شکایت کرد، این شکایت درحال رسیدگی است و مراجع قضایی دستور دادند تا پایان رسیدگی پرونده، اقدامات و تبلیغات پروژه ساریناکیش متوقف شود. نماینده تام‌الاختیار وزیر راه‌و‌شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی افزود: تمام کسانی که می‌خواهند در حوزه ساختمان پیش‌فروش کنند، باید قانون مرتبط با پیش‌فروش را رعایت کنند. وزارت راه‌و‌شهرسازی از مردم می‌خواهد قبل از اینکه وجوهی را به مدعیان پیش‌فروش پرداخت کنند حتما تحقیق کنند تا مبانی قانونی پیش‌فروش ساختمان در آن پروژه رعایت شده باشد.

وی با بیان اینکه فضایی که مسوولان پروژه پدیده ایجاد کرده بودند فضایی مسموم و نوعی بدعت است که دیگران را هم به تخلف در این حوزه تشویق می‌کند، گفت: جامعه متوجه شده که دستگاه قضایی عزم خود را برای برخورد با متخلفان در حوزه پیش‌فروش ساختمان جزم کرده و هر مورد تخلفی که باشد با آن برخورد می‌کنیم.


سردرگمی سازندگان در فرآیند صدور پروانه‌ ساختمانی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه رای دیوان عدالت اداری بابت ارجاع کار مشکلات زیادی برای سازندگان ایجاد کرده، گفت: صدور پروانه‌های ساختمانی بدون ثبت‌نام مجری ذی‌صلاح صورت می‌گیرد که این امر باعث ایجاد سردرگمی برای سازندگان شده است.

به گزارش فارس، حبیب‌الله بیطرف بااشاره به نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان به‌عنوان تنظیم‌کننده روابط بین مهندسان و دستگاه‌های ذی‌ربط گفت: در این زمینه همواره مسائل، چالش‌ها و موانعی وجود داشته که در مقاطع مختلف زمانی به شکل‌های مختلف بروز کرده است. بیطرف با بیان اینکه بحث مجری ذی‌صلاح که با اسامی متفاوتی همچون سازنده، مجری و پیمانکار عنوان می‌شود همواره باعث ایجاد مسائلی شده است، تاکید کرد: ارجاع کار به مجریان برای ساخت که طی روندی منظم و براساس قراردادهایی بین مالک و مجری در حال انجام بود به دنبال رای دیوان عدالت اداری از تیرماه سال جاری متوقف شده و در حال حاضر صدور پروانه‌های ساختمانی بدون ثبت‌نام مجری ذی‌صلاح صورت می‌گیرد که این امر باعث ایجاد سردرگمی برای مالکان، سازندگان و مجریان شده است.


برنامه‌ریزی برای ادغام ارگان‌های توسعه روستایی

محمدرضا واعظ مهدوی، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از اعلام پذیرش ادغام تمامی بنیادها و سازمان‌های تامین‌کننده مسکن روستایی خبر داد و گفت: در حال‌حاضر رایزنی اینکه کدام یک از ارگان‌ها، سازمان‌ها یا بنیادها مسوولیت سازمان توسعه روستایی و عشایری را برعهده بگیرند در دستور کار قرار دارد.

واعظ مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، درباره پیش‌نویس طرح برنامه ششم توسعه که در آن تشکیل سازمان توسعه روستایی و عشایری طرح شده و قرار شده به واسطه این برنامه تمامی بنیادها و سازمان‌هایی که در زمینه مسکن روستایی فعالیت می‌کنند در این سازمان جدید به کار خود ادامه دهند، گفت: در مطالعات برنامه ششم به این جمع‌بندی رسیدیم که باید ارگان‌های دخیل در توسعه روستایی با هم یکی شوند و تحت عنوان یک سازمان به کار خود ادامه دهند.

معاون امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: این پیشنهاد در حال حاضر آماده شده است و در هیات وزیران مورد بحث قرار دارد تا در مورد ارگانی که باید مسوولیت مستقیم این کار یعنی سازمان توسعه روستایی و عشایری را بپذیرد تصمیم‌گیری شود. همچنین اصل هماهنگی و اینکه باید یک سازمان جدید تحت عنوان سازمان توسعه روستایی و عشایری تشکیل شود، پذیرفته شده و در حال حاضر رایزنی اینکه کدام یک از ارگان‌ها، سازمان‌ها یا بنیادها مسوولیت سازمان توسعه روستایی و عشایری را برعهده بگیرند در دستور کار قرار دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر