همسایگان خزر در راه تشکیل بلوک 4 تریلیون دلاری

۱۳۹۴/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۲۲۷

گروه راه و شهرسازی

دریای خزر، 5 کشور حاشیه‌یی دارد. 5 کشوری که هریک به طریقی در صنعت و تجارت جهانی تاثیرگذارند. کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و ایران، هر یک بخشی از سواحل دریای خزر را در اختیار دارند و این نقطه مشترکی است که می‌تواند آغازگر مراودات تجاری و صنعتی این کشورها باشد. تجارتی که ارزش آن در حال حاضر بالغ بر 600 میلیارد دلار است، اما با توجه به تولید ناخالص داخلی 4 تریلیون دلاری این کشورها، ظرفیت زیادی برای گسترش و توسعه دارد. در همین جهت و برای افزایش میزان تجارت و گسترش حمل و نقل، تاکنون 3 اجلاس تخصصی با حضور وزرای حمل‌ونقل این 5 کشور برگزار شده است. بعد از دومین اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای حاشیه خزر که 17 مرداد سال گذشته در آستاراخان آذربایجان برگزار شده بود، سومین اجلاس این وزرا با موضوع گسترش ظرفیت‌های حمل‌ونقل بین این کشورها، روز گذشته در هتل لاله تهران به کار خود پایان داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در این اجلاس عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی ایران، ضیا آرزومانویچ ‌محمدوف وزیر حمل‌ونقل کشور آذربایجان، بکین کاتالویچ سیدآخمتوف رییس سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری قزاقستان، ماکسیم بوربویچ ساکالوف وزیر حمل‌ونقل فدراسیون روسیه و آنادوردی ارکینویچ کاسایف معاون وزیر راه و حمل‌ونقل فدراسیون ترکمنستان و همچنین داود کشاورزیان معاون وزیر و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی، علی عابدزاده معاون وزیر و رییس سازمان هواپیمایی، محمد سعیدنژاد معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل حضور داشتند.


کشتی‌ها به خزر باز می‌گردند

وزیران حمل‌ونقل کشورهای حاشیه خزر، در انتهای این اجلاس بیانیه‌یی صادر کردند که در آن بر لزوم گسترش مناسبات تجاری و توسعه ظرفیت‌های حمل‌و نقل تاکید شده است. گسترش حمل‌ونقل دریایی میان کشورهای حاشیه خزر از مواردی بود که بیانیه بر آن تاکید زیادی داشت. تایید پیش‌نویس موافقتنامه حمل‌ونقل دریایی در خزر توسط ترکمنستان، ایجاد امکان کشتیرانی در خزر بدون تبعیض، توسعه همکاری و مبادله اطلاعات درباره ایمنی دریایی و استقبال از برگزاری سمینار آموزشی در کشور روسیه از جمله موارد آورده شده در بیانیه بود. استفاده از ظرفیت‌های حمل‌ونقل هوایی، بهبود زیرساخت‌های ترانزیت، توسعه خط‌آهن و ناوگان ریلی، مقررات‌زدایی گمرکی و انجام اقدامات فوری برای بهبود وضعیت زیست‌محیطی دریای خزر از دیگر موارد مورد تاکید بیانیه نهایی سومین اجلاس وزرای حمل‌ونقل دریای خزر بود.


منافع مشترک، ایجاد‌کننده فرصت‌ها

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در این نشست پشت تریبون رفت و ضمن اعلام آمادگی ایران برای ارائه تسهیلات ترانزیتی به کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج‌فارس گفت: «می‌توانیم دریای خزر را به دریای صلح و دوستی تبدیل کنیم و انتظار می‌رود در آینده‌یی نزدیک شاهد افزایش روند رو به رشد توسعه اقتصادی در حوزه دریای خزر باشیم.»وی همچنین با اشاره به رشد متوسط اقتصادی 4.6 درصدی، مبادلات تجاری 600 میلیارد دلاری و تولید ناخالص ملی با ارزش بالغ بر 4تریلیون دلار که ویژگی کشورهای حاشیه‌خزر است، گفت: «این کشورها از شرایط بسیار مناسبی برای تبدیل این منطقه به یک بلوک اقتصادی قدرتمند بهره‌مند هستند و انتظار می‌رود در آینده‌یی نزدیک شاهد افزایش روند رو به رشد توسعه اقتصادی در حوزه دریای خزر باشیم.»

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «امیدوارم این گردهمایی بتواند پرونده‌های لازم را جهت توسعه و پیشرفت اقتصادی منطقه به ویژه شبکه‌های حمل‌ونقل کشورهای ساحلی دریای‌خزر در رفع مشکلات موجود را فراهم آورد. خرسندم که امروز اعلام می‌کنم موانع تحریمی که مانع همکاری وسیع‌تر ما با کشورهای حاشیه دریای خزر بود، رفع شده است. مستحضر هستید که پرونده جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ادعای غرب در خصوص غیر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی ایران در آژانس بین‌المللی اتمی که طی ۱۲ سال بدون دلیل و صرفا به اتهام‌های واهی منجر به محدودیت‌هایی برای ایران شده بود به کلی از دستور کار آژانس خارج شد و بطلان ادعاهای دیگران و حقانیت جمهوری اسلامی ایران مشخص شد.»

آخوندی ادامه داد: برگزاری سومین اجلاس وزرای حمل‌ونقل دریای‌خزر به فاصله یک‌سال پس از دومین اجلاس بیانگر عزم جدی و شرایط سیاسی مناسب کشورهای ساحلی دریای‌خزر به همکاری‌های اقتصادی و تجاری طی سال‌های اخیر است. عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید براینکه برگزاری منظم این اجلاس‌ها فرصت‌های زیادی را برای همکاری و تعامل همه‌جانبه میان دولت‌ها و ملت‌های حاشیه دریای‌خزر در زمینه تجارت و همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌آورد، گفت: بهره‌برداری از این فرصت مستلزم برنامه‌ریزی بلندمدت و مدیریت مشترک کشورها در زمینه توسعه حمل‌و‌نقل است تا ساکنان ساحلی دریای خزر بتوانند از فرصت‌های ایجاد شده در منافع مشترک به خوبی استفاده کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر