حمایت مالی دولت از شوراها در بودجه 95

۱۳۹۴/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۱۳

گروه راه‌و شهرسازی

دولت یازدهم با وجود محدودیت‌های مالی و اعتباری برای حمایت از شوراها با پیشنهاد تخصیص ۱۰۰درصدی بودجه شورای عالی استان‌ها موافقت کرد. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در بیست و دومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها این خبر را اعلام کرد. او با اشاره به تمایل دولت برای حمایت از جامعه شوراها افزود: این فرصت مغتنمی برای مدیریت شهری محسوب می‌شود و باید آن را قدر دانست. البته اکنون دولت با محدودیت‌های مالی و اعتباری مواجه است اما با وجود همه این شرایط بیش از دولت‌های گذشته درخصوص تقویت مالی و حمایتی برای ارتقای اثربخشی شوراها اقداماتی را انجام داده است. همین حالا هم‌ دولت می‌تواند از طریق تقدیم لایحه به مجلس اقدامات موثری را برای حمایت از شوراها بردارد. درحالی که دولت دارای یک ظرفیت مهم در حوزه‌های کارشناسی، مالی و تخصصی است و می‌توان از این ظرفیت به نحو مطلوب برای ارتقای جایگاه شوراها استفاده کرد. وی با اشاره به تخصیص اعتبارات برای شوراها گفت: با وجود تخصیص اعتبارات در ردیف بودجه، حمایت‌های لازم را نیز از شوراها خواهیم داشت.


مثلث موفقیت مدیریت شهری

تغییر ساختار مدیریت شهری یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که از برنامه سوم توسعه به بعد در حاکمیت مطرح بوده اما هنوز به تحقق نرسیده است تا جایی که حتی غلامرضا بصیری‌پور، رییس شورای عالی استان‌ها در این اجلاس دولت‌ها را مانع رسیدن به مدیریت یکپارچه می‌داند. او در این باره گفت: به طور قطع دولت به راحتی این لایحه را به مجلس نخواهد داد چراکه بسیاری از اختیارات دولت کاهش خواهد یافت و درنتیجه برخی از وزرا مخالف این لایحه هستند. اما سخنگوی دولت دیدگاه دیگری در این باره دارد. او معتقد است: مدیریت شهری نسبت به دستگاه‌های فرادست رابطه عمودی و نسبت به دستگاه‌های همسطح، تداخل وظایف دارد. در این رابطه باید یک مدل مناسب برای مدیریت شهری داشته باشیم که البته مدیریت شهری برای هر شهر متناسب با شرایط اقلیمی آن شهر ترسیم شود. نوبخت با بیان اینکه تهران پایتخت ایران و کلان‌شهر بزرگی است، توضیح داد: با توجه به عرض و طولی که شهر تهران دارد و نهادهای بزرگ و تاثیرگذار حکومتی که در تهران مستقرند و با توجه به اینکه شرایط اقلیمی این شهر نیز متفاوت با سایر شهرهاست قطعا مشکلات مدیریتی شهری خاص بوده و انتظار داریم مدیریت شهری با استفاده از تصمیم‌گیری‌های شورای شهر به نحو مقتضی اقدامات لازم را برای رفع چالش‌ها انجام دهد. مدیریت شهری هم‌اکنون وضع و حال مناسبی ندارد و انتظار داریم شوراها در راستای بهینه‌ کردن مدیریت شهری موثرتر عمل کنند. درخصوص مدیریت شهری دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که آخرین مطالعات درخصوص مدیریت شهری موفق باید از سه مولفه دولت، نهادهای عمومی و مردمی و بخش خصوصی برخوردار باشد. او با اشاره به واسپاری برخی از اختیارات دولت به مدیریت شهری توضیح داد: در این زمینه نیز شوراها می‌توانند با توجه به درایت و برنامه‌ریزی که دارند، چالش‌های روبه‌رو را مرتفع کنند. نوبخت اظهار امیدواری کرد که مدیریت شهری با حمایت شوراها وضعیت بهتری را داشته باشد.

توسعه حمل و نقل عمومی در اولویت دولت

اختصاص وام ۲۵میلیونی خودرو از سوی دولت در آبان ماه امسال مورد انتقاد بسیاری از اعضای شورای شهر قرار گرفت. اعتقاد نمایندگان پارلمان شهری این بود که با وجود ترافیک سرسام‌آور و آلودگی هوای مترتب بر آن مهم‌ترین اولویت کشور گسترش حمل و نقل عمومی است درحالی که اکنون کمبود اتوبوس در تهران به یک بحران تبدیل شده است. اما سخنگوی دولت در برابر تمامی انتقادات مهر تاییدی بر اقدام اخیر دولت یازدهم زد و گفت: اقدام دولت برای تقویت صنعت خودرو و تولید در سراسر کشور بود و اینکه فکر کنید همه این خودروها قرار است به تهران بیایند، اشتباه است. نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قرار است یک سوم این خودروها در تهران تردد داشته باشند، گفت: به یک‌ سوم و... ورود نکنید. اقدام دولت کار شایسته‌یی بود و هدف خاص خودش را داشت اما اینکه بگوییم در جهت نوسازی ناوگان شهری اقداماتی انجام شود حرف سنجیده و درستی است. بر همین اساس نیز طرحی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در جهت نوسازی ناوگان شهری تهیه شده که به سهم خود می‌تواند‌ آلودگی هوا را برطرف کند. امیدواریم بتوانیم درخصوص بهبود ناوگان شهری اقدام کنیم. مشابه این طرح در مشهد اجرایی شده و با مشارکت مدیریت شهری مشهد و دولت 200دستگاه اتوبوس خریداری شده است. او در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد توسعه حمل و نقل عمومی در اولویت دولت نیست چراکه هیچ بودجه‌یی در این خصوص به شهرداری پرداخت نکرده است، گفت: قطعا توسعه حمل و نقل عمومی در اولویت دولت قرار دارد. حضور بنده در جمع اعضای شوراها نیز به این دلیل بود که اعلام کنم دولت آمادگی دارد با رایزنی و تصمیم هر نوع مساعدتی را برای بهبود شهرها ازجمله موضوع حمل و نقل آنها انجام دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر